A9. Afbeelding: gemeente Amstelveen

Versneld onderzoek naar gebruik granuliet in A9

A9. Afbeelding: gemeente Amstelveen

Bij het aanpassen van de A9 bij Amstelveen wordt granuliet gebruikt om delen van de weg op te hogen. Om de zorgen over dit materiaal weg te nemen, laat de gemeente Amstelveen versneld onderzoek doen. Ook belooft de gemeente de komende jaren toezicht te houden op het gebruik van granuliet in dit project.

Amstelveen onderstreept dat dit materiaal met de juiste certificaten goed en veilig te gebruiken is. Dat gebeurt in heel Nederland bij de aanleg van snelwegen en ook bij de A9 is dat de bedoeling. De weg gaat van drie naar vier rijstroken en komt over een lengte van 1,6 kilometer verdiept te liggen met drie overkappingen. Granuliet zal hier bij op- en afrit 4 en op de locatie van een toekomstig tankstation worden gebruikt om de grond op te hogen voor toekomstige rijstroken.

Het materiaal heeft echter niet een al te best imago. Als het niet op de juiste manier wordt gebruikt, zou het schadelijk kunnen zijn voor mens en natuur. Daarover ging het ook bij het minder diep maken van een natuurplas voor het project Over de Maas. De kwestie werd uiteindelijk beoordeeld door de Raad van State. Die kwam tot de conclusie dat granuliet grond is en geen bouwstof, waardoor het voor dit project mocht worden gebruikt.

Niet doof voor zorgen in samenleving

Voor het aanpassen van de A9 bij Amstelveen is dus ook het gebruik van granuliet voorzien. Er zijn geen aanwijzingen dat het toepassen van granuliet in dit project onveilig of schadelijk zou kunnen zijn. Maar de gemeente wil zich niet doof houden voor de maatschappelijke discussie over granuliet, en ook niet voor de zorgen die bij een deel van de bevolking leven over het gebruik ervan.

Daarom heeft de gemeente Amstelveen aan de Omgevingdienst Noordzeekanaalgebied gevraagd om versneld onderzoek te doen naar de toepassing van granuliet in de A9. Gekeken wordt naar het veilige gebruik van het product en men gaat ook onderzoeken of er aan alle regels en wetten wordt voldaan. Diezelfde omgevingsdienst zal tijdens de uitvoering van het project toezicht houden op het verantwoorde gebruik van granuliet.

Lees ook: Aannemers betalen 50.000 euro boete voor dodelijk ongeval bij aanleg Rijnlandroute

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.