Wegafsluiting

IenW wil extra streefwaarden voor RWS om hinder te beperken

Als het aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ligt, blijft de extra reistijd bij werkzaamheden op het hoofdwegennet vanaf volgend jaar beperkt tot maximaal 60 minuten. Het is een van voorgestelde aanvullende streefwaarden voor Rijkswaterstaat in de hinderaanpak. Er bestaan al afspraken, maar die zijn volgens het ministerie niet voldoende richtinggevend bij individuele projecten.

Nu is het namelijk zo dat de totale hinder bij werkzaamheden niet groter mag zijn dan 10 procent van de totale filedruk. In de praktijk kan de overlast bij één project enorm zijn, terwijl onderaan de streep nog steeds aan die eis wordt voldaan. “Eén project heeft immers beperkt invloed heeft op de totale landelijke filedruk”, schrijven demissionair minister Barbara Visser en staatssecretaris Steven van Weyenberg in een kamerbrief.

Eisen

Daarom nu het voorstel om drie extra waarden te implementeren in de werkwijze van Rijkswaterstaat bij wegwerkzaamheden. Allereerst gaat het erom de extra reistijd niet te laten oplopen tot langer dan een uur. Dit moet vooral garanderen dat de hinder voor weggebruikers niet onbeperkt kan oplopen. Ten tweede blijkt uit onderzoek dat de meeste automobilisten het acceptabel vinden als ze vertraging oplopen tot vijftien minuten. Er is daarom gekozen om, afgezien van communicatie, geen aanvullende maatregelen te nemen bij projecten met een verwachte extra reistijd door werkzaamheden tot 10 minuten.

De laatste extra waarde houdt in dat ernaar wordt gestreefd om zeker 75 procent van de weggebruikers tevreden te hebben over de beperking van de hinder bij werkzaamheden op het hoofdwegennet. Per kalenderjaar mag die tevredenheid in ieder geval niet lager zijn dan 70 procent. Het is de opzet van de demissionaire minister en staatssecretaris dat deze streefwaarden volgend jaar, na goed overleg met de regio, in de hinderaanpak van IenW worden opgenomen.

Staat van de Infra

Bij de Kamerbrief is ook het rapport Staat van de Infra RWS meegestuurd. Hierin wordt beschreven hoe Rijkswaterstaat in 2020 heeft gepresteerd. Het gaat daarbij bijvoorbeeld over de veiligheid, de levensduur en de beschikbaarheid. De beschikbaarheid van het hoofdwegennet is beoordeeld als goed en er is vorig jaar voldaan aan de prestatieafspraken. De beschikbaarheid was namelijk 98,5 procent en Rijkswaterstaat moest minimaal 97 procent behalen.

Ook de veiligheid van de zowel de kunstwerken als de wegverhardingen wordt nu nog goed beoordeeld. Wel is de veiligheid van beweegbare bruggen en de draagkracht van kunstwerken een punt van aandacht. Het voorstel voor de extra streefwaarden komt omdat er de komende jaren flink wat werkzaamheden nodig zijn aan de infrastructuur. Er ligt namelijk een enorme vervangings- en renovatieopgave. Zowel Rijk als regio heeft inmiddels aangegeven dat het van groot belang is om de hinder bij dergelijke grootschalige werkzaamheden te beperken. En om daarin samen te werken.

Auteur: Inge Jacobs

IenW wil extra streefwaarden voor RWS om hinder te beperken | Infrasite
Wegafsluiting

IenW wil extra streefwaarden voor RWS om hinder te beperken

Als het aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ligt, blijft de extra reistijd bij werkzaamheden op het hoofdwegennet vanaf volgend jaar beperkt tot maximaal 60 minuten. Het is een van voorgestelde aanvullende streefwaarden voor Rijkswaterstaat in de hinderaanpak. Er bestaan al afspraken, maar die zijn volgens het ministerie niet voldoende richtinggevend bij individuele projecten.

Nu is het namelijk zo dat de totale hinder bij werkzaamheden niet groter mag zijn dan 10 procent van de totale filedruk. In de praktijk kan de overlast bij één project enorm zijn, terwijl onderaan de streep nog steeds aan die eis wordt voldaan. “Eén project heeft immers beperkt invloed heeft op de totale landelijke filedruk”, schrijven demissionair minister Barbara Visser en staatssecretaris Steven van Weyenberg in een kamerbrief.

Eisen

Daarom nu het voorstel om drie extra waarden te implementeren in de werkwijze van Rijkswaterstaat bij wegwerkzaamheden. Allereerst gaat het erom de extra reistijd niet te laten oplopen tot langer dan een uur. Dit moet vooral garanderen dat de hinder voor weggebruikers niet onbeperkt kan oplopen. Ten tweede blijkt uit onderzoek dat de meeste automobilisten het acceptabel vinden als ze vertraging oplopen tot vijftien minuten. Er is daarom gekozen om, afgezien van communicatie, geen aanvullende maatregelen te nemen bij projecten met een verwachte extra reistijd door werkzaamheden tot 10 minuten.

De laatste extra waarde houdt in dat ernaar wordt gestreefd om zeker 75 procent van de weggebruikers tevreden te hebben over de beperking van de hinder bij werkzaamheden op het hoofdwegennet. Per kalenderjaar mag die tevredenheid in ieder geval niet lager zijn dan 70 procent. Het is de opzet van de demissionaire minister en staatssecretaris dat deze streefwaarden volgend jaar, na goed overleg met de regio, in de hinderaanpak van IenW worden opgenomen.

Staat van de Infra

Bij de Kamerbrief is ook het rapport Staat van de Infra RWS meegestuurd. Hierin wordt beschreven hoe Rijkswaterstaat in 2020 heeft gepresteerd. Het gaat daarbij bijvoorbeeld over de veiligheid, de levensduur en de beschikbaarheid. De beschikbaarheid van het hoofdwegennet is beoordeeld als goed en er is vorig jaar voldaan aan de prestatieafspraken. De beschikbaarheid was namelijk 98,5 procent en Rijkswaterstaat moest minimaal 97 procent behalen.

Ook de veiligheid van de zowel de kunstwerken als de wegverhardingen wordt nu nog goed beoordeeld. Wel is de veiligheid van beweegbare bruggen en de draagkracht van kunstwerken een punt van aandacht. Het voorstel voor de extra streefwaarden komt omdat er de komende jaren flink wat werkzaamheden nodig zijn aan de infrastructuur. Er ligt namelijk een enorme vervangings- en renovatieopgave. Zowel Rijk als regio heeft inmiddels aangegeven dat het van groot belang is om de hinder bij dergelijke grootschalige werkzaamheden te beperken. En om daarin samen te werken.

Auteur: Inge Jacobs