A27 bij Utrecht. Foto: iStock / Dafinchi

Rijkswaterstaat niet eens met kritiek op tracébesluit A12/A27

Volgens Rijkswaterstaat klopt het niet dat het tracébesluit voor de verbreding van de Ring Utrecht onvoldoende is onderbouwd. Dit beweerde de Kerngroep Ring Utrecht (KRU) op basis van opgevraagde overheidsdocumenten. Er is volgens RWS wel degelijk goed nagedacht over de methode om het grondwater onder controle te houden tijdens de werkzaamheden.

De KRU uitte zijn beschuldigingen eerder deze week. Het ging met name om de gekozen methode voor diepwanden die moet voorkomen dat het werkgebied bij werkzaamheden eventueel onder water komt te staan. Uit de documenten, die via een WOB-verzoek werden verkregen, trekt KRU de conclusie dat deze methode nog veel onopgeloste problemen kent en ook nog niet eerder op deze schaal is toegepast. Voor de belangenorganisatie reden om te claimen dat het tracébesluit niet goed is onderbouwd en dat er een streep doorheen moet.

Veilig werken

Maar Rijkswaterstaat spreekt die kijk op de zaak dus tegen. Tegen RTV Utrecht geeft RWS aan dat de methode met diepwanden weloverwogen en in goed overleg met de betrokkenen is gekozen. Daarbij is de overtuiging dat op deze manier veilig kan worden gewerkt met het oog op het grondwaterpeil. De kritische rapporten over deze aanpak die de KRU in de documenten tegenkwam, zijn volgens RWS ook meegenomen door het onderzoek uit te breiden en het grondwatermodel te verfijnen. Dit model is ook nog niet uitontwikkeld en de aannemer die het werk uiteindelijk gaat doen, moet aan tal van eisen en criteria voldoen om te garanderen dat het werk veilig verloopt.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Rijkswaterstaat niet eens met kritiek op tracébesluit A12/A27 | Infrasite
A27 bij Utrecht. Foto: iStock / Dafinchi

Rijkswaterstaat niet eens met kritiek op tracébesluit A12/A27

Volgens Rijkswaterstaat klopt het niet dat het tracébesluit voor de verbreding van de Ring Utrecht onvoldoende is onderbouwd. Dit beweerde de Kerngroep Ring Utrecht (KRU) op basis van opgevraagde overheidsdocumenten. Er is volgens RWS wel degelijk goed nagedacht over de methode om het grondwater onder controle te houden tijdens de werkzaamheden.

De KRU uitte zijn beschuldigingen eerder deze week. Het ging met name om de gekozen methode voor diepwanden die moet voorkomen dat het werkgebied bij werkzaamheden eventueel onder water komt te staan. Uit de documenten, die via een WOB-verzoek werden verkregen, trekt KRU de conclusie dat deze methode nog veel onopgeloste problemen kent en ook nog niet eerder op deze schaal is toegepast. Voor de belangenorganisatie reden om te claimen dat het tracébesluit niet goed is onderbouwd en dat er een streep doorheen moet.

Veilig werken

Maar Rijkswaterstaat spreekt die kijk op de zaak dus tegen. Tegen RTV Utrecht geeft RWS aan dat de methode met diepwanden weloverwogen en in goed overleg met de betrokkenen is gekozen. Daarbij is de overtuiging dat op deze manier veilig kan worden gewerkt met het oog op het grondwaterpeil. De kritische rapporten over deze aanpak die de KRU in de documenten tegenkwam, zijn volgens RWS ook meegenomen door het onderzoek uit te breiden en het grondwatermodel te verfijnen. Dit model is ook nog niet uitontwikkeld en de aannemer die het werk uiteindelijk gaat doen, moet aan tal van eisen en criteria voldoen om te garanderen dat het werk veilig verloopt.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.