A2 Den Bosch. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Nieuwe GWW-inkoopplanning Rijkswaterstaat bekend

Rijkswaterstaat heeft de nieuwste versie van haar inkoopplanning voor de grond-, weg- en waterbouw gepubliceerd. Dit document moet de markt helpen om zo goed mogelijk in te spelen op het werk dat de komende jaren in de markt wordt gezet.

De vorige inkoopplanning van Rijkswaterstaat werd afgelopen maart gepubliceerd. Sindsdien zijn er diverse werken gegund die dus niet meer in de nieuwste versie terugkeren. Dan gaat het onder meer om het groot onderhoud van de John Frostbrug in Arnhem, de dijkversterking bij Marken en het in kaart brengen van de staat waarin 192 beweegbare stalen bruggen verkeren. Van verschillende projecten die in maart nog op de planning stonden, is de aanbesteding inmiddels gestart. Dan gaat het onder meer om de verbreding van de A27 Houten – Hooipolder en de renovatie van de veelbesproken Haringvlietbrug.

Budgetten en aanpak aanbesteding

In de planning staat welke werken Rijkswaterstaat op welk moment in de markt wil zetten, alsmede de kans dat hiervan zal worden afgeweken. Verder staat vermeld voor welke bedragen de werken ongeveer worden aanbesteed en welke methode voor het gunningsproces wordt gebruikt. Het gaat vooral om werken die de komende vier jaar hun weg naar de markt zullen vinden, maar in enkele gevallen staat de marktbenadering ook voor 2026 of zelfs 2029 gepland.

Tot slot is er de categorie ‘pro memorie’: projecten waar vanwege de onzekerheid over de stikstofkwestie geen planning voor kan worden gemaakt. Dan gaat het onder meer om de realisatie van de A4 Haaglanden – N14 en de A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda.

Projecten in de tijd doorgeschoven

In een toelichting op de planning geeft Rijkswaterstaat aan dat er meer geld dan ooit naar onderhoud van infrastructuur gaat, maar dat er ook nog steeds veel geld bij moet om de opgave van de komende decennia het hoofd te kunnen bieden. Dat is volgens RWS ook terug te zien in de planning voor de jaren 2022, 2023 en 2024.

“Voor een deel van de projecten is nog niet volledig duidelijk wanneer en met welke scope de werkzaamheden op de markt zullen worden gezet. Ook is voor een deel van de projecten inmiddels helder dat er geen budgettaire ruimte voor is in de periode 2022 tot en met 2024. Deze projecten worden in de tijd doorgeschoven. Het betreft onder andere de projecten Groot Onderhoud A2/A12/A27 (Nieuwerbrug – Oudenrijn – Deil), GOVA 7a: Doorvoer Noordervaart, Groot Onderhoud bruggen Zeeland en een aantal werkzaamheden aan de Maeslantkering.”

Bekijk hier de volledige inkoopplanning van Rijkswaterstaat.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Nieuwe GWW-inkoopplanning Rijkswaterstaat bekend | Infrasite
A2 Den Bosch. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Nieuwe GWW-inkoopplanning Rijkswaterstaat bekend

Rijkswaterstaat heeft de nieuwste versie van haar inkoopplanning voor de grond-, weg- en waterbouw gepubliceerd. Dit document moet de markt helpen om zo goed mogelijk in te spelen op het werk dat de komende jaren in de markt wordt gezet.

De vorige inkoopplanning van Rijkswaterstaat werd afgelopen maart gepubliceerd. Sindsdien zijn er diverse werken gegund die dus niet meer in de nieuwste versie terugkeren. Dan gaat het onder meer om het groot onderhoud van de John Frostbrug in Arnhem, de dijkversterking bij Marken en het in kaart brengen van de staat waarin 192 beweegbare stalen bruggen verkeren. Van verschillende projecten die in maart nog op de planning stonden, is de aanbesteding inmiddels gestart. Dan gaat het onder meer om de verbreding van de A27 Houten – Hooipolder en de renovatie van de veelbesproken Haringvlietbrug.

Budgetten en aanpak aanbesteding

In de planning staat welke werken Rijkswaterstaat op welk moment in de markt wil zetten, alsmede de kans dat hiervan zal worden afgeweken. Verder staat vermeld voor welke bedragen de werken ongeveer worden aanbesteed en welke methode voor het gunningsproces wordt gebruikt. Het gaat vooral om werken die de komende vier jaar hun weg naar de markt zullen vinden, maar in enkele gevallen staat de marktbenadering ook voor 2026 of zelfs 2029 gepland.

Tot slot is er de categorie ‘pro memorie’: projecten waar vanwege de onzekerheid over de stikstofkwestie geen planning voor kan worden gemaakt. Dan gaat het onder meer om de realisatie van de A4 Haaglanden – N14 en de A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda.

Projecten in de tijd doorgeschoven

In een toelichting op de planning geeft Rijkswaterstaat aan dat er meer geld dan ooit naar onderhoud van infrastructuur gaat, maar dat er ook nog steeds veel geld bij moet om de opgave van de komende decennia het hoofd te kunnen bieden. Dat is volgens RWS ook terug te zien in de planning voor de jaren 2022, 2023 en 2024.

“Voor een deel van de projecten is nog niet volledig duidelijk wanneer en met welke scope de werkzaamheden op de markt zullen worden gezet. Ook is voor een deel van de projecten inmiddels helder dat er geen budgettaire ruimte voor is in de periode 2022 tot en met 2024. Deze projecten worden in de tijd doorgeschoven. Het betreft onder andere de projecten Groot Onderhoud A2/A12/A27 (Nieuwerbrug – Oudenrijn – Deil), GOVA 7a: Doorvoer Noordervaart, Groot Onderhoud bruggen Zeeland en een aantal werkzaamheden aan de Maeslantkering.”

Bekijk hier de volledige inkoopplanning van Rijkswaterstaat.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.