Afsluitdijk

Rijkswaterstaat ‘drukker dan ooit’ met onderhoud verouderde infrastructuur

Afsluitdijk in 2013 Foto: Yvonne

Voor Rijkswaterstaat stond 2020 voor een belangrijk deel in het teken van onderhoud aan verouderde infrastructuur. Om die opgave aan te blijven kunnen, is jaarlijks 1 tot 1,4 miljard miljard euro extra nodig. Dat staat in het Jaarbericht 2020 van Rijkswaterstaat.

“Met het onderhouden van verouderende infrastructuur waren we in 2020 drukker dan ooit”, schrijft RWS in dat document. Enkele aansprekende voorbeelden zijn de drie stuwen in de Nederrijn en Lek, de Waalbrug en de Wantijbrug. Ook werd er 84 kilometer aan extra rijstroken opgeleverd. Om de onderhoudsopgave scherper in beeld te krijgen, werd uitgezocht wat nodig is om zijn hoofdinfrastructuur ook in de komende jaren in conditie te houden. “Naast verbeteringen in het assetmanagement is jaarlijks 1 tot 1,4 miljard euro extra nodig. Dat is het dubbele van wat nu beschikbaar is.”

Andere aanpak en meer geld nodig

Het budgettekort zal volgens RWS leiden tot uitval van en storingen aan bruggen, wegafsluitingen en daarmee tot omleidingen en verkeershinder. Komt dat budget er niet, dan moeten er keuzes worden gemaakt in welke infrastructuur wel en niet voor onderhoud in aanmerking komt. De minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat schreven eind vorig jaar al aan de Tweede Kamer dat het instandhouden van de infrastructuur in Nederland om zowel een andere aanpak als meer geld vraagt. De komende jaren wordt er daarom al geschoven met de beschikbare budgetten, maar op termijn moet er echt geld bij.

In 2020 kregen Rijkswaterstaat en de bouwsector te maken met vertragingen als gevolg van de stikstof- en PFAS-problemen. Door werk en aanbestedingen naar voren te halen, heeft RWS getracht de bouw zoveel mogelijk aan het werk te houden. In de eigen bedrijfsvoering werd verder verduurzaamd en het lukte goed om de circa 10.000 medewerkers op afstand te laten werken. Ook werden er zo’n 1.700 vacatures ingevuld, ondanks de coronacrisis.

Dijken, stranden en wegen

In 2020 werd er in opdracht van RWS ruim 38 kilometer aan dijken versterkt, onder meer in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Er werd bijna 11 miljoen kubieke meter zand op stranden opgespoten. Qua asfalt werd er zo’n 84 kilometer aan nieuwe rijstroken opgeleverd. “Zo openden we in de A9 de nieuwe Gaasperdammertunnel voor verkeer. Daarnaast hebben we op de A1 tussen Apeldoorn en Azelo de weg verbreed en op de A16 de aansluiting met de N3 bij Dordtse Kil IV geopend.” Er werd ook volop gewerkt aan projecten die later worden opgeleverd, zoals de A7 Afsluitdijk, de A16 Rotterdam en de A24 Blankenburgverbinding.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Rijkswaterstaat ‘drukker dan ooit’ met onderhoud verouderde infrastructuur | Infrasite
Afsluitdijk

Rijkswaterstaat ‘drukker dan ooit’ met onderhoud verouderde infrastructuur

Afsluitdijk in 2013 Foto: Yvonne

Voor Rijkswaterstaat stond 2020 voor een belangrijk deel in het teken van onderhoud aan verouderde infrastructuur. Om die opgave aan te blijven kunnen, is jaarlijks 1 tot 1,4 miljard miljard euro extra nodig. Dat staat in het Jaarbericht 2020 van Rijkswaterstaat.

“Met het onderhouden van verouderende infrastructuur waren we in 2020 drukker dan ooit”, schrijft RWS in dat document. Enkele aansprekende voorbeelden zijn de drie stuwen in de Nederrijn en Lek, de Waalbrug en de Wantijbrug. Ook werd er 84 kilometer aan extra rijstroken opgeleverd. Om de onderhoudsopgave scherper in beeld te krijgen, werd uitgezocht wat nodig is om zijn hoofdinfrastructuur ook in de komende jaren in conditie te houden. “Naast verbeteringen in het assetmanagement is jaarlijks 1 tot 1,4 miljard euro extra nodig. Dat is het dubbele van wat nu beschikbaar is.”

Andere aanpak en meer geld nodig

Het budgettekort zal volgens RWS leiden tot uitval van en storingen aan bruggen, wegafsluitingen en daarmee tot omleidingen en verkeershinder. Komt dat budget er niet, dan moeten er keuzes worden gemaakt in welke infrastructuur wel en niet voor onderhoud in aanmerking komt. De minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat schreven eind vorig jaar al aan de Tweede Kamer dat het instandhouden van de infrastructuur in Nederland om zowel een andere aanpak als meer geld vraagt. De komende jaren wordt er daarom al geschoven met de beschikbare budgetten, maar op termijn moet er echt geld bij.

In 2020 kregen Rijkswaterstaat en de bouwsector te maken met vertragingen als gevolg van de stikstof- en PFAS-problemen. Door werk en aanbestedingen naar voren te halen, heeft RWS getracht de bouw zoveel mogelijk aan het werk te houden. In de eigen bedrijfsvoering werd verder verduurzaamd en het lukte goed om de circa 10.000 medewerkers op afstand te laten werken. Ook werden er zo’n 1.700 vacatures ingevuld, ondanks de coronacrisis.

Dijken, stranden en wegen

In 2020 werd er in opdracht van RWS ruim 38 kilometer aan dijken versterkt, onder meer in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Er werd bijna 11 miljoen kubieke meter zand op stranden opgespoten. Qua asfalt werd er zo’n 84 kilometer aan nieuwe rijstroken opgeleverd. “Zo openden we in de A9 de nieuwe Gaasperdammertunnel voor verkeer. Daarnaast hebben we op de A1 tussen Apeldoorn en Azelo de weg verbreed en op de A16 de aansluiting met de N3 bij Dordtse Kil IV geopend.” Er werd ook volop gewerkt aan projecten die later worden opgeleverd, zoals de A7 Afsluitdijk, de A16 Rotterdam en de A24 Blankenburgverbinding.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam