A4 Ketheltunnel, snelweg

Auto’s gaan noodzaak wegonderhoud in kaart brengen

Foto: ProMedia / VK

Auto’s in heel Nederland delen vanaf dit najaar informatie over de staat van wegen met wegbeheerders. Het doel hiervan is groot onderhoud voorkomen of uitstellen, omdat kleine schades eerder ontdekt en gerepareerd kunnen worden.

“Dit maakt de weg veiliger voor weggebruikers. Techniek in auto’s gaat ons echt helpen bij beter onderhoud van onze infrastructuur”, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Automobilisten hoeven niets te doen om die informatie te delen. De techniek in voertuigen kan automatisch communiceren met de systemen van Rijkswaterstaat. Dit gebeurt op een anonieme manier: er wordt geen informatie gedeeld over welk type waar op welk moment reed.

Onderhoud

Door dergelijke informatie te delen, krijgen wegbeheerders sneller schade of slijtage van de weg in beeld. Het stelt wegbeheerders in staat een continu en nagenoeg compleet overzicht te krijgen van het wegennetwerk, waar dat eerst alleen mogelijk was door periodieke metingen of inspecties door wegbeheerders of aannemers. Hierdoor kunnen ze eventuele schade sneller en efficiënter verhelpen.

Er is al een eerste test uitgevoerd met 15.000 auto’s en de resultaten daarvan waren veelbelovend. Gladheid kon tijdig gedetecteerd worden, ook in gebied waar geen weerstations stonden. Nederland is het eerste land dat de techniek op deze wijze gaat toepassen.

Lees ook: Groot onderhoud N343 twee keer zo snel uitgevoerd

Auteur: Inge Jacobs

Auto’s gaan noodzaak wegonderhoud in kaart brengen | Infrasite
A4 Ketheltunnel, snelweg

Auto’s gaan noodzaak wegonderhoud in kaart brengen

Foto: ProMedia / VK

Auto’s in heel Nederland delen vanaf dit najaar informatie over de staat van wegen met wegbeheerders. Het doel hiervan is groot onderhoud voorkomen of uitstellen, omdat kleine schades eerder ontdekt en gerepareerd kunnen worden.

“Dit maakt de weg veiliger voor weggebruikers. Techniek in auto’s gaat ons echt helpen bij beter onderhoud van onze infrastructuur”, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Automobilisten hoeven niets te doen om die informatie te delen. De techniek in voertuigen kan automatisch communiceren met de systemen van Rijkswaterstaat. Dit gebeurt op een anonieme manier: er wordt geen informatie gedeeld over welk type waar op welk moment reed.

Onderhoud

Door dergelijke informatie te delen, krijgen wegbeheerders sneller schade of slijtage van de weg in beeld. Het stelt wegbeheerders in staat een continu en nagenoeg compleet overzicht te krijgen van het wegennetwerk, waar dat eerst alleen mogelijk was door periodieke metingen of inspecties door wegbeheerders of aannemers. Hierdoor kunnen ze eventuele schade sneller en efficiënter verhelpen.

Er is al een eerste test uitgevoerd met 15.000 auto’s en de resultaten daarvan waren veelbelovend. Gladheid kon tijdig gedetecteerd worden, ook in gebied waar geen weerstations stonden. Nederland is het eerste land dat de techniek op deze wijze gaat toepassen.

Lees ook: Groot onderhoud N343 twee keer zo snel uitgevoerd

Auteur: Inge Jacobs