Snelweg vangrails. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

FvD: vaart maken met ‘missing links’ in wegennetwerk

Als het aan Forum voor Democratie ligt, worden de bureaucratische trajecten verkort die de aanleg van wegen vertragen. Ook wil de partij de in haar ogen missende onderdelen van het wegennetwerk invullen.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen bekijkt Infrasite van verschillende partijen wat zij willen op het gebied van infrastructuur. In deze aflevering: Forum voor Democratie.

Het hoofdstuk over infrastructuur in het programma van FvD is kort en krachtig. De partij is voor mobiliteit omdat het betekent dat mensen zich vrij en ver kunnen bewegen. Een maximumsnelheid op snelwegen hoort daar niet bij, dus FvD pleit voor het afschaffen daarvan naar Duits model en voor het stoppen met trajectcontroles.

“We verkorten de bureaucratische trajecten die de aanleg van wegen vertragen.” Daarnaast wil de partij het bestaande wegennetwerk een upgrade geven. Zo moet er vaart worden gemaakt met wat de ‘missing links’ worden genoemd, zoals de A8 en de A9, en met de verbreding van essentiële wegen in en buiten de Randstad. “In Oost-Nederland wordt de N35 een volwaardige A35. De Westerscheldetunnel wordt tolvrij.”

Luchthaven in zee

Forum voor Democratie presenteert zich verder als een pleitbezorger van reizen per vliegtuig en hogesnelheidstrein. Die treinen moeten bijdragen aan betere verbindingen met de landen om ons heen. En voor wat betreft het vliegverkeer zet de partij in op een groot bouwproject: een nieuwe luchthaven in zee, die Schiphol moet ontlasten en tegelijk veel meer vluchten mogelijk maakt.

“Ook willen we andere supersnelle verbindingen ontwikkelen en tot stand brengen”, staat verder in het programma te lezen. “Ook digitaal: wij zijn voor supersnel glasvezelinternet in heel Nederland.”

Lees ook de eerdere artikelen in deze reeks:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.