Rotterdamsebaan. Foto: Laurens van Putten / ANP

Rotterdamsebaan met ‘duurzaamste tunnel’ bijna open voor verkeer

Na de feestelijke opening vorige week zal er eind deze week verkeer gaan rijden over de Rotterdamsebaan in Den Haag. De nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg en de centrumring van Den Haag, inclusief de duurzame Victory Boogie Woogie-tunnel, wordt de komende dagen nog één keer helemaal nagelopen en geschikt gemaakt voor gebruik.

Daar ging afgelopen vrijdag al een feestelijke openingsceremonie aan vooraf, in aanwezigheid van onder meer minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. In de dagen sindsdien en tot aan aanstaande vrijdag is er echter nog het nodige werk te doen. Het hele tracé van vier kilometer wordt nog een keer nagelopen en schoongemaakt. Intussen kunnen de tunneloperators zich hun nieuwe werkomgeving eigen maken. De verkeerslichten op de kruising Mercuriusweg-Binckhorstlaan worden ingeregeld en tot slot wordt de procedure om de weg echt te kunnen openen doorlopen.

Procedure doorlopen

Vanaf vrijdag 18 februari kunnen weggebruikers ook door de tunnel rijden die is vernoemd naar het beroemde kunstwerk van Piet Mondriaan. De tunnel is 1,9 kilometer lang en voorzien van 450 zonnepanelen waarmee de energie voor de eigen bediening kan worden opgewekt. Ook is er een systeem om de fijnstof die in de tunnel wordt uitgestoten bij de uitgangen op te vangen. De gemeente Den Haag spreekt dan ook van de op dit moment duurzaamste tunnel van Europa.

De Rotterdamsebaan is gebouwd door de Combinatie Rotterdamsebaan, waarin BAM Infra, BAM Wayss & Freytag Ingenieurbau en VolkerWesselsbedrijven Van Hattum en Blankevoort, Vialis en KWS samenwerken.

Duurzaam en robuust

Bij de feestelijk opening sprak de minister lovende woorden over het project dat het wegverkeer in en rond Den Haag beter moet helpen verdelen. “Dit is een heel druk stukje Nederland. Deze nieuwe weg zorgt ervoor dat bedrijven en woonwijken kunnen groeien en dat de regio bereikbaar blijft. Hierin moeten we blijvend investeren. De Rotterdamsebaan is een combinatie van verschillende belangen: duurzaam en toch robuust. Deze weg is een voorbeeld voor de rest van het land.”

Foto: ANP

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.