Pijlwagen bij wegwerkzaamheden Dordrecht

Real-time verkeersinformatie moet werk aan de weg veiliger maken

Foto: Yvonne Ton

Om de kans op aanrijdingen met botsabsorbers en pijlwagens tijdens wegwerkzaamheden en verkeersincidenten terug te dringen, gaat Rijkswaterstaat het verkeer real-time informeren over de plekken op snelwegen waar die voertuigen ingezet worden. Dat gebeurt met meldingen via navigatiesystemen in auto’s of via apps op de telefoon.

Meldingen over de locaties van auto’s van weginspecteurs die ergens staan ter beveiliging bij een verkeersongeval worden al een paar jaar gedaan. Nu komen daar ook de botsabsorbers en pijlwagens bij. Op dit moment kan al ruim 70 procent van de bots- en pijlwagens getoond worden. Dat aandeel wordt langzaam uitgebreid.

Aanrijdingen

De maatregel is nodig omdat het aantal aanrijdingen bij wegwerkzaamheden en verkeersincidenten nog niet echt daalt. Vorig jaar werden er 22 botsabsorbers en pijlwagens aangereden, bijna net zo veel als een jaar eerder. Daarnaast raakten elf voertuigen van weginspecteurs van Rijkswaterstaat zwaar beschadigd die ingezet werden ter beveiliging van incidenten op de weg. In 2019 waren dat er nog zeven.

Rode kruizen worden nog steeds massaal genegeerd door automobilisten, zo blijkt uit de cijfers over 2020. Het afgelopen jaar heeft Rijkswaterstaat 4.920 boetes uitgeschreven voor het negeren van rode kruizen. Ondanks de eind 2019 gestarte campagne ‘een rood kruis staat er #nietvoorniX’ en de verkeersafname door corona is dat een forse stijging. In 2019 ging het nog om 3.159 en in 2018 om 1.653 boetes voor het negeren van rode kruizen. De hoogte van die boetes wordt bepaald door het Openbaar Ministerie. De overtreding valt onder het strafrecht.

Aanvullende acties

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaat in overleg met verschillende partijen, waaronder Justitie, bekijken welke aanvullende acties mogelijk zijn om negeren van rode kruisen terug te dringen. “Er zijn weinig symbolen makkelijker te begrijpen dan een rood kruis. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er dan toch mensen zijn die deze waarschuwing bewust negeren en daarmee het leven van onze weginspecteurs en andere weggebruikers in de waagschaal stellen. Of het nu gaat om wegwerkzaamheden of het van de weg halen van een ongeluk, een rood kruis staat er niet voor niks.”

Lees ook: Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Real-time verkeersinformatie moet werk aan de weg veiliger maken | Infrasite
Pijlwagen bij wegwerkzaamheden Dordrecht

Real-time verkeersinformatie moet werk aan de weg veiliger maken

Foto: Yvonne Ton

Om de kans op aanrijdingen met botsabsorbers en pijlwagens tijdens wegwerkzaamheden en verkeersincidenten terug te dringen, gaat Rijkswaterstaat het verkeer real-time informeren over de plekken op snelwegen waar die voertuigen ingezet worden. Dat gebeurt met meldingen via navigatiesystemen in auto’s of via apps op de telefoon.

Meldingen over de locaties van auto’s van weginspecteurs die ergens staan ter beveiliging bij een verkeersongeval worden al een paar jaar gedaan. Nu komen daar ook de botsabsorbers en pijlwagens bij. Op dit moment kan al ruim 70 procent van de bots- en pijlwagens getoond worden. Dat aandeel wordt langzaam uitgebreid.

Aanrijdingen

De maatregel is nodig omdat het aantal aanrijdingen bij wegwerkzaamheden en verkeersincidenten nog niet echt daalt. Vorig jaar werden er 22 botsabsorbers en pijlwagens aangereden, bijna net zo veel als een jaar eerder. Daarnaast raakten elf voertuigen van weginspecteurs van Rijkswaterstaat zwaar beschadigd die ingezet werden ter beveiliging van incidenten op de weg. In 2019 waren dat er nog zeven.

Rode kruizen worden nog steeds massaal genegeerd door automobilisten, zo blijkt uit de cijfers over 2020. Het afgelopen jaar heeft Rijkswaterstaat 4.920 boetes uitgeschreven voor het negeren van rode kruizen. Ondanks de eind 2019 gestarte campagne ‘een rood kruis staat er #nietvoorniX’ en de verkeersafname door corona is dat een forse stijging. In 2019 ging het nog om 3.159 en in 2018 om 1.653 boetes voor het negeren van rode kruizen. De hoogte van die boetes wordt bepaald door het Openbaar Ministerie. De overtreding valt onder het strafrecht.

Aanvullende acties

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaat in overleg met verschillende partijen, waaronder Justitie, bekijken welke aanvullende acties mogelijk zijn om negeren van rode kruisen terug te dringen. “Er zijn weinig symbolen makkelijker te begrijpen dan een rood kruis. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er dan toch mensen zijn die deze waarschuwing bewust negeren en daarmee het leven van onze weginspecteurs en andere weggebruikers in de waagschaal stellen. Of het nu gaat om wegwerkzaamheden of het van de weg halen van een ongeluk, een rood kruis staat er niet voor niks.”

Lees ook: Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite