Bouwplaats BAM

Eerste publiek-private snelweg overgedragen aan Rijkswaterstaat

De eerste snelweg in Nederland die in publiek-private samenwerking (pps) tot stand kwam, is na het einde van de concessieperiode overgedragen aan Rijkswaterstaat. Consortium Poort van Den Bosch, met daarin BAM PPP, Boskalis en Fluor Infrastructure, bouwde de negen kilometer lange snelweg A59 van Rosmalen naar Geffen tussen 2003 en 2005. Het consortium was daarna nog eens vijftien jaar verantwoordelijk voor het onderhoud.

Het tracé was eerst een provinciale weg en werd door Poort van Den Bosch omgebouwd tot een autosnelweg met vier aansluitingen, een verdiepte ligging, een ongelijkvloerse kruising, een fietstunnel en diverse ecologische voorzieningen. Poort van den Bosch was verantwoordelijk voor ontwerp, financiering, aanleg en onderhoud van de weg tijdens de gehele concessieperiode van achttien jaar.

Sneller

Door de pps-constructie kon de weg sneller uitgevoerd worden dan op een traditionele manier, omdat het Rijk de benodigde gelden pas jaren later beschikbaar had. Het project kostte 220 miljoen euro. BNG Bank en ING Bank zorgden voor de financiering.

Tijdens de onderhoudsperiode kreeg het consortium periodiek een beschikbaarheidsvergoeding van de provincie Noord-Brabant om de bouwer te stimuleren de weg zo goed mogelijk bereikbaar te houden. Het afgelopen jaar heeft Poort van Den Bosch nog wat aanvullende werkzaamheden verricht als voorbereiding op de overdracht per 31 december.

Kwaliteit

Het consortium vindt de manier waarop de weg tot stand kwam en vervolgens onderhouden werd, positief uitpakt voor de kwaliteit. “De snelweg A59 ziet er – vijftien jaar nadat deze voor het eerst in gebruik werd genomen – nog steeds uit als nieuw”, zo stelt de bouwcombinatie in een reactie.

Auteur: Redactie Infrasite