Merwedebrug. Foto: Rijkswaterstaat

Coalitiepartijen botsen in debat over uitbreiding A27

Coalitiepartijen D66 en het CDA zijn tijdens een debat over infrastructuur hard met elkaar in aanvaring gekomen over de uitbreiding van de A27 bij Utrecht. Dit project valt 265 miljoen euro duurder uit dan begroot. D66 wil dat minister Cora van Nieuwenhuizen het project uitstelt totdat ze dekking heeft gevonden voor dit financiële gat. Het CDA zegt dat D66 zich daarmee niet aan het regeerakkoord houdt, waarin het project is opgenomen.

“Wat is de handtekening van D66 onder het regeerakkoord nog waard?” vraagt CDA-Kamerlid Wytske Postma zich af. Zij zegt dat D66’er Rutger Schonis argumenten zoekt zodat de uitbreiding niet doorgaat. Volgens hem staat die handtekening er gewoon, “maar we hebben niet afgesproken dat het project een kwart miljard duurder uitvalt”.

Ook is er volgens hem sinds het tekenen van het regeerakkoord veel gebeurd op het gebied van onder meer stikstof. Eerder werd de uitbreiding afgeschoten door de Raad van State omdat het niet paste binnen de stikstofrichtlijnen. Dit kan weer gebeuren, als blijkt dat de stikstofcompensatie ook in dit plan niet voldoende is. Schonis noemt het besluit van de minister om het project te starten dan ook “prematuur”.

Hard nodig

Postma zei eerder in het debat “heel blij” te zijn dat het project doorgaat. Volgens haar is het hard nodig, omdat Utrecht uitbreidt met ongeveer 125.000 woningen en die allemaal goed bereikbaar moeten zijn. Ook is de weg belangrijk voor de rest van de regio. Ze wil dat de minister onderzoekt hoe het tekort “binnen de perken” blijft, “maar het project kan wat ons betreft doorgaan”.

Volgens Schonis is het CDA selectief verontwaardigd als het gaat om projectkosten die hoger uitvallen. CDA’er Jacco Geurts was een week eerder nog verontwaardigd dat de renovatie van de Afsluitdijk 50 miljoen euro hoger zou kunnen uitvallen.

Asfaltkoningin

Meer partijen zijn kritisch over het project. Onder meer GroenLinks, Partij voor de Dieren en de SP vinden dat Van Nieuwenhuizen “met oogkleppen op doordendert”. GroenLinks zegt dat de minister als “asfaltkoningin” alleen een nieuw asfaltproject op haar naam wil. Ook zien de partijen de noodzaak van het project niet in, nu door de coronacrisis veel meer mensen thuiswerken en dit waarschijnlijk blijven doen als corona voorbij is.

Bron: ANP

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.