Rijkswaterstaat investeert fors in doorontwikkeling circulaire viaducten met publicatie SBIR

Foto: Ivo Ketelaar

Tijdens de 5e landelijke Week van de Circulaire Economie kondigt Rijkswaterstaat aan €5 miljoen te gaan investeren in de doorontwikkeling van circulaire viaducten. Dit wordt gedaan met de publicatie van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten.

Het Rijk heeft de ambitie om de economie van Nederland in 2050 volledig circulair te laten zijn, maar Rijkswaterstaat wil sneller. Vanaf 2030 wil de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volledig klimaatneutraal en circulair werken. Dit geldt ook voor het aanleggen, vervangen en renoveren van viaducten en bruggen. Een enorme uitdaging met een flinke urgentie en daarmee ook veel marktpotentie.

Circulair inkopen van groot belang

Tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie in de Fokker Terminal in Den Haag benadrukte minister Stientje van Veldhoven, minister Milieu en Wonen, het belang van circulair inkopen door Rijkswaterstaat. ‘Rijkswaterstaat en ProRail verbruiken veel materialen en zijn daardoor belangrijke partners om de impact op het milieu te verlagen. Door circulair in te kopen kunnen Rijkswaterstaat en ProRail een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie leveren’, aldus Van Veldhoven. EU-commissaris Frans Timmermans noemt de circulaire economie ‘een absoluut noodzakelijke bouwsteen om de klimaatdoelen te halen’. ‘De bouw heeft een grote impact op het klimaat en het is daarom belangrijk om daar stappen in te zetten’, voegt hij eraan toe.

Ontwikkelen van bruikbare innovaties voor circulaire viaducten

Op dit moment zijn er nog geen ‘inkoopklare’ werkwijzen of oplossingen voor circulaire viaducten. Met de publicatie van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten wil Rijkswaterstaat hier verandering in brengen en bruikbare innovaties voor circulaire viaducten laten ontwikkelen die zij als ‘launching customer’ kan gaan toepassen. Michèle Blom, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, riep al eerder op tot verhoging van het innovatietempo bij Rijkswaterstaat en de markt. Publicatie van deze SBIR past hierbij.

SBIR volgt op prototype circulair viaduct

De SBIR volgt op het eerste prototype circulair viaduct van Rijkswaterstaat, aannemer Van Hattum en Blankevoort en prefab-bouwer Consolis Spanbeton. Tussen december 2018 en september 2019 is dit viaduct getest door het werkverkeer van de bouw van de Reevesluis. Daarna is het gedemonteerd en zal het weer een herbestemming krijgen op de Floriade in 2022. Lees de meer uitgebreide toelichting: leerervaringen circulaire viaduct en integraal advies.

Open leeromgeving

Tegelijkertijd met de opening van het circulaire viaduct startte in 2019 de Open Leeromgeving Circulaire Viaducten & Bruggen, een initiatief van De Bouwcampus en Rijkswaterstaat. In deze Open Leeromgeving wisselden, in de periode maart tot en met november 2019, 60 deelnemers van marktpartijen, overheden en kennisinstellingen kennis en ervaringen uit over het circulair bouwen van viaducten en bruggen. Op deze manier werd met elkaar een gezamenlijk beeld gecreëerd over wat er nu al circulair zou kunnen worden uitgevraagd en welke innovatievragen er nog moeten door ontwikkelen. Dit heeft geresulteerd in de SBIR Circulaire Viaducten die ook tijdens de Week van de Circulaire Economie is gepubliceerd. De publicatie SBIR oproep – Circulaire Viaducten kunt u hier bekijken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat investeert fors in doorontwikkeling circulaire viaducten met publicatie SBIR | Infrasite

Rijkswaterstaat investeert fors in doorontwikkeling circulaire viaducten met publicatie SBIR

Foto: Ivo Ketelaar

Tijdens de 5e landelijke Week van de Circulaire Economie kondigt Rijkswaterstaat aan €5 miljoen te gaan investeren in de doorontwikkeling van circulaire viaducten. Dit wordt gedaan met de publicatie van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten.

Het Rijk heeft de ambitie om de economie van Nederland in 2050 volledig circulair te laten zijn, maar Rijkswaterstaat wil sneller. Vanaf 2030 wil de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat volledig klimaatneutraal en circulair werken. Dit geldt ook voor het aanleggen, vervangen en renoveren van viaducten en bruggen. Een enorme uitdaging met een flinke urgentie en daarmee ook veel marktpotentie.

Circulair inkopen van groot belang

Tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie in de Fokker Terminal in Den Haag benadrukte minister Stientje van Veldhoven, minister Milieu en Wonen, het belang van circulair inkopen door Rijkswaterstaat. ‘Rijkswaterstaat en ProRail verbruiken veel materialen en zijn daardoor belangrijke partners om de impact op het milieu te verlagen. Door circulair in te kopen kunnen Rijkswaterstaat en ProRail een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie leveren’, aldus Van Veldhoven. EU-commissaris Frans Timmermans noemt de circulaire economie ‘een absoluut noodzakelijke bouwsteen om de klimaatdoelen te halen’. ‘De bouw heeft een grote impact op het klimaat en het is daarom belangrijk om daar stappen in te zetten’, voegt hij eraan toe.

Ontwikkelen van bruikbare innovaties voor circulaire viaducten

Op dit moment zijn er nog geen ‘inkoopklare’ werkwijzen of oplossingen voor circulaire viaducten. Met de publicatie van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten wil Rijkswaterstaat hier verandering in brengen en bruikbare innovaties voor circulaire viaducten laten ontwikkelen die zij als ‘launching customer’ kan gaan toepassen. Michèle Blom, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, riep al eerder op tot verhoging van het innovatietempo bij Rijkswaterstaat en de markt. Publicatie van deze SBIR past hierbij.

SBIR volgt op prototype circulair viaduct

De SBIR volgt op het eerste prototype circulair viaduct van Rijkswaterstaat, aannemer Van Hattum en Blankevoort en prefab-bouwer Consolis Spanbeton. Tussen december 2018 en september 2019 is dit viaduct getest door het werkverkeer van de bouw van de Reevesluis. Daarna is het gedemonteerd en zal het weer een herbestemming krijgen op de Floriade in 2022. Lees de meer uitgebreide toelichting: leerervaringen circulaire viaduct en integraal advies.

Open leeromgeving

Tegelijkertijd met de opening van het circulaire viaduct startte in 2019 de Open Leeromgeving Circulaire Viaducten & Bruggen, een initiatief van De Bouwcampus en Rijkswaterstaat. In deze Open Leeromgeving wisselden, in de periode maart tot en met november 2019, 60 deelnemers van marktpartijen, overheden en kennisinstellingen kennis en ervaringen uit over het circulair bouwen van viaducten en bruggen. Op deze manier werd met elkaar een gezamenlijk beeld gecreëerd over wat er nu al circulair zou kunnen worden uitgevraagd en welke innovatievragen er nog moeten door ontwikkelen. Dit heeft geresulteerd in de SBIR Circulaire Viaducten die ook tijdens de Week van de Circulaire Economie is gepubliceerd. De publicatie SBIR oproep – Circulaire Viaducten kunt u hier bekijken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat