N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd

Foto: Ivo Ketelaar

Bouw in volle vaart vooruit

Dinsdagavond 21 januari 2020 bereikte het project De Nieuwe N200 weer een mijlpaal: de eerste 7 van in totaal 42 betonnen liggers zijn geplaatst. Elke van de kokervormige liggers is 1.48 meter breed en 1.35 meter hoog. De lengte varieert. De kortste is 24 meter en weegt 73 ton en de langste ligger is 47 meter en weegt 138 ton. De liggers zijn met speciaal konvooi naar Halfweg gebracht en met twee hijskranen een voor een op de steunpunten gelegd. Het is een beproefde manier van werken; zo ging het ook in 1925 toen de huidige Boezembrug in Halfweg werd gebouwd.

Wethouder Marja Ruigrok en Nienke Bagchus, Directeur Netwerkmanagement van Rijkswaterstaat waren bij dit moment aanwezig. Wethouder Marja Ruigrok: "Je kan wel zien waarom wij in Nederland zo goed zijn in het letterlijk en figuurlijk bruggen bouwen! Wat een spectaculair gezicht was het om de eerste liggers te zien landen op de nieuwe brugpijlers. Geweldig dat Halfweg nu eindelijk aan een nieuw hoofdstuk kan beginnen." Ook Nienke Bagchus reageerde enthousiast: "Het was een mooi en historisch moment om gisteravond bij te wonen. Fantastisch dat nu de contouren van de nieuwe brug zichtbaar zijn en dat papier werkelijkheid wordt".

EéN200 legt liggers in drie fasen

EéN200 werkt van west naar oost en heeft het werk in drie velden verdeeld. In ieder veld worden in totaal 14 liggers geplaatst. In de avond en nacht van 22 en 23 januari worden de rest van de liggers in veld 1 geplaatst. Als alles volgens planning verloopt wordt veld 2 in week 7 gelegd en het laatste veld in week 10. Vervolgens wordt de brug vanaf de liggers verder opgebouwd.

Kijken vanaf de voetgangersbrug

Geïnteresseerden hebben de mogelijkheid om het inhijsen van de liggers bij te wonen. Vanaf de voetgangersbrug bij het station zijn de werkzaamheden goed te zien. Het inhijsen start om 22.00 uur en duurt tot 05.00 uur in de ochtend. Het verkeer ondervindt geen hinder van de werkzaamheden.

Boezembrug prominent deel van het project

De N200 loopt via de Boezembrug dwars door Halfweg en is een onmisbare schakel in de doorstroming van het verkeer tussen Amsterdam en Haarlem. De nieuwe brug krijgt een scherpere bocht, het verkeer rijdt er straks langzamer, er komt een uitkijkpunt en er is veel ruimte voor fietsers en voetgangers. Daarmee past hij beter bij het dorpse karakter van Halfweg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Waternet

N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd | Infrasite

N200: Eerste liggers nieuwe Boezembrug gelegd

Foto: Ivo Ketelaar

Bouw in volle vaart vooruit

Dinsdagavond 21 januari 2020 bereikte het project De Nieuwe N200 weer een mijlpaal: de eerste 7 van in totaal 42 betonnen liggers zijn geplaatst. Elke van de kokervormige liggers is 1.48 meter breed en 1.35 meter hoog. De lengte varieert. De kortste is 24 meter en weegt 73 ton en de langste ligger is 47 meter en weegt 138 ton. De liggers zijn met speciaal konvooi naar Halfweg gebracht en met twee hijskranen een voor een op de steunpunten gelegd. Het is een beproefde manier van werken; zo ging het ook in 1925 toen de huidige Boezembrug in Halfweg werd gebouwd.

Wethouder Marja Ruigrok en Nienke Bagchus, Directeur Netwerkmanagement van Rijkswaterstaat waren bij dit moment aanwezig. Wethouder Marja Ruigrok: "Je kan wel zien waarom wij in Nederland zo goed zijn in het letterlijk en figuurlijk bruggen bouwen! Wat een spectaculair gezicht was het om de eerste liggers te zien landen op de nieuwe brugpijlers. Geweldig dat Halfweg nu eindelijk aan een nieuw hoofdstuk kan beginnen." Ook Nienke Bagchus reageerde enthousiast: "Het was een mooi en historisch moment om gisteravond bij te wonen. Fantastisch dat nu de contouren van de nieuwe brug zichtbaar zijn en dat papier werkelijkheid wordt".

EéN200 legt liggers in drie fasen

EéN200 werkt van west naar oost en heeft het werk in drie velden verdeeld. In ieder veld worden in totaal 14 liggers geplaatst. In de avond en nacht van 22 en 23 januari worden de rest van de liggers in veld 1 geplaatst. Als alles volgens planning verloopt wordt veld 2 in week 7 gelegd en het laatste veld in week 10. Vervolgens wordt de brug vanaf de liggers verder opgebouwd.

Kijken vanaf de voetgangersbrug

Geïnteresseerden hebben de mogelijkheid om het inhijsen van de liggers bij te wonen. Vanaf de voetgangersbrug bij het station zijn de werkzaamheden goed te zien. Het inhijsen start om 22.00 uur en duurt tot 05.00 uur in de ochtend. Het verkeer ondervindt geen hinder van de werkzaamheden.

Boezembrug prominent deel van het project

De N200 loopt via de Boezembrug dwars door Halfweg en is een onmisbare schakel in de doorstroming van het verkeer tussen Amsterdam en Haarlem. De nieuwe brug krijgt een scherpere bocht, het verkeer rijdt er straks langzamer, er komt een uitkijkpunt en er is veel ruimte voor fietsers en voetgangers. Daarmee past hij beter bij het dorpse karakter van Halfweg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Waternet