Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer

Foto: Ivo Ketelaar

Vijf Nederlandse provincies en het ministerie van Verkeer in Noordrijn-Westfalen gaan samen het grensoverschrijdende personen- en goederenvervoer over weg, water en spoor verbeteren.

Werkagenda voor mobiliteit en verkeer tussen 5 provincies en Noordrijn-Westfalen

De partners willen de barrières voor grensoverschrijdend vervoer zoveel mogelijk wegnemen en de ontwikkeling van (Europese) corridors stimuleren om de leidende positie van Nederland en Noordrijn-Westfalen op het gebied van logistiek, maar ook de arbeidsmobiliteit en toerisme, te versterken. De Nederlandse en Duitse partners zetten de komende jaren onder andere in op het vereenvoudigen en versnellen van regionale grensoverschrijdende snelfietsroutes en bus- en spoorverbindingen en internationale treinverbinding, zoals tussen Amsterdam-Frankfurt en Amsterdam-Berlijn. Daarnaast willen de partners met Europese subsidies de voorzieningen voor de binnenscheepvaart en het vrachtverkeer over de weg verbeteren.

Dat blijkt uit de werkagenda die de betrokken gedeputeerden Conny Bieze (Gelderland), Eric Geurts (Limburg), Christophe van der Maat (Noord-Brabant), Bert Boerman (Overijssel) en Floor Vermeulen (Zuid-Holland) en minister Hendrik Wüst (Noordrijn-Westfalen) op maandag 25 februari 2019 tijdens een werkbezoek aan Zwolle hebben ondertekend.

Gedeputeerde Floor Vermeulen: ‘Voor de haven van Rotterdam is het van groot belang dat we over grenzen samenwerken om transport over weg, spoor en water te verbeteren. Samen met Noordrijn-Westfalen en samen met 4 andere provincies werken we daaraan.’

Kennis uitwisselen

Het meest gebruikte vervoersmiddel tussen Nederland en Duitsland is nog steeds het auto- en vrachtverkeer. Om dit soepel te laten verlopen, is het uitwisselen van kennis over slim gebruik van informatie over wegwerkzaamheden en verkeersgegeven een van de belangrijke activiteiten.

Daarnaast vinden er aan beide zijden van de grens pilots plaats met verschillende vormen van vervoer en duurzaamheid. Door kennis met elkaar te delen, zijn deze pilots makkelijker in een groter gebied toe te passen. De partners wisselen onder andere ervaringen uit over nieuwe mobiliteitsoplossingen, zoals Mobility as a Service (MaaS). Ook onderzoeken ze gezamenlijk alternatieve brandstoffen voor alle verkeersmodaliteiten.

Station Zwolle als voorbeeld

De ontwikkelingen rond het tweede spoorknooppunt van Nederland, de Spoorzone Zwolle, vormden een mooi voorbeeld voor de afspraken tussen de Nederlandse en Duitse partners. In het stationsgebied wordt gewerkt aan de verbetering en uitbreiding van de infrastructuur voor treinen, bussen en fietsen, elektrificatie van het OV en meer fietsenstallingen. Projecten die ook in het grensgebied als voorbeeld kunnen dienen. Daarnaast kijken de partners naar de mogelijkheden om de verbinding Munster-Enschede door te trekken naar Zwolle.

Met het ondertekenen van de werkagenda zetten de partners in 2019 vervolgstappen op het gebied van mobiliteit en verkeer die de economie van de gehele regio stimuleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Zuid-Holland