Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2

Foto: Ivo Ketelaar

Vrijdagmorgen 16 november 2018 is het Prinses Amaliaviaduct op de Maasvlakte 2 officieel in gebruik genomen. Het gaat om een ongelijkvloerse kruising die de komende jaren de nieuwe containerterminals goed bereikbaar moet houden. Boskalis Nederland BV startte in 2017 met de bouw van het viaduct dat in totaal 38 miljoen euro heeft gekost.

‘In de haven bouwen we om files voor te blijven. Het Prinses Amaliaviaduct zorgt voor een zogenoemde toekomst vaste bereikbaarheid voor de containerterminals aan de Amaliahaven en het zuidelijk gedeelte van Maasvlakte 2’, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf, die samen met Johan van der Hoek, directeur Boskalis Nederland, het viaduct opende.

Het Prinses Amaliaviaduct verbetert de doorstroom op de Maasvlakteweg aanzienlijk. Zo is de weg over vijf kilometer verbreed van 2×1 baan naar 2×2 banen en een vluchtstrook aan beide zijden. Bij het Prinses Amaliaviaduct komen meerdere wegen samen, namelijk: de Maasvlakteweg, Prinses Máximaweg, Maasvlakteboulevard en de Amoerweg. Daarnaast kruisen de spoorlijn, de leidingenstrook en ook de toekomstige Container Exchange Route (CER) hier op het gelijkvloerse kruispunt.

Innovatief bouwmateriaal

De aanleg van het viaduct is het eerste grootschalige project waarbij gebruik is gemaakt van Beaumix. Dit is een nieuw soort schoongewassen materiaal uit de afvalverbrandingsoven ter vervanging van zand. 230.000 ton voormalig afval is hergebruikt voor het Prinses Amaliaviaduct.

Routewijziging

Het Prinses Amaliaviaduct vervangt een gelijkvloerse kruising en is eerder op de Maasvlakteweg is te vinden dan het oude kruispunt. Containerverkeer (havens 8800-9000) en strandgangers moeten er dus op letten dat zij bij dit viaduct al de juiste afslag nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2 | Infrasite

Prinses Amaliaviaduct verbetert bereikbaarheid Maasvlakte 2

Foto: Ivo Ketelaar

Vrijdagmorgen 16 november 2018 is het Prinses Amaliaviaduct op de Maasvlakte 2 officieel in gebruik genomen. Het gaat om een ongelijkvloerse kruising die de komende jaren de nieuwe containerterminals goed bereikbaar moet houden. Boskalis Nederland BV startte in 2017 met de bouw van het viaduct dat in totaal 38 miljoen euro heeft gekost.

‘In de haven bouwen we om files voor te blijven. Het Prinses Amaliaviaduct zorgt voor een zogenoemde toekomst vaste bereikbaarheid voor de containerterminals aan de Amaliahaven en het zuidelijk gedeelte van Maasvlakte 2’, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf, die samen met Johan van der Hoek, directeur Boskalis Nederland, het viaduct opende.

Het Prinses Amaliaviaduct verbetert de doorstroom op de Maasvlakteweg aanzienlijk. Zo is de weg over vijf kilometer verbreed van 2×1 baan naar 2×2 banen en een vluchtstrook aan beide zijden. Bij het Prinses Amaliaviaduct komen meerdere wegen samen, namelijk: de Maasvlakteweg, Prinses Máximaweg, Maasvlakteboulevard en de Amoerweg. Daarnaast kruisen de spoorlijn, de leidingenstrook en ook de toekomstige Container Exchange Route (CER) hier op het gelijkvloerse kruispunt.

Innovatief bouwmateriaal

De aanleg van het viaduct is het eerste grootschalige project waarbij gebruik is gemaakt van Beaumix. Dit is een nieuw soort schoongewassen materiaal uit de afvalverbrandingsoven ter vervanging van zand. 230.000 ton voormalig afval is hergebruikt voor het Prinses Amaliaviaduct.

Routewijziging

Het Prinses Amaliaviaduct vervangt een gelijkvloerse kruising en is eerder op de Maasvlakteweg is te vinden dan het oude kruispunt. Containerverkeer (havens 8800-9000) en strandgangers moeten er dus op letten dat zij bij dit viaduct al de juiste afslag nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam