Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder nadert voltooiing

Foto: Ivo Ketelaar

Tijdens de zomermaanden is er hard doorgewerkt aan voorbereiding van de wegverbreding van de snelweg A27 Houten – Hooipolder. Het tracébesluit en de bijbehorende documenten naderen langzaam hun voltooiing.

Vlak voor de zomervakantie zijn er 3 informele inloopavonden georganiseerd in Vianen, Werkendam en Raamsdonksveer. Een groot succes, aldus projectmanager Marc Lentjes. ‘Alle avonden werden druk bezocht.’ Tijdens de avonden zijn omwonenden en andere geïnteresseerden bijgepraat over het inpassend ontwerp (IO), dus over hoe Rijkswaterstaat de weg inpast in de omgeving, en de belangrijkste ontwikkelingen tussen ontwerptracébesluit (OTB) en tracébesluit (TB). ‘Gelukkig konden we veel van de gestelde vragen goed beantwoorden.’

Forse stappen Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder gezet

Tijdens de zomer van 2018 heeft het projectteam hard doorgewerkt aan het tracébesluit voor het project A27: verbreding traject Houten – Hooipolder. ‘We hebben forse stappen gezet op weg naar het definitieve ontwerp’, vertelt Lentjes. ‘Dit betekent dat we steeds beter weten hoe we de weg in de hele omgeving gaan inpassen. Uitgangspunt daarbij is dat de snelweg A27 ’te gast is in het landschap’. Daarnaast zijn de effectstudies afgerond en zijn we nu bezig om maatregelen vast te stellen om te zorgen dat de gevolgen op het gebied van stikstofuitstoot en geluid voldoen aan de wettelijke normen. Deze maatregelen nemen we op in het tracébesluit.’

Nota van Antwoord

Ook de Nota van Antwoord (NvA) nadert de afrondende fase. ‘In de NvA geven we aan wat we hebben gedaan met de 425 zienswijzen die op het ontwerptracébesluit en ontwerpsaneringsplan (OSB) zijn ingediend.’ Het tracébesluit zal ook een Nota van Wijziging bevatten. ‘Hiermee maken we voor belanghebbenden inzichtelijk wat er gewijzigd is tussen ontwerptracébesluit en tracébesluit. Bovendien krijgen alle indieners van een zienswijze een persoonlijke reactie.’ Streven is dat het tracébesluit begin 2019 wordt vastgesteld.

Esthetisch Programma van Eisen

Een grote mijlpaal in het project is de afronding van het zogenaamde Esthetisch Programma van Eisen (EPvE). Lentjes: ‘In het EPvE staat hoe we de weg in de omgeving willen inpassen en hoe geluidsschermen en bruggen er bijvoorbeeld uit kunnen zien.’ Het EPvE is in nauw overleg opgesteld met de betrokken gemeenten, provincies en waterschappen. ‘Het is een belangrijk document voor de toekomstige aannemer. Die kan met hulp van dit document invulling geven aan hoe geluidsschermen en bruggen eruit komen te zien. Uiteraard moet de aannemer daarbij wel zaken als financiën en benodigd onderhoud meewegen.’

Voorbereidende werkzaamheden A27 Houten – Hooipolder

Lentjes vertelt dat er ook al wordt gewerkt aan de voorbereiding van het contract voor de aannemer die de verbredingswerkzaamheden gaat uitvoeren. ‘Naast het werk aan het tracébesluit zijn we druk bezig met het opstellen van de contracten. Zo verliezen we geen tijd.’ Daarnaast start ingenieursbureau Arcadis dit najaar met de veldonderzoeken. ‘Deze onderzoeken zijn nodig om de aannemer zo goed mogelijk voor te bereiden op die werkzaamheden’, licht Lentjes toe. ‘Verder bereiden we het verleggen van kabels en leidingen voor. Eind volgend jaar worden de eerste kabels en leidingen verlegd. Dat klinkt misschien nog ver weg, maar de voorbereidingen kosten veel tijd, omdat we dit nauwkeurig moeten afstemmen met de beheerders van de kabels en leidingen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder nadert voltooiing | Infrasite

Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder nadert voltooiing

Foto: Ivo Ketelaar

Tijdens de zomermaanden is er hard doorgewerkt aan voorbereiding van de wegverbreding van de snelweg A27 Houten – Hooipolder. Het tracébesluit en de bijbehorende documenten naderen langzaam hun voltooiing.

Vlak voor de zomervakantie zijn er 3 informele inloopavonden georganiseerd in Vianen, Werkendam en Raamsdonksveer. Een groot succes, aldus projectmanager Marc Lentjes. ‘Alle avonden werden druk bezocht.’ Tijdens de avonden zijn omwonenden en andere geïnteresseerden bijgepraat over het inpassend ontwerp (IO), dus over hoe Rijkswaterstaat de weg inpast in de omgeving, en de belangrijkste ontwikkelingen tussen ontwerptracébesluit (OTB) en tracébesluit (TB). ‘Gelukkig konden we veel van de gestelde vragen goed beantwoorden.’

Forse stappen Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder gezet

Tijdens de zomer van 2018 heeft het projectteam hard doorgewerkt aan het tracébesluit voor het project A27: verbreding traject Houten – Hooipolder. ‘We hebben forse stappen gezet op weg naar het definitieve ontwerp’, vertelt Lentjes. ‘Dit betekent dat we steeds beter weten hoe we de weg in de hele omgeving gaan inpassen. Uitgangspunt daarbij is dat de snelweg A27 ’te gast is in het landschap’. Daarnaast zijn de effectstudies afgerond en zijn we nu bezig om maatregelen vast te stellen om te zorgen dat de gevolgen op het gebied van stikstofuitstoot en geluid voldoen aan de wettelijke normen. Deze maatregelen nemen we op in het tracébesluit.’

Nota van Antwoord

Ook de Nota van Antwoord (NvA) nadert de afrondende fase. ‘In de NvA geven we aan wat we hebben gedaan met de 425 zienswijzen die op het ontwerptracébesluit en ontwerpsaneringsplan (OSB) zijn ingediend.’ Het tracébesluit zal ook een Nota van Wijziging bevatten. ‘Hiermee maken we voor belanghebbenden inzichtelijk wat er gewijzigd is tussen ontwerptracébesluit en tracébesluit. Bovendien krijgen alle indieners van een zienswijze een persoonlijke reactie.’ Streven is dat het tracébesluit begin 2019 wordt vastgesteld.

Esthetisch Programma van Eisen

Een grote mijlpaal in het project is de afronding van het zogenaamde Esthetisch Programma van Eisen (EPvE). Lentjes: ‘In het EPvE staat hoe we de weg in de omgeving willen inpassen en hoe geluidsschermen en bruggen er bijvoorbeeld uit kunnen zien.’ Het EPvE is in nauw overleg opgesteld met de betrokken gemeenten, provincies en waterschappen. ‘Het is een belangrijk document voor de toekomstige aannemer. Die kan met hulp van dit document invulling geven aan hoe geluidsschermen en bruggen eruit komen te zien. Uiteraard moet de aannemer daarbij wel zaken als financiën en benodigd onderhoud meewegen.’

Voorbereidende werkzaamheden A27 Houten – Hooipolder

Lentjes vertelt dat er ook al wordt gewerkt aan de voorbereiding van het contract voor de aannemer die de verbredingswerkzaamheden gaat uitvoeren. ‘Naast het werk aan het tracébesluit zijn we druk bezig met het opstellen van de contracten. Zo verliezen we geen tijd.’ Daarnaast start ingenieursbureau Arcadis dit najaar met de veldonderzoeken. ‘Deze onderzoeken zijn nodig om de aannemer zo goed mogelijk voor te bereiden op die werkzaamheden’, licht Lentjes toe. ‘Verder bereiden we het verleggen van kabels en leidingen voor. Eind volgend jaar worden de eerste kabels en leidingen verlegd. Dat klinkt misschien nog ver weg, maar de voorbereidingen kosten veel tijd, omdat we dit nauwkeurig moeten afstemmen met de beheerders van de kabels en leidingen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat