Tracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo vastgesteld en ter inzage

Foto: Ivo Ketelaar

Minister Van Nieuwenhuizen heeft op 12 juni 2018 het Tracébesluit A1 Apeldoorn Azelo (TB) en het Saneringsbesluit A1 Lochem – Azelo (SB) vastgesteld voor de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo. Het tracébesluit en saneringsbesluit inclusief alle bijlagen liggen van 27 juni tot en met 8 augustus 6 weken ter inzage. In deze periode is het mogelijk om formeel op de plannen te reageren.

Er zijn diverse wijzigingen doorgevoerd in het tracébesluit en opzichte van het ontwerptracébesluit (OTB). Dit is mede gebeurd op basis van zienswijzen. Zo is voor de N348 (Deventerweg) een nieuw wegontwerp opgenomen. De Deventerweg verschuift verder weg van de bebouwing naar het oosten over een lengte van 500 meter om ruimte te maken voor een grondwal die het zicht op het geplande bedrijventerrein wegneemt. Op de verzorgingsplaatsen Paal en Vundelaar komen manshoge schanskorven, om het betreden van het achtergelegen gebied te voorkomen.

Ook zijn in het TB aanvullende geluidsmaatregelen opgenomen als gevolg van nieuwe verkeersprognoses van 2017. Het OTB was gebaseerd op de prognoses van 2016. Op basis van de nieuwe gegevens blijkt dat er meer verkeer komt en meer geluid wordt geproduceerd, waardoor er aanvullende geluidmaatregelen nodig zijn.

Het tracébesluit beschrijft in detail de maatregelen aan de A1 tussen Apeldoorn en Azelo en de inpassing van het tracé (de weg) en compenserende maatregelen voor onder ander natuur en water. Het saneringsbesluit heeft betrekking op de weggedeelten waar de sanering (geluidmaatregelen voor woningen waar de geluidbelasting nu al te hoog is) niet in combinatie met de geluidmaatregelen van het TB kan plaatsvinden.

De Nota van Antwoord (bijlage 7) bij het TB bevat de reactie van de minister op alle ingediende zienswijzen op het OTB. In Bijlage 9 bij het TB ‘Wijzigingen’ staat een compleet overzicht van alle wijzigingen tussen OTB en TB.

Het tracébesluit inzien

Het tracébesluit, saneringsbesluit en alle bijlagen zijn digitaal in te zien vanaf 27 juni 2018 tot en met 8 augustus 2018 via www.platformparticipatie.nl/a1-apeldoorn-azelo<http://www.platformparticipatie.nl/a1-apeldoorn-azelo>.

De stukken zijn op papier te bekijken op verschillende locaties. Klik hier om die te zien.

Informatiebijeenkomsten

Op donderdag 5 juli organiseert Rijkswaterstaat een informatiebijeenkomst in het gemeentehuis van de gemeente Voorst in Twello. Op maandag 9 juli volgt een informatiebijenkomst in ’t Hof van Colmschate. Bezoekers kunnen dan van 17.00 tot 21.00 uur binnenlopen om de plannen te bekijken en vragen te stellen.

Beroep instellen

Belanghebbenden die eerder een zienswijze hebben ingediend op het ontwerptracébesluit of ontwerpsaneringsbesluit kunnen van 28 juni tot en met 8 augustus 2018beroep aantekenen tegen het tracébesluit en saneringsbesluit bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Voor belanghebbenden is het daarnaast mogelijk om in beroep te gaan tegen die gedeelten die zijn gewijzigd ten opzichte van het ontwerptracébesluit en ontwerpsaneringsbesluit.

Vervolg tracébesluit

Na afloop van de wettelijke beroepstermijn doet de Raad van State binnen 26 weken uitspraak. Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk. Wanneer alle beroepen ongegrond of niet-ontvankelijk worden verklaard wordt het tracébesluit onherroepelijk.

Vergroten capaciteit A1 Apeldoorn-Azelo

Toenemend vrachtverkeer zorgt voor veel vertraging op de A1 Oost tussen Apeldoorn en Azelo. Dit traject is een belangrijke verbinding tussen economische gebieden binnen en buiten Nederland. Goede doorstroming op deze route is belangrijk voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van de regio. Daarom werken rijk en regio samen aan het vergroten van de capaciteit van de A1 Oost.

Van 2018 tot 2020 verbreedt Rijkswaterstaat de A1 tussen Twello en Deventer naar 2 x 4 rijstroken en de A1 tussen Deventer-Oost en Rijssen naar 2 x 3 rijstroken. Tussen 2024 en 2028 werken wij aan de verbreding van de resterende gedeeltes van A1 tussen Apeldoorn en het knooppunt Azelo. De opsplitsing in fases heeft te maken met financiering. Door voor- en cofinanciering van de provincies Gelderland en Overijssel kan Rijkswaterstaat de trajecten Twello – Deventer en Deventer-Oost – Rijssen al uitbreiden in de periode 2018-2020.

Meer informatie?

Kijk voor achtergrondinformatie op de pagina www.rws.nl/uitbreidingA1Oost. U kunt ook bellen met het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat op 0800-8002 van maandag tot en met vrijdag van 07.00 uur tot 20:00 uur en in het weekend en op feestdagen van 10:00 uur tot 18:30 uur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Tracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo vastgesteld en ter inzage | Infrasite

Tracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo vastgesteld en ter inzage

Foto: Ivo Ketelaar

Minister Van Nieuwenhuizen heeft op 12 juni 2018 het Tracébesluit A1 Apeldoorn Azelo (TB) en het Saneringsbesluit A1 Lochem – Azelo (SB) vastgesteld voor de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo. Het tracébesluit en saneringsbesluit inclusief alle bijlagen liggen van 27 juni tot en met 8 augustus 6 weken ter inzage. In deze periode is het mogelijk om formeel op de plannen te reageren.

Er zijn diverse wijzigingen doorgevoerd in het tracébesluit en opzichte van het ontwerptracébesluit (OTB). Dit is mede gebeurd op basis van zienswijzen. Zo is voor de N348 (Deventerweg) een nieuw wegontwerp opgenomen. De Deventerweg verschuift verder weg van de bebouwing naar het oosten over een lengte van 500 meter om ruimte te maken voor een grondwal die het zicht op het geplande bedrijventerrein wegneemt. Op de verzorgingsplaatsen Paal en Vundelaar komen manshoge schanskorven, om het betreden van het achtergelegen gebied te voorkomen.

Ook zijn in het TB aanvullende geluidsmaatregelen opgenomen als gevolg van nieuwe verkeersprognoses van 2017. Het OTB was gebaseerd op de prognoses van 2016. Op basis van de nieuwe gegevens blijkt dat er meer verkeer komt en meer geluid wordt geproduceerd, waardoor er aanvullende geluidmaatregelen nodig zijn.

Het tracébesluit beschrijft in detail de maatregelen aan de A1 tussen Apeldoorn en Azelo en de inpassing van het tracé (de weg) en compenserende maatregelen voor onder ander natuur en water. Het saneringsbesluit heeft betrekking op de weggedeelten waar de sanering (geluidmaatregelen voor woningen waar de geluidbelasting nu al te hoog is) niet in combinatie met de geluidmaatregelen van het TB kan plaatsvinden.

De Nota van Antwoord (bijlage 7) bij het TB bevat de reactie van de minister op alle ingediende zienswijzen op het OTB. In Bijlage 9 bij het TB ‘Wijzigingen’ staat een compleet overzicht van alle wijzigingen tussen OTB en TB.

Het tracébesluit inzien

Het tracébesluit, saneringsbesluit en alle bijlagen zijn digitaal in te zien vanaf 27 juni 2018 tot en met 8 augustus 2018 via www.platformparticipatie.nl/a1-apeldoorn-azelo<http://www.platformparticipatie.nl/a1-apeldoorn-azelo>.

De stukken zijn op papier te bekijken op verschillende locaties. Klik hier om die te zien.

Informatiebijeenkomsten

Op donderdag 5 juli organiseert Rijkswaterstaat een informatiebijeenkomst in het gemeentehuis van de gemeente Voorst in Twello. Op maandag 9 juli volgt een informatiebijenkomst in ’t Hof van Colmschate. Bezoekers kunnen dan van 17.00 tot 21.00 uur binnenlopen om de plannen te bekijken en vragen te stellen.

Beroep instellen

Belanghebbenden die eerder een zienswijze hebben ingediend op het ontwerptracébesluit of ontwerpsaneringsbesluit kunnen van 28 juni tot en met 8 augustus 2018beroep aantekenen tegen het tracébesluit en saneringsbesluit bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Voor belanghebbenden is het daarnaast mogelijk om in beroep te gaan tegen die gedeelten die zijn gewijzigd ten opzichte van het ontwerptracébesluit en ontwerpsaneringsbesluit.

Vervolg tracébesluit

Na afloop van de wettelijke beroepstermijn doet de Raad van State binnen 26 weken uitspraak. Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk. Wanneer alle beroepen ongegrond of niet-ontvankelijk worden verklaard wordt het tracébesluit onherroepelijk.

Vergroten capaciteit A1 Apeldoorn-Azelo

Toenemend vrachtverkeer zorgt voor veel vertraging op de A1 Oost tussen Apeldoorn en Azelo. Dit traject is een belangrijke verbinding tussen economische gebieden binnen en buiten Nederland. Goede doorstroming op deze route is belangrijk voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van de regio. Daarom werken rijk en regio samen aan het vergroten van de capaciteit van de A1 Oost.

Van 2018 tot 2020 verbreedt Rijkswaterstaat de A1 tussen Twello en Deventer naar 2 x 4 rijstroken en de A1 tussen Deventer-Oost en Rijssen naar 2 x 3 rijstroken. Tussen 2024 en 2028 werken wij aan de verbreding van de resterende gedeeltes van A1 tussen Apeldoorn en het knooppunt Azelo. De opsplitsing in fases heeft te maken met financiering. Door voor- en cofinanciering van de provincies Gelderland en Overijssel kan Rijkswaterstaat de trajecten Twello – Deventer en Deventer-Oost – Rijssen al uitbreiden in de periode 2018-2020.

Meer informatie?

Kijk voor achtergrondinformatie op de pagina www.rws.nl/uitbreidingA1Oost. U kunt ook bellen met het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat op 0800-8002 van maandag tot en met vrijdag van 07.00 uur tot 20:00 uur en in het weekend en op feestdagen van 10:00 uur tot 18:30 uur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat