54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg

Foto: Ivo Ketelaar

Met zogenaamde valgewicht deflectiemetingen wordt de komende maanden de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart gebracht. Op ongeveer 2.700 km snelweg wordt met een langzaam bewegende colonne om de 50 m een meting verricht.

Dit gebeurt voor het eerst op landelijke schaal, zodat Rijkswaterstaat tijdig kan beoordelen waar vervanging en onderhoud van wegdelen op termijn noodzakelijk is. De metingen worden uitgevoerd door de bedrijven Aveco de Bondt en Unihorn/Van Rens.

Valgewicht deflectiemeting

‘Met een valgewicht deflectiemeting wordt de kracht op de weg van een vrachtwagen gesimuleerd’, zegt Coördinerend Specialist verhardingen Petra Paffen van Rijkswaterstaat. ‘We leggen een voetplaat op het asfalt en laten daar een gewicht van 5 ton op vallen. Op basis van de gemeten doorbuiging – ook wel deflectie – van de weg, wordt de draagkracht van de verhardingsconstructie en ondergrond bepaald.’ In 2016 en 2017 heeft Rijkswaterstaat ook getest met andere meetmethoden. Hieruit is naar voren gekomen dat valgewicht deflectiemetingen het meest geschikt zijn om de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart te brengen.

Efficiënte planning van onderhoud en vervanging

Normaal gesproken meet Rijkswaterstaat de draagkracht uitsluitend voordat er onderhoud plaatsvindt aan de rijbaan. Door op grote schaal informatie te verzamelen over de draagkracht en de status van onderliggende lagen van de snelwegen kan Rijkswaterstaat preventief en gecontroleerd werkzaamheden uitvoeren. Dat zorgt voor een efficiëntere planning zodat wegafsluitingen tot een minimum worden beperkt.

In 2016 werden er bij wijze van proef vrachtwagens ingezet om te bepalen of ze de draagkracht van het hele hoofdwegennet in kaart kunnen brengen, met zo min mogelijk hinder voor weggebruikers.

Verkeershinder door deflectiemeting beperken

De metingen worden verricht in een colonne die zich met een snelheid van ongeveer 5km/h voortbeweegt. Om de 50 m wordt een meting verricht. Om verkeershinder te beperken vinden de metingen buiten de werkspits en indien mogelijk in de avonduren plaats.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg | Infrasite

54.000 draagkrachtmetingen op 2.700 km snelweg

Foto: Ivo Ketelaar

Met zogenaamde valgewicht deflectiemetingen wordt de komende maanden de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart gebracht. Op ongeveer 2.700 km snelweg wordt met een langzaam bewegende colonne om de 50 m een meting verricht.

Dit gebeurt voor het eerst op landelijke schaal, zodat Rijkswaterstaat tijdig kan beoordelen waar vervanging en onderhoud van wegdelen op termijn noodzakelijk is. De metingen worden uitgevoerd door de bedrijven Aveco de Bondt en Unihorn/Van Rens.

Valgewicht deflectiemeting

‘Met een valgewicht deflectiemeting wordt de kracht op de weg van een vrachtwagen gesimuleerd’, zegt Coördinerend Specialist verhardingen Petra Paffen van Rijkswaterstaat. ‘We leggen een voetplaat op het asfalt en laten daar een gewicht van 5 ton op vallen. Op basis van de gemeten doorbuiging – ook wel deflectie – van de weg, wordt de draagkracht van de verhardingsconstructie en ondergrond bepaald.’ In 2016 en 2017 heeft Rijkswaterstaat ook getest met andere meetmethoden. Hieruit is naar voren gekomen dat valgewicht deflectiemetingen het meest geschikt zijn om de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart te brengen.

Efficiënte planning van onderhoud en vervanging

Normaal gesproken meet Rijkswaterstaat de draagkracht uitsluitend voordat er onderhoud plaatsvindt aan de rijbaan. Door op grote schaal informatie te verzamelen over de draagkracht en de status van onderliggende lagen van de snelwegen kan Rijkswaterstaat preventief en gecontroleerd werkzaamheden uitvoeren. Dat zorgt voor een efficiëntere planning zodat wegafsluitingen tot een minimum worden beperkt.

In 2016 werden er bij wijze van proef vrachtwagens ingezet om te bepalen of ze de draagkracht van het hele hoofdwegennet in kaart kunnen brengen, met zo min mogelijk hinder voor weggebruikers.

Verkeershinder door deflectiemeting beperken

De metingen worden verricht in een colonne die zich met een snelheid van ongeveer 5km/h voortbeweegt. Om de 50 m wordt een meting verricht. Om verkeershinder te beperken vinden de metingen buiten de werkspits en indien mogelijk in de avonduren plaats.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat