Rijkswaterstaat gaat voor duurzaam asfalt in contracten

Foto: Ivo Ketelaar

Asfalt is één van de belangrijkste materiaalstromen waarmee we de transitie naar een duurzame wereld kunnen maken. Daarom gaat Rijkswaterstaat, na overleg met de markt, voor asfalt een duurzame prestatie uitvragen in contracten.

Hele branche in 2025 duurzaam
‘Asfalt is duurzaam als bij de productie minder broeikasgas wordt uitgestoten, of minder fossiele grondstoffen worden gebruikt dan gewoonlijk’, vertelt Rob Hofman, adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat. ‘De snelste winst valt te halen met hergebruik. Maar asfalt maken bij lagere temperaturen is ook een goede stap. Dit vraagt van de producenten wel een investering om hun installaties aan te passen. In 2025 leveren alle aannemers duurzaam asfalt. Innovatieve partijen hebben dat nu al.’

MKI-reductie dankzij duurzaam asfalt
Rijkswaterstaat meet de duurzaamheid van een civieltechnisch werk met de CO2-prestatieladder en DuboCalc Alle milieueffecten van het daarin verwerkte materiaal worden uitgedrukt in een Milieu Kosten Indicator-waarde (MKI-waarde). Ook voor asfalt wil Rijkswaterstaat een maximale MKI uitvragen in contracten. Rob Hofman: ‘Stapsgewijs zal uiterlijk in 2025 de uitgevraagde MKI-waarde voor asfalt in alle projecten 20% lager zijn dan nu. We voeren de nieuwe eisen zo snel mogelijk in voor aanleg, beheer én onderhoud. Contractpartijen mogen vervolgens zelf aangeven hoe ze aan de eisen gaan voldoen. Zelfs wanneer ze maar één onderdeel van hun product significant verbeteren, kunnen ze toch hoog scoren.’

Uitwerking en implementatie via de Asfalt-Impuls
Rijkswaterstaat heeft het uitvragen van de maximale MKI afgestemd met de Vakgroep Bitumineuze Werken van Bouwend Nederland En de benodigde documenten zijn samen met marktpartijen opgesteld. Een meer gedetailleerde uitwerking en implementatie volgt in de Asfalt-Impuls Rijkswaterstaat heeft inmiddels een aantal duurzame producten gevalideerd. Dat aantal zal in de komende jaren alleen maar groter worden.

Circulaire innovaties
Voor asfalt geldt in de regel dat Rijkswaterstaat niet voor één project valideert. Hofman: ‘In plaats daarvan geven we een generieke validatie af voor een mengsel dat een marktpartij in alle Rijkswaterstaatprojecten kan gebruiken. Die werkwijze heeft zich in de praktijk bewezen en wordt nu ook door andere wegbeheerders opgepakt via het Asfaltkwaliteitsloket van CROW Bedrijven zijn volgens Hofman al volop aan de slag met circulaire innovaties op het gebied van asfalt. ‘Ze maken bijvoorbeeld gebruik van freesasfalt, het verjongen van asfalt, productie bij lagere temperaturen, en de inzet van een biobased bindmiddel. Het grootste deel van de aannemers waar wij zaken mee doen heeft inmiddels een duurzame zoab-variant in hun pakket.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat gaat voor duurzaam asfalt in contracten | Infrasite

Rijkswaterstaat gaat voor duurzaam asfalt in contracten

Foto: Ivo Ketelaar

Asfalt is één van de belangrijkste materiaalstromen waarmee we de transitie naar een duurzame wereld kunnen maken. Daarom gaat Rijkswaterstaat, na overleg met de markt, voor asfalt een duurzame prestatie uitvragen in contracten.

Hele branche in 2025 duurzaam
‘Asfalt is duurzaam als bij de productie minder broeikasgas wordt uitgestoten, of minder fossiele grondstoffen worden gebruikt dan gewoonlijk’, vertelt Rob Hofman, adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat. ‘De snelste winst valt te halen met hergebruik. Maar asfalt maken bij lagere temperaturen is ook een goede stap. Dit vraagt van de producenten wel een investering om hun installaties aan te passen. In 2025 leveren alle aannemers duurzaam asfalt. Innovatieve partijen hebben dat nu al.’

MKI-reductie dankzij duurzaam asfalt
Rijkswaterstaat meet de duurzaamheid van een civieltechnisch werk met de CO2-prestatieladder en DuboCalc Alle milieueffecten van het daarin verwerkte materiaal worden uitgedrukt in een Milieu Kosten Indicator-waarde (MKI-waarde). Ook voor asfalt wil Rijkswaterstaat een maximale MKI uitvragen in contracten. Rob Hofman: ‘Stapsgewijs zal uiterlijk in 2025 de uitgevraagde MKI-waarde voor asfalt in alle projecten 20% lager zijn dan nu. We voeren de nieuwe eisen zo snel mogelijk in voor aanleg, beheer én onderhoud. Contractpartijen mogen vervolgens zelf aangeven hoe ze aan de eisen gaan voldoen. Zelfs wanneer ze maar één onderdeel van hun product significant verbeteren, kunnen ze toch hoog scoren.’

Uitwerking en implementatie via de Asfalt-Impuls
Rijkswaterstaat heeft het uitvragen van de maximale MKI afgestemd met de Vakgroep Bitumineuze Werken van Bouwend Nederland En de benodigde documenten zijn samen met marktpartijen opgesteld. Een meer gedetailleerde uitwerking en implementatie volgt in de Asfalt-Impuls Rijkswaterstaat heeft inmiddels een aantal duurzame producten gevalideerd. Dat aantal zal in de komende jaren alleen maar groter worden.

Circulaire innovaties
Voor asfalt geldt in de regel dat Rijkswaterstaat niet voor één project valideert. Hofman: ‘In plaats daarvan geven we een generieke validatie af voor een mengsel dat een marktpartij in alle Rijkswaterstaatprojecten kan gebruiken. Die werkwijze heeft zich in de praktijk bewezen en wordt nu ook door andere wegbeheerders opgepakt via het Asfaltkwaliteitsloket van CROW Bedrijven zijn volgens Hofman al volop aan de slag met circulaire innovaties op het gebied van asfalt. ‘Ze maken bijvoorbeeld gebruik van freesasfalt, het verjongen van asfalt, productie bij lagere temperaturen, en de inzet van een biobased bindmiddel. Het grootste deel van de aannemers waar wij zaken mee doen heeft inmiddels een duurzame zoab-variant in hun pakket.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat