Schultz tekent Startbeslissing verkenning wegverbreding A4 Leiden

De A4 is de drukste weg van Nederland en verbindt twee dichtbevolkte metropoolregio’s: Amsterdam en Rotterdam-Den Haag. Door een sterke toename van het verkeersaanbod door de aantrekkende economie stagneert de doorstroming ter hoogte van Leiden waar de hoofdrijbaan (in beide richtingen) van drie naar twee rijstroken gaat. De minister heeft eerder dit jaar laten onderzoeken welke alternatieven er zijn om de doorstroming te verbeteren. Met het tekenen van de startbeslissing geeft minister Schultz het startsein voor de MIRT-Verkenning naar capaciteitsuitbreiding A4 Knooppunt Burgerveen – N14.

De Startbeslissing is de eerste (formele) stap in de Tracéwetprocedure. In de verkenningsfase die volgt zullen alternatieven worden opgevraagd, worden beoordeeld en worden vergeleken met het voorkeursalternatief dan wel beargumenteerd afgewezen. De verkenningsfase eindigt met de Voorkeursbeslissing, waarna de Planuitwerkingsfase kan starten.

De A4 tussen Burgerveen en Leiden stond jarenlang hoog in de file-toptien. Daarom is dit stuk in 2014 verbreed naar 2×3 rijstroken. De doorstroming is daarna verbeterd maar tijdens de spits ontstaat ook op de verbrede A4 opnieuw filevorming. Deze filevorming heeft te maken met een sterke toename van het verkeersaanbod door de aantrekkende economie. Rijkswaterstaat heeft laten onderzoeken wat het effect op de doorstroming zou zijn van een extra rijstrook op de A4, dit wordt in de MIRTverkenning verder uitgewerkt.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Schultz tekent Startbeslissing verkenning wegverbreding A4 Leiden | Infrasite

Schultz tekent Startbeslissing verkenning wegverbreding A4 Leiden

De A4 is de drukste weg van Nederland en verbindt twee dichtbevolkte metropoolregio’s: Amsterdam en Rotterdam-Den Haag. Door een sterke toename van het verkeersaanbod door de aantrekkende economie stagneert de doorstroming ter hoogte van Leiden waar de hoofdrijbaan (in beide richtingen) van drie naar twee rijstroken gaat. De minister heeft eerder dit jaar laten onderzoeken welke alternatieven er zijn om de doorstroming te verbeteren. Met het tekenen van de startbeslissing geeft minister Schultz het startsein voor de MIRT-Verkenning naar capaciteitsuitbreiding A4 Knooppunt Burgerveen – N14.

De Startbeslissing is de eerste (formele) stap in de Tracéwetprocedure. In de verkenningsfase die volgt zullen alternatieven worden opgevraagd, worden beoordeeld en worden vergeleken met het voorkeursalternatief dan wel beargumenteerd afgewezen. De verkenningsfase eindigt met de Voorkeursbeslissing, waarna de Planuitwerkingsfase kan starten.

De A4 tussen Burgerveen en Leiden stond jarenlang hoog in de file-toptien. Daarom is dit stuk in 2014 verbreed naar 2×3 rijstroken. De doorstroming is daarna verbeterd maar tijdens de spits ontstaat ook op de verbrede A4 opnieuw filevorming. Deze filevorming heeft te maken met een sterke toename van het verkeersaanbod door de aantrekkende economie. Rijkswaterstaat heeft laten onderzoeken wat het effect op de doorstroming zou zijn van een extra rijstrook op de A4, dit wordt in de MIRTverkenning verder uitgewerkt.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat