N272 Boxmeer – Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen

Foto: Ivo Ketelaar

De provinciale weg N272 tussen Beek en Donk en Boxmeer is na een grondige verbouwing weer open voor verkeer. In opdracht van de provincie is de weg van nieuw asfalt voorzien, is de bushalte in Elsendorp geschikt gemaakt voor mindervaliden en is het fietspad vernieuwd. Bijzonder is dat bij deze verbouwing op grote schaal biobased materialen zijn gebruikt. Het asfalt, de geleiderails, hectometerbordjes, verkeersborden en het bankje bij de bushalte bestaan grotendeels uit groenafval van bijvoorbeeld paprika- of tomatenplanten of afval uit de papierindustrie. Het beton voor het nieuwe fietspad bestaat voor 80% uit hergebruikte grondstoffen. Niet eerder werden er zoveel hergebruikte materialen toegepast bij de verbouwing van een weg.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “We lopen als provincie voorop als het gaat om het toepassen van nieuwe technieken waardoor het aanleggen en beheren van onze wegen steeds duurzamer wordt. We willen minder grondstoffen gebruiken en zo energiezuinig mogelijk bouwen. Daarom dagen we de aannemer uit om écht aandacht te besteden aan het hergebruiken van materialen en op een nieuwe manier te bouwen aan onze projecten. Er zijn volop technieken en biobased materialen beschikbaar, maar als opdrachtgever geven wij de mogelijkheid om ze ook daadwerkelijk in een infraproject toe te passen. Zo kunnen aannemers nieuwe innovatieve producten ontwikkelen met een zoveel mogelijk gesloten kringloop van grondstoffen en een beperkt energiegebruik. En de markt grijpt onze manier van aanbesteden met beide handen aan.”

Duurder
Over het algemeen zijn de kosten van biobased materialen nu nog iets duurder dan traditionele materialen. Er is namelijk nog geen sprake van massaproductie. Toch is de provincie van mening dat het hier om een zinvolle investering gaat. “Nu vraagt een duurzame manier van bouwen wellicht een hogere prijs, maar we kijken vooral naar het effect op de langere termijn. Deze hergebruikte en plantaardige materialen veroorzaken geen verontreinigingen zoals bijvoorbeeld verzinkte vangrails, waarbij het zink in de bodem terecht komt en er uiteindelijk een dure bodemsanering nodig is,” aldus Van der Maat. Ook bij andere projecten bij de aanleg en het beheer van infrastructuur in Noord-Brabant worden innovatieve en duurzame methoden en materialen gebruikt zoals de 3D-geprinte fietsbrug en het inschuiven van de rotonde bij de N605 in Gemert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant

N272 Boxmeer – Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen | Infrasite

N272 Boxmeer – Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen

Foto: Ivo Ketelaar

De provinciale weg N272 tussen Beek en Donk en Boxmeer is na een grondige verbouwing weer open voor verkeer. In opdracht van de provincie is de weg van nieuw asfalt voorzien, is de bushalte in Elsendorp geschikt gemaakt voor mindervaliden en is het fietspad vernieuwd. Bijzonder is dat bij deze verbouwing op grote schaal biobased materialen zijn gebruikt. Het asfalt, de geleiderails, hectometerbordjes, verkeersborden en het bankje bij de bushalte bestaan grotendeels uit groenafval van bijvoorbeeld paprika- of tomatenplanten of afval uit de papierindustrie. Het beton voor het nieuwe fietspad bestaat voor 80% uit hergebruikte grondstoffen. Niet eerder werden er zoveel hergebruikte materialen toegepast bij de verbouwing van een weg.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “We lopen als provincie voorop als het gaat om het toepassen van nieuwe technieken waardoor het aanleggen en beheren van onze wegen steeds duurzamer wordt. We willen minder grondstoffen gebruiken en zo energiezuinig mogelijk bouwen. Daarom dagen we de aannemer uit om écht aandacht te besteden aan het hergebruiken van materialen en op een nieuwe manier te bouwen aan onze projecten. Er zijn volop technieken en biobased materialen beschikbaar, maar als opdrachtgever geven wij de mogelijkheid om ze ook daadwerkelijk in een infraproject toe te passen. Zo kunnen aannemers nieuwe innovatieve producten ontwikkelen met een zoveel mogelijk gesloten kringloop van grondstoffen en een beperkt energiegebruik. En de markt grijpt onze manier van aanbesteden met beide handen aan.”

Duurder
Over het algemeen zijn de kosten van biobased materialen nu nog iets duurder dan traditionele materialen. Er is namelijk nog geen sprake van massaproductie. Toch is de provincie van mening dat het hier om een zinvolle investering gaat. “Nu vraagt een duurzame manier van bouwen wellicht een hogere prijs, maar we kijken vooral naar het effect op de langere termijn. Deze hergebruikte en plantaardige materialen veroorzaken geen verontreinigingen zoals bijvoorbeeld verzinkte vangrails, waarbij het zink in de bodem terecht komt en er uiteindelijk een dure bodemsanering nodig is,” aldus Van der Maat. Ook bij andere projecten bij de aanleg en het beheer van infrastructuur in Noord-Brabant worden innovatieve en duurzame methoden en materialen gebruikt zoals de 3D-geprinte fietsbrug en het inschuiven van de rotonde bij de N605 in Gemert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant