Rijkswaterstaat werkt aan standaard automatisering bruggen

Foto: Ivo Ketelaar

Op dinsdag 29 augustus 2017 hebben Rijkswaterstaat en Siemens Mobility het contract ondertekend voor de ontwikkeling van een automatiseringssysteem met standaard IT-bouwstenen voor bediening, besturing en bewaking van de Wantijbrug.

De Wantijbrug in de N3 bij Dordrecht dient als leerproject voor de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe standaard voor bruggen.

Rijkswaterstaat werkt aan de standaardisatie en uniformering van processen en systemen van industriële automatisering bij bedienbare objecten, zoals tunnels en bruggen. Deze industriële automatisering zorgt er voor dat de bruggen en tunnels van Rijkswaterstaat veilig, beschikbaar en betrouwbaar blijven, nu en in de toekomst.

Er komt een herbruikbare standaard die toepasbaar is op de Wantijbrug en in ieder geval ook nog op een tweede brug in Zuid-Holland. Naast de ontwikkeling en implementatie van de hard- en software voor de Wantijbrug, komt er ook een ontwikkel-, test-, acceptatie- en educatieomgeving (OTAE). Het is de bedoeling dat Rijkswaterstaat de standaard uiteindelijk kan gebruiken bij de renovatie van andere bruggen.

‘Het werken met IT-bouwstenen is de nieuwe richting die Rijkswaterstaat met zijn i-Strategie is ingeslagen’, vertelt Perry van der Weyden, Chief Information Officer van Rijkswaterstaat. ‘Door onze bediensystemen te standaardiseren en te uniformeren wordt het beheer van onze tunnels en bruggen eenduidiger en minder complex. Bij nieuwe of te renoveren bruggen of tunnels kan de betreffende aannemer straks de bouwstenen gebruiken.’

Het is een bijzondere opdracht omdat het industriële automatiseringsdeel van de renovatie van de Wantijbrug is losgekoppeld van de civiele werkzaamheden. Siemens zorgt, samen met de opdrachtnemer voor het fysieke deel, voor de implementatie en integratie van de standaard. Rijkswaterstaat verwacht met Siemens een deskundige partij binnengehaald te hebben die dit project tot een goed einde gaat brengen.

‘Het is voor ons inderdaad een bijzondere opdracht’, aldus directeur Bart Smolders van Siemens Mobility. ‘Wij kunnen hier al onze kennis en ervaring inzetten die wij hebben opgebouwd op het gebied van standaardisatie van besturing van bruggen, tunnels en vaarwegen voor gebruikers.”

Door samen met marktpartijen zoals Siemens standaarden te ontwikkelen voor de industriële automatisering kan Rijkswaterstaat de bruggen die hiervan voorzien zijn slimmer en efficiënter bedienen en beheren. Met de Wantijbrug is een belangrijke stap in deze richting gezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat werkt aan standaard automatisering bruggen | Infrasite

Rijkswaterstaat werkt aan standaard automatisering bruggen

Foto: Ivo Ketelaar

Op dinsdag 29 augustus 2017 hebben Rijkswaterstaat en Siemens Mobility het contract ondertekend voor de ontwikkeling van een automatiseringssysteem met standaard IT-bouwstenen voor bediening, besturing en bewaking van de Wantijbrug.

De Wantijbrug in de N3 bij Dordrecht dient als leerproject voor de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe standaard voor bruggen.

Rijkswaterstaat werkt aan de standaardisatie en uniformering van processen en systemen van industriële automatisering bij bedienbare objecten, zoals tunnels en bruggen. Deze industriële automatisering zorgt er voor dat de bruggen en tunnels van Rijkswaterstaat veilig, beschikbaar en betrouwbaar blijven, nu en in de toekomst.

Er komt een herbruikbare standaard die toepasbaar is op de Wantijbrug en in ieder geval ook nog op een tweede brug in Zuid-Holland. Naast de ontwikkeling en implementatie van de hard- en software voor de Wantijbrug, komt er ook een ontwikkel-, test-, acceptatie- en educatieomgeving (OTAE). Het is de bedoeling dat Rijkswaterstaat de standaard uiteindelijk kan gebruiken bij de renovatie van andere bruggen.

‘Het werken met IT-bouwstenen is de nieuwe richting die Rijkswaterstaat met zijn i-Strategie is ingeslagen’, vertelt Perry van der Weyden, Chief Information Officer van Rijkswaterstaat. ‘Door onze bediensystemen te standaardiseren en te uniformeren wordt het beheer van onze tunnels en bruggen eenduidiger en minder complex. Bij nieuwe of te renoveren bruggen of tunnels kan de betreffende aannemer straks de bouwstenen gebruiken.’

Het is een bijzondere opdracht omdat het industriële automatiseringsdeel van de renovatie van de Wantijbrug is losgekoppeld van de civiele werkzaamheden. Siemens zorgt, samen met de opdrachtnemer voor het fysieke deel, voor de implementatie en integratie van de standaard. Rijkswaterstaat verwacht met Siemens een deskundige partij binnengehaald te hebben die dit project tot een goed einde gaat brengen.

‘Het is voor ons inderdaad een bijzondere opdracht’, aldus directeur Bart Smolders van Siemens Mobility. ‘Wij kunnen hier al onze kennis en ervaring inzetten die wij hebben opgebouwd op het gebied van standaardisatie van besturing van bruggen, tunnels en vaarwegen voor gebruikers.”

Door samen met marktpartijen zoals Siemens standaarden te ontwikkelen voor de industriële automatisering kan Rijkswaterstaat de bruggen die hiervan voorzien zijn slimmer en efficiënter bedienen en beheren. Met de Wantijbrug is een belangrijke stap in deze richting gezet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat