Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)

Foto: Ivo Ketelaar

Laatste update: 28 juli 2017 11:27 uur
A2 tussen knooppunten Holendrecht en Amstel vrijdag 28 juli 2017 rond middaguur open

De A2 richting Amsterdam, tussen knooppunt Holendrecht en knooppunt Amstel, gaat rond het middaguur weer open voor het verkeer. De werkzaamheden afgelopen nacht voor het herstel van de fundering en het asfalt zijn voorspoedig verlopen. Het verkeer heeft bij openstelling weer de beschikking over vier rijstroken.

De A2 was sinds woensdagochtend dicht nadat boorspoeling (een mengsel van onder meer zand water en cement) door het wegdek omhoog was gekomen. Dit mengsel werd gebruikt bij boorwerkzaamheden voor een nieuwe warmte transportleiding onder de A2 door. Nadat deze boring in de nacht van woensdag op donderdag was afgerond, kon Rijkswaterstaat donderdag een onderzoek starten naar de stabiliteit van de grond en de staat van de weg. Uit dit onderzoek bleek dat een deel van de fundering vervangen moest worden. De fundering is hersteld waarna de weg opnieuw geasfalteerd is. Deze werkzaamheden zijn vannacht uitgevoerd en vanochtend afgerond.

De afgelopen dagen is het verkeer vanwege de afsluiting omgeleid via de A9. In verband met de vakanties gaf dat tot nu toe niet meer vertraging dan tijdens een reguliere spits.

Nieuwsberich Gepubliceerd op: 27 juli 2017

weg blijft tot nader order dicht

De A2 richting Amsterdam, tussen knooppunt Holendrecht en knooppunt Amstel, blijft uit veiligheidsoverwegingen nog dicht. Rijkswaterstaat gaat donderdagmiddag 27 juli 2017 ruim 1100 m2 asfalt van ruim 30 cm dik weg frezen om de funderingslaag daaronder te kunnen beoordelen.

Dit is nodig om te beoordelen hoe de weg hersteld kan worden. Daardoor kan Rijkswaterstaat nog geen prognose geven voor de openstelling van de weg. Verkeer wordt via de A9 omgeleid. In verband met de vakanties geeft dat tot nu toe niet meer vertraging dan tijdens een reguliere spits.

Woensdagochtend 26 juli 2017 werden in opdracht van een energieleverancier boorwerkzaamheden verricht voor een nieuwe warmtetransportleiding. Daarbij kwam boorspoeling omhoog door het wegdek. Dit is een mengsel van onder meer zand, water en cement. De boringen zijn gecontroleerd afgerond waarna Rijkswaterstaat donderdagochtend onderzoek kon starten naar de stabiliteit van de grond en de staat van de weg. Uit dit onderzoek is gebleken dat het zand onder de fundering stevig is maar dat de boorvloeistof, die flexibel blijft, zich heeft verspreid in de funderingslaag direct onder het asfalt. Hierdoor veert het asfalt, wat gevaarlijk is voor weggebruikers. Om te kunnen achterhalen waar boorvloeistof zit, moet het hele stuk asfalt weg gefreesd worden. Het betreft een stuk van 80 m lang, 4 rijstroken breed (ruim 1100 m2). Daarna weten we of opnieuw asfalteren volstaat of dat ook stukken fundering vervangen moeten worden.

Omleidingsroutes
Verkeer richting Ring Zuid: volg de borden ‘Schiphol’ (A9, A10). Verkeer richting Ring Oost: volg de borden ‘Amersfoort’ (A9, A1, A10). Weggebruikers worden geadviseerd voor vertrek de actuele verkeersinformatie te volgen, rekening te houden met vertraging en de berichtgeving via Twitter en de website van Rijkswaterstaat in de gaten te houden. Rijkswaterstaat werkt aan het verhelpen van de problemen en informeert de weggebruikers zodra de weg weer open gaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat