Geen vrachtverkeer over Merwedebrug A27 Gorinchem

Foto: Ivo Ketelaar

Uit het nader onderzoek naar haarscheurtjes in de draagbalken van de zuidelijke boog van de Merwedebrug blijkt dat de situatie hier ernstiger is dan bij de noordelijke boog.

Rijkswaterstaat heeft daarom uit veiligheidsoverwegingen besloten om met ingang van dinsdag 11 oktober geen vrachtverkeer meer toe te laten op de brug om verdere overbelasting te voorkomen. Dit betreft alle voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. De brug blijft normaal beschikbaar voor personenauto’s.

Vrachtverkeer moet omrijden via de A2 en A16 en wordt geïnformeerd via borden boven en langs de weg. Hierop zal gehandhaafd worden. Per dag rijden ongeveer 95.000 voertuigen over de brug, 18.000 hiervan zijn vrachtwagens.

Versteviging

Op grond van de eerste onderzoeksresultaten had Rijkswaterstaat al besloten om binnen nu en 2 maanden de brug aan de onderkant te verstevigen. Op dit moment wordt onderzocht of dit nog versneld kan worden.

Onderzoek

In verband met de verbreding van de A27 is onder andere gekeken naar de belastbaarheid van de 55 jaar oude Merwedebrug. Uit de berekeningen bleek dat de stalen draagbalken van de brug mogelijk tekenen van overbelasting vertonen. Na diverse metingen en een visuele inspectie is besloten tot nader onderzoek. Uit voorzorg heeft Rijkswaterstaat vorige week besloten om geen extreem zwaar verkeer toe te laten op de brug. Nu er ook onderzoek aan de 2e boog is verricht is dit uitgebreid tot alle vrachtverkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat