Financial close A6 Almere bereikt

Investering nieuwe wegverbreding bedraagt 300 miljoen euro

Rijkswaterstaat en consortium Parkway 6 (Dura Vermeer, BESIX, Rebel Valley, John Laing Investments ) hebben op 8 juni 2016 de financial close bereikt voor project A6 Almere Haven –Buiten-oost. Hiermee is de financiering rond voor de verbreding van de A6 bij Almere, in het verlengde van de huidige werkzaamheden vanaf de A1 naar Almere. De totale waarde van de investeringen in het project bedraagt EUR 300 miljoen, bijeengebracht door de inbreng van eigen vermogen, leningen van twee commerciële banken en de Europese investeringsbank.

Project
De A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost wordt verbreed naar 4 x 2 rijstroken met hoofd- en parallelbanen, dat zijn 4 rijstroken per rijrichting. De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad verbetert. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: ter hoogte van het Weerwater wordt de A6 naar maaiveldniveau verlaagd en worden op- en afritten verder uit elkaar gelegd. Dit creëert ruimte voor toekomstige gebiedsontwikkeling door de gemeente Almere, waaronder de Floriade die hier in 2022 wordt gehouden. Dit project is onderdeel van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Dit is het grootste wegenprogramma van Rijkswaterstaat de komende 10 jaar.

Consortium Parkway6
Consortium Parkway6 is een projectvennootschap, opgericht door John Laing Investments, Rebel Valley, Dura Vermeer en BESIX. Binnen het consortium zijn Dura Vermeer en BESIX verantwoordelijk voor ontwerp, realisatie en onderhoud.

Financiering
Project A6 Almere betreft een Design, Build, Finance and Maintain (DBFM) contract, dat inhoudt dat consortium Parkway6 zelf het ontwerp en de realisatie van het project financiert en deze investering over een periode van 20 jaar terug verdient door middel van met name beschikbaarheids-vergoedingen van Rijkswaterstaat. Om de beschikbaarheid van de weg te waarborgen zal Parkway6 in die periode tevens het onderhoud van de snelweg uitvoeren.

Naast de inbreng van eigen vermogen is het project gefinancierd door leningen van twee commerciële banken: The Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ en DekaBank Deutsche Girozentrale, alsmede bijna EUR 80 miljoen van de Europese Investeringsbank (EIB). De investering van de EIB wordt in zijn geheel gegarandeerd onder het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI), deel van het zogeheten “Junckerplan”. De totale waarde van de investeringen in het project is EUR 300 miljoen (totaal van nominale beschikbaarheidsvergoeding).

Adviseurs
Bij dit project wordt het consortium bijgestaan door Rebel Finance & Transactions als financieel adviseur, Allen & Overy als juridisch en belasting adviseur, Marsh als verzekeringsadviseur en BDO als model auditor. De externe financiers werden bijgestaan door Clifford Chance als juridisch adviseur, Turner & Townsend als technisch adviseur en Marsh als verzekeringsadviseur. Daarnaast werd de EIB bijgestaan door juridisch adviseur Norton Rose Fulbright.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Dura Vermeer Groep NV