Femern Link Contractors verwerft contracten Femernbelt-verbinding

Foto: Ivo Ketelaar

Deense overheid en Femern Link Contractors ondertekenen contracten ’s werelds langste weg- en spoortunnel

De Deense overheid en de joint venture Femern Link Contractors hebben in Kopenhagen contracten getekend voor het ontwerp en de bouw van ’s werelds langste weg- en spoortunnel, de Femernbelt-verbinding tussen Denemarken en Duitsland.

De joint venture heeft drie contracten verworven; twee voor de bouw van de afzinktunnel en productiefaciliteit voor de prefabricage van de tunnelelementen en een contract voor de bouw van de tunneltoeritten, tolgebouwen en bruggen. De drie contracten hebben een gezamenlijke waarde van € 3,4 miljard (waarvan een kwart voor BAM).

De joint venture wordt gevormd door de partijen VINCI Construction Grands Projets, Per Aarsleff, Koninklijke BAM Groep (met de drie werkmaatschappijen BAM Infra, BAM International en Wayss & Freytag Ingenieurbau), Solétanche-Bachy International, CFE en Max Bögl Stiftung & Co.

De joint venture heeft Dredging International (DEME Group) aangesteld als onderaannemer voor de tunnelcontracten en COWI als consultant.

De achttien kilometer lange afzinktunnel tussen de regio’s Lolland Falster in Denemarken en Sleeswijk-Holstein in Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld. De tunnel verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot slechts tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein, ten opzichte van de huidige reistijd van een uur per veerboot of een omweg van 160 kilometer via het Deense Jutland. De aanleg van de Femernbelt-tunnel is een van Europa’s grootste infrastructurele projecten en zal handel en toerisme in de regio bevorderen.


animation: FemernAS

Na de contractondertekening start de joint venture met uitwerking van ontwerp, planning en een geïntegreerd managementsysteem. De start van de bouw is gepland in januari 2018 en is afhankelijk van vergunningen van de Duitse overheid. De realisatie van de Femernbelt-verbinding neemt circa 8,5 jaar in beslag.

Kerngegevens Femernbelt
Tunnelportaal Duitsland Rodbyhaven
Tunnelportaal Denemarken Puttgarden
Totale lengte tunnel: 18 km
Tunnelelementen: 79 standaard elementen 10 speciale elementen 1 sluitstuk
Afmetingen tunnelelement: Lengte 217 m; Breedte 42.2 m; Hoogte 8.9 m
Gewicht tunnelelement: 73.000 ton
Totale hoeveelheid beton: 2.282.665 m3
Totale hoeveelheid wapeningsstaal: 309.994 ton (136 kg/m3av)
Productiecyclus tunnelelement: 61 dagen
Diepste niveau weg: -38,3 meter
Nooduitgangen: elke 108 meter

De tunnel is ontworpen voor de volgende verkeerssnelheden:

  • Pasasagierstreinen: 200 km/u
  • Goederentreinen: 140 km/u
  • Wegverkeer: 110 km/u

Overige informatie:

  • De Femernbelt-tunnel omvat vier rijbanen voor wegverkeer en twee spoorbanen
  • Tot circa 3.000 medewerkers zijn direct betrokken bij de bouw van de Femernbelt-tunnel
  • Een autorit van Denemarken naar Duitsland zal tien minuten duren; de reis per trein zeven minuten
  • De Femernbelt-verbinding wordt gefinancierd uit tolgelden, waarmee de leningen ter financiering van de bouw worden terugbetaald. Volgens dit model zijn eerder de verbindingen over de Storebælt en Øresund gefinancierd
  • Het budget voor de aanleg van de Femernbelt-verbinding bedraagt DKK 55.1 miljard (prijsniveau 2015) (€7,4 miljard)

Meer informatie
www.femern.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BAM - Koninklijke BAM Groep nv

Femern Link Contractors verwerft contracten Femernbelt-verbinding | Infrasite

Femern Link Contractors verwerft contracten Femernbelt-verbinding

Foto: Ivo Ketelaar

Deense overheid en Femern Link Contractors ondertekenen contracten ’s werelds langste weg- en spoortunnel

De Deense overheid en de joint venture Femern Link Contractors hebben in Kopenhagen contracten getekend voor het ontwerp en de bouw van ’s werelds langste weg- en spoortunnel, de Femernbelt-verbinding tussen Denemarken en Duitsland.

De joint venture heeft drie contracten verworven; twee voor de bouw van de afzinktunnel en productiefaciliteit voor de prefabricage van de tunnelelementen en een contract voor de bouw van de tunneltoeritten, tolgebouwen en bruggen. De drie contracten hebben een gezamenlijke waarde van € 3,4 miljard (waarvan een kwart voor BAM).

De joint venture wordt gevormd door de partijen VINCI Construction Grands Projets, Per Aarsleff, Koninklijke BAM Groep (met de drie werkmaatschappijen BAM Infra, BAM International en Wayss & Freytag Ingenieurbau), Solétanche-Bachy International, CFE en Max Bögl Stiftung & Co.

De joint venture heeft Dredging International (DEME Group) aangesteld als onderaannemer voor de tunnelcontracten en COWI als consultant.

De achttien kilometer lange afzinktunnel tussen de regio’s Lolland Falster in Denemarken en Sleeswijk-Holstein in Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld. De tunnel verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot slechts tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein, ten opzichte van de huidige reistijd van een uur per veerboot of een omweg van 160 kilometer via het Deense Jutland. De aanleg van de Femernbelt-tunnel is een van Europa’s grootste infrastructurele projecten en zal handel en toerisme in de regio bevorderen.


animation: FemernAS

Na de contractondertekening start de joint venture met uitwerking van ontwerp, planning en een geïntegreerd managementsysteem. De start van de bouw is gepland in januari 2018 en is afhankelijk van vergunningen van de Duitse overheid. De realisatie van de Femernbelt-verbinding neemt circa 8,5 jaar in beslag.

Kerngegevens Femernbelt
Tunnelportaal Duitsland Rodbyhaven
Tunnelportaal Denemarken Puttgarden
Totale lengte tunnel: 18 km
Tunnelelementen: 79 standaard elementen 10 speciale elementen 1 sluitstuk
Afmetingen tunnelelement: Lengte 217 m; Breedte 42.2 m; Hoogte 8.9 m
Gewicht tunnelelement: 73.000 ton
Totale hoeveelheid beton: 2.282.665 m3
Totale hoeveelheid wapeningsstaal: 309.994 ton (136 kg/m3av)
Productiecyclus tunnelelement: 61 dagen
Diepste niveau weg: -38,3 meter
Nooduitgangen: elke 108 meter

De tunnel is ontworpen voor de volgende verkeerssnelheden:

  • Pasasagierstreinen: 200 km/u
  • Goederentreinen: 140 km/u
  • Wegverkeer: 110 km/u

Overige informatie:

  • De Femernbelt-tunnel omvat vier rijbanen voor wegverkeer en twee spoorbanen
  • Tot circa 3.000 medewerkers zijn direct betrokken bij de bouw van de Femernbelt-tunnel
  • Een autorit van Denemarken naar Duitsland zal tien minuten duren; de reis per trein zeven minuten
  • De Femernbelt-verbinding wordt gefinancierd uit tolgelden, waarmee de leningen ter financiering van de bouw worden terugbetaald. Volgens dit model zijn eerder de verbindingen over de Storebælt en Øresund gefinancierd
  • Het budget voor de aanleg van de Femernbelt-verbinding bedraagt DKK 55.1 miljard (prijsniveau 2015) (€7,4 miljard)

Meer informatie
www.femern.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BAM - Koninklijke BAM Groep nv