Plan voor ‘Bereikbaar Zuid-Nederland’

Foto: Ivo Ketelaar

Overheden, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven hebben de afgelopen weken intensief samengewerkt op zoek naar de beste strategie met bijpassend maatregelenpakket om Zuid-Nederland bereikbaar en leefbaar te houden.

Het plan van de regio is samengebracht in het bidbook ‘Bereikbaarheid Zuid-Nederland’ Dit bidbook is de regionale inbreng voor verdere gesprekken met het Rijk over de aanpak van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van Zuid-Nederland.

Motie Hoogland
Het proces om te komen tot dit bidbook met een strategie om de regio bereikbaar te houden, is een direct gevolg van opdracht van de Tweede Kamer met de motie Hoogland. Daarin vroeg de Tweede Kamer de regio om met een ‘gedragen maatregelenplan’ te komen nu het project de Ruit Eindhoven niet langer gerealiseerd wordt. Met 141 deelnemers uit de hele regio is gewerkt aan een samenhangend pakket van maatregelen. Dit pakket past bij de ambitie om Brabant op een slimme en robuuste manier bereikbaar te houden.

Samen, slim en robuust
Zuid-Nederland heeft de ambitie om de slimste snelweg van Europa als eerste hier in Brabant en Limburg te gaan realiseren door slimme technieken op gebied van mobiliteit uit te gaan rollen op de A58, de A2 en de A67. Die nieuwe technieken wil de regio ook toepassen in de regio Zuidoost-Brabant om die slimste regio van de wereld ook in de toekomst bereikbaar te houden. Ook wil de regio Zuidoost-Brabant aan de slag met een co-modaal verkeerssysteem door verbeteringen op het gebied van openbaar vervoer en fietsgebruik en de bundeling van autoverkeer naar enkele prioritaire wegen. Daarnaast stellen de opstellers van het bidbook voor om een aantal concrete knelpunten in het infrastructuurnetwerk robuust op te lossen om zo een betrouwbare reistijd te kunnen garanderen en de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren. Dat vraagt om een nieuwe manier van samenwerken met een zogenaamde adaptieve agenda die ruimte biedt om te experimenteren.

Aanbod
Dit maatregelenpakket past bij de ambitie die we als regio hebben en past volgens de regio ook bij de ambitie van de minister. Met dit bidbook doet de regio minister Schultz van Haegen een aanbod om de mobiliteitsambities op een vernieuwende manier echt aan te pakken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant

Plan voor ‘Bereikbaar Zuid-Nederland’ | Infrasite

Plan voor ‘Bereikbaar Zuid-Nederland’

Foto: Ivo Ketelaar

Overheden, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven hebben de afgelopen weken intensief samengewerkt op zoek naar de beste strategie met bijpassend maatregelenpakket om Zuid-Nederland bereikbaar en leefbaar te houden.

Het plan van de regio is samengebracht in het bidbook ‘Bereikbaarheid Zuid-Nederland’ Dit bidbook is de regionale inbreng voor verdere gesprekken met het Rijk over de aanpak van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van Zuid-Nederland.

Motie Hoogland
Het proces om te komen tot dit bidbook met een strategie om de regio bereikbaar te houden, is een direct gevolg van opdracht van de Tweede Kamer met de motie Hoogland. Daarin vroeg de Tweede Kamer de regio om met een ‘gedragen maatregelenplan’ te komen nu het project de Ruit Eindhoven niet langer gerealiseerd wordt. Met 141 deelnemers uit de hele regio is gewerkt aan een samenhangend pakket van maatregelen. Dit pakket past bij de ambitie om Brabant op een slimme en robuuste manier bereikbaar te houden.

Samen, slim en robuust
Zuid-Nederland heeft de ambitie om de slimste snelweg van Europa als eerste hier in Brabant en Limburg te gaan realiseren door slimme technieken op gebied van mobiliteit uit te gaan rollen op de A58, de A2 en de A67. Die nieuwe technieken wil de regio ook toepassen in de regio Zuidoost-Brabant om die slimste regio van de wereld ook in de toekomst bereikbaar te houden. Ook wil de regio Zuidoost-Brabant aan de slag met een co-modaal verkeerssysteem door verbeteringen op het gebied van openbaar vervoer en fietsgebruik en de bundeling van autoverkeer naar enkele prioritaire wegen. Daarnaast stellen de opstellers van het bidbook voor om een aantal concrete knelpunten in het infrastructuurnetwerk robuust op te lossen om zo een betrouwbare reistijd te kunnen garanderen en de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren. Dat vraagt om een nieuwe manier van samenwerken met een zogenaamde adaptieve agenda die ruimte biedt om te experimenteren.

Aanbod
Dit maatregelenpakket past bij de ambitie die we als regio hebben en past volgens de regio ook bij de ambitie van de minister. Met dit bidbook doet de regio minister Schultz van Haegen een aanbod om de mobiliteitsambities op een vernieuwende manier echt aan te pakken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Brabant