EVO: RWS moet vervoer gevaarlijke stoffen door Botlektunnel toestaan

Storingen Botlekbrug veroorzaken tienduizenden euro’s schade voor handelaren en producenten

Rijkswaterstaat moet het vervoer van gevaarlijke stoffen door de Botlektunnel toestaan nu de nieuwe Botlekbrug met storingen kampt. Dit stelt verladersorganisatie EVO, waar handelaren en producenten zich meldden met tienduizenden euro’s aan schade door de storingen.

EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, vindt het verbijsterend dat het vervoer van gevaarlijke stoffen door storingen aan één brug nu honderd kilometer – zelfs via Noord-Brabant – wordt omgeleid.

Omrijden
Eerder deze week luidden vervoerders al de noodklok over de ‘falende’ Botlekbrug. De vervoerders zeggen dat ze nu bij iedere storing van en naar de Rotterdamse haven zestig kilometer moeten omrijden. Volgens EVO wordt het vervoer van gevaarlijke stoffen door de storingen op de Botlekbrug echter niet zestig maar honderd kilometer omgeleid. Tankauto’s met gevaarlijke stoffen mogen namelijk ook niet door de Heinenoordtunnel (A29) en de Drechttunnel (A16) waardoor vervoerders alleen via de N3 bij Dordrecht het havengebied uit kunnen rijden.

Schade
De vertragingen in het goederenvervoer rondom Rotterdam betekenen een flinke financiële strop voor de handelaren en producenten van gevaarlijke stoffen. Bedrijven die zuurstof voor ziekenhuizen, helium voor neonverlichting of gasflessen voor loodgieters, schilders en dakdekkers produceren, lijden door de vertragingen tienduizenden euro’s aan schade. EVO wil de gevaarlijke stoffen daarom onder een lagere snelheid en eventueel in colonne door de Botlektunnel laten vervoeren – tot nu toe wees Rijkswaterstaat dit af.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO