Interview met Johan Koolwaaij en Marcel Bijlsma van Mobidot over ‘Verplaatsingsgedrag in kaart’

Foto: Mobidot


Interview met Johan Koolwaaij en Marcel Bijlsma van Mobidot over ‘Verplaatsingsgedrag in kaart’ naar aanleiding van hun lezing tijdens de Dag van Verkeer & Mobiliteit 2014, op 27 november in Houten.

1. Op uw website staat: ‘Door de snelle opkomst van Smartphones zijn nieuwe mogelijkheden ontstaan om het maatschappelijke en economische probleem van mobiliteit op een meer mens-gecentreerde manier aan te pakken. Wij noemen dat persoonlijke mobiliteit.’

Welke nieuwe mogelijkheden bedoelt Mobidot?

Vandaag de dag is je eigen telefoon de meest voorkomende medereiziger. De telefoon kan gebruikt worden om -zonder dat je er omkijken naar hebt- je eigen reisgedrag tot in detail in kaart te brengen. Op welke tijden en via welke routes reis je, welke vervoerswijze gebruik je dan, maar ook: met wie reis je samen, en wat is je gewoontegedrag? Doordat met de telefoon iedereen met iedereen kan communiceren, ontstaan ook nieuwe laagdrempelige mogelijkheden om mensen van passende (reis)informatie te voorzien en om razendsnel informatie met elkaar te delen. Bijvoorbeeld via sociale netwerken. De file staat in dit denken dan niet langer centraal, maar de persoon met zijn mobiliteitsbehoefte.

Informatie (data) over hoe, waar en wanneer mensen reizen en hoe ze reizen beleven, wordt dus steeds meer gedeeld. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden om op basis van deze informatie mensen te helpen de slimme reiskeuze te maken. Tegelijkertijd ontstaan er mogelijkheden om aan de hand van geaggregeerde verplaatsingsdata van mensen betere beleidsbeslissingen te maken. Doordat in ruil voor op-maat informatie of beloningen geanonimiseerde informatie over individuele reispatronen beschikbaar komt (‘zogenaamde floating traveler data’)  kunnen stakeholders zoals lokale of regionale overheden, vervoerders, mobiliteitsdienstverleners of werkgevers een nieuwe waardevolle databron aanboren voor hun mobiliteitsbeleid,  -strategie en -evaluatie.

2. Hoe beïnvloed je persoonlijk mobiliteitsgedrag aan de hand van verzamelde data?

Doordat de telefoon 24×7 en op een automatische manier kan meten hoe jouw reisgedrag er uit ziet, kan dit jouw helpen een slimmere reiskeuze te maken door de dag. Bijvoorbeeld door je bewuster te maken van jouw eigen gedrag en de consequenties van dat gedrag in termen van jouw eigen persoonlijke waarden zoals kosten, duurzaamheid of gezondheid.  Misschien word je hierdoor gestimuleerd om vaker de fiets te pakken. Maar ook doordat stakeholders zoals lokale of regionale overheden, vervoerders, mobiliteitsdienstverleners of werkgevers nu gereedschap krijgen om op een effectieve en flexibele manier reizigers te stimuleren om hun reisgedrag te optimaliseren. Ten eerste door – op basis van daadwerkelijk individueel gedrag – op-maat en doelgroepgericht informatie te gaan aanbieden. Niet langer one-size-fits-al, maar gepersonaliseerde informatie die past bij de voorkeuren en situatie van de individuele reiziger.  Snellere routesuggesties voor de trips die je geregeld maakt, op-maat waarschuwingen als er iets aan de hand is op weg of rails waar je waarschijnlijk straks over heen moet. Ten tweede door mensen te verleiden naar ander gedrag. Bijvoorbeeld door passende alternatieven aan te reiken of reizigers individueel of in competitievorm met anderen uit te dagen en te belonen voor hun gedrag. Een beloning als je vaker kiest voor de fiets of het OV of voor reizen buiten de spits.

3. Van welke modaliteiten meet Mobidot individueel reisgedrag en waarom is die multimodaliteit zo belangrijk?

Eigenlijk meten we van elke verplaatsing elke modaliteit. Van een groot aantal modaliteiten kan automatisch worden vastgesteld of deze van toepassing is op de gemeten trip. Onder andere kunnen auto, (electrische) fiets, lopen, boot en vliegtuig automatisch worden herkend, maar ook de OV modaliteiten zoals trein, tram, bus en metro. Omdat niet alles automatisch kan worden herkend in elke situatie kan een automatisch vastgestelde modaliteit worden gecorrigeerd door de gebruiker. Bijvoorbeeld een motor wordt moeilijk onderscheiden van een auto, maar na een aantal handmatige correcties leert ons systeem en zullen ook de persoonlijke motortrips beter worden herkend.

Multimodaliteit is zo belangrijk omdat gedragsverandering zich vaak niet afspeelt binnen één bepaalde modaliteit. Als je bijvoorbeeld wilt kijken naar de invloed van vertragingen op het spoor dan kan je niet alleen maar simpelweg meten middels de OV chipkaart, want mensen die de auto pakken of een dagje thuiswerken als alternatief voor blokkades op het spoor verdwijnen dan buiten je zichtsveld. Hetzelfde geldt voor het aanpalende vervoer van en naar het station. Middels het systeem van Mobidot kan een 24×7 dekkend beeld van persoonlijke mobiliteit worden gemaakt, over alle modaliteiten en alle trips, van deur tot deur.

4. Onlangs ontving mevrouw drs. Neelie Kroes de Paul Nouwen Award vanwege haar strijd voor openheid van data. Op haar beurt reikte zij een aanmoedigingsprijs uit aan Mobidot. Waarom ontving Mobidot deze prijs?

Mobidot valt op omdat zij een frisse kijk en een vernieuwende visie op mobiliteit heeft. Tegelijkertijd loopt Mobidot technologisch voorop in de wereld. Mobidot is deels ontstaan uit een EU project op het gebied van persoonlijke mobiliteit via de Smartphone, genaamd SUNSET. Vanuit deze context is Mobidot door de Europese Commissie aangewezen als top-innovator en neemt zij in dat kader deel aan het Innovation Radar programma van de EC.

Meer informatie en aanmelden lezing

Lezing ‘Verplaatsingsgedrag in kaart’ door Johan Koolwaaij en Marcel Bijlsma van Mobidot

Datum lezing

27 november 2014

Plaats

Dag van Verkeer & Mobiliteit 2014 in Houten

Datum beurs

27 november 2014

Link

Mobidot

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite

Interview met Johan Koolwaaij en Marcel Bijlsma van Mobidot over ‘Verplaatsingsgedrag in kaart’ | Infrasite

Interview met Johan Koolwaaij en Marcel Bijlsma van Mobidot over ‘Verplaatsingsgedrag in kaart’

Foto: Mobidot


Interview met Johan Koolwaaij en Marcel Bijlsma van Mobidot over ‘Verplaatsingsgedrag in kaart’ naar aanleiding van hun lezing tijdens de Dag van Verkeer & Mobiliteit 2014, op 27 november in Houten.

1. Op uw website staat: ‘Door de snelle opkomst van Smartphones zijn nieuwe mogelijkheden ontstaan om het maatschappelijke en economische probleem van mobiliteit op een meer mens-gecentreerde manier aan te pakken. Wij noemen dat persoonlijke mobiliteit.’

Welke nieuwe mogelijkheden bedoelt Mobidot?

Vandaag de dag is je eigen telefoon de meest voorkomende medereiziger. De telefoon kan gebruikt worden om -zonder dat je er omkijken naar hebt- je eigen reisgedrag tot in detail in kaart te brengen. Op welke tijden en via welke routes reis je, welke vervoerswijze gebruik je dan, maar ook: met wie reis je samen, en wat is je gewoontegedrag? Doordat met de telefoon iedereen met iedereen kan communiceren, ontstaan ook nieuwe laagdrempelige mogelijkheden om mensen van passende (reis)informatie te voorzien en om razendsnel informatie met elkaar te delen. Bijvoorbeeld via sociale netwerken. De file staat in dit denken dan niet langer centraal, maar de persoon met zijn mobiliteitsbehoefte.

Informatie (data) over hoe, waar en wanneer mensen reizen en hoe ze reizen beleven, wordt dus steeds meer gedeeld. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden om op basis van deze informatie mensen te helpen de slimme reiskeuze te maken. Tegelijkertijd ontstaan er mogelijkheden om aan de hand van geaggregeerde verplaatsingsdata van mensen betere beleidsbeslissingen te maken. Doordat in ruil voor op-maat informatie of beloningen geanonimiseerde informatie over individuele reispatronen beschikbaar komt (‘zogenaamde floating traveler data’)  kunnen stakeholders zoals lokale of regionale overheden, vervoerders, mobiliteitsdienstverleners of werkgevers een nieuwe waardevolle databron aanboren voor hun mobiliteitsbeleid,  -strategie en -evaluatie.

2. Hoe beïnvloed je persoonlijk mobiliteitsgedrag aan de hand van verzamelde data?

Doordat de telefoon 24×7 en op een automatische manier kan meten hoe jouw reisgedrag er uit ziet, kan dit jouw helpen een slimmere reiskeuze te maken door de dag. Bijvoorbeeld door je bewuster te maken van jouw eigen gedrag en de consequenties van dat gedrag in termen van jouw eigen persoonlijke waarden zoals kosten, duurzaamheid of gezondheid.  Misschien word je hierdoor gestimuleerd om vaker de fiets te pakken. Maar ook doordat stakeholders zoals lokale of regionale overheden, vervoerders, mobiliteitsdienstverleners of werkgevers nu gereedschap krijgen om op een effectieve en flexibele manier reizigers te stimuleren om hun reisgedrag te optimaliseren. Ten eerste door – op basis van daadwerkelijk individueel gedrag – op-maat en doelgroepgericht informatie te gaan aanbieden. Niet langer one-size-fits-al, maar gepersonaliseerde informatie die past bij de voorkeuren en situatie van de individuele reiziger.  Snellere routesuggesties voor de trips die je geregeld maakt, op-maat waarschuwingen als er iets aan de hand is op weg of rails waar je waarschijnlijk straks over heen moet. Ten tweede door mensen te verleiden naar ander gedrag. Bijvoorbeeld door passende alternatieven aan te reiken of reizigers individueel of in competitievorm met anderen uit te dagen en te belonen voor hun gedrag. Een beloning als je vaker kiest voor de fiets of het OV of voor reizen buiten de spits.

3. Van welke modaliteiten meet Mobidot individueel reisgedrag en waarom is die multimodaliteit zo belangrijk?

Eigenlijk meten we van elke verplaatsing elke modaliteit. Van een groot aantal modaliteiten kan automatisch worden vastgesteld of deze van toepassing is op de gemeten trip. Onder andere kunnen auto, (electrische) fiets, lopen, boot en vliegtuig automatisch worden herkend, maar ook de OV modaliteiten zoals trein, tram, bus en metro. Omdat niet alles automatisch kan worden herkend in elke situatie kan een automatisch vastgestelde modaliteit worden gecorrigeerd door de gebruiker. Bijvoorbeeld een motor wordt moeilijk onderscheiden van een auto, maar na een aantal handmatige correcties leert ons systeem en zullen ook de persoonlijke motortrips beter worden herkend.

Multimodaliteit is zo belangrijk omdat gedragsverandering zich vaak niet afspeelt binnen één bepaalde modaliteit. Als je bijvoorbeeld wilt kijken naar de invloed van vertragingen op het spoor dan kan je niet alleen maar simpelweg meten middels de OV chipkaart, want mensen die de auto pakken of een dagje thuiswerken als alternatief voor blokkades op het spoor verdwijnen dan buiten je zichtsveld. Hetzelfde geldt voor het aanpalende vervoer van en naar het station. Middels het systeem van Mobidot kan een 24×7 dekkend beeld van persoonlijke mobiliteit worden gemaakt, over alle modaliteiten en alle trips, van deur tot deur.

4. Onlangs ontving mevrouw drs. Neelie Kroes de Paul Nouwen Award vanwege haar strijd voor openheid van data. Op haar beurt reikte zij een aanmoedigingsprijs uit aan Mobidot. Waarom ontving Mobidot deze prijs?

Mobidot valt op omdat zij een frisse kijk en een vernieuwende visie op mobiliteit heeft. Tegelijkertijd loopt Mobidot technologisch voorop in de wereld. Mobidot is deels ontstaan uit een EU project op het gebied van persoonlijke mobiliteit via de Smartphone, genaamd SUNSET. Vanuit deze context is Mobidot door de Europese Commissie aangewezen als top-innovator en neemt zij in dat kader deel aan het Innovation Radar programma van de EC.

Meer informatie en aanmelden lezing

Lezing ‘Verplaatsingsgedrag in kaart’ door Johan Koolwaaij en Marcel Bijlsma van Mobidot

Datum lezing

27 november 2014

Plaats

Dag van Verkeer & Mobiliteit 2014 in Houten

Datum beurs

27 november 2014

Link

Mobidot

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite