RWS kiest Van Gelder/Mobilis voor project A1 Bunschoten – Hoevelaken

Rijkswaterstaat heeft voor de verbreding aan de zuidzijde van de A1 tussen Bunschoten en Hoevelaken gekozen voor de combinatie Van Gelder/Mobilis.

Met de aanleg van een extra rijstrook neemt de filevorming op de A1 af en kan het verkeer beter doorrijden. Dit project is één van de zogenaamde Beter Benutten-maatregelen die Rijkswaterstaat samen met regionale overheden en het bedrijfsleven heeft opgesteld om bestaande knelpunten op de korte termijn op te lossen via slimme oplossingen.

Wat houdt de verbreding in?

De A1 tussen Bunschoten en knooppunt Hoevelaken wordt verbreed van twee naar drie rijstroken in de richting van Amsterdam naar Apeldoorn. Door de verbreding van de A1 moeten ook het zuidelijk viaduct over het spoor (Amersfoort-Zwolle) en de Brenninkmeijerlaan (de weg onder het viaduct) worden vervangen.

De verbreding van de A1 tussen Bunschoten en Hoevelaken wordt, voorafgaand aan de reconstructie van de A28/A1, Knooppunt Hoevelaken en de reconstructie van de A27/A1, uitgevoerd. In de toekomst wordt binnen het project knooppunt Hoevelaken het traject Bunschoten – Hoevelaken verder verbreed om ook op de lange termijn het verkeer goed te laten doorstromen.

Planning

Eind 2014 wordt het Tracébesluit verwacht. Van Gelder/Mobilis start met de werkzaamheden als dit Tracébesluit er ligt. Dan is ook meer bekend over de exacte planning van de werkzaamheden. Naar verwachting is de verbreding begin 2016 gereed.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat