Interview Ingrid de Bondt, Gedeputeerde provincie Zuid-Holland over beheer en onderhoud in de infra

Ingrid de Bondt, Gedeputeerde provincie Zuid-Holland - Fotografie: Kick Smeets in opdracht van de provincie Zuid-Holland

Interview met Ingrid de Bondt, Gedeputeerde Mobiliteit provincie Zuid-Holland over beheer en onderhoud in de infra naar aanleiding van de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud van Infrastructuur op 19 maart 2014 in Nieuwegein.

1. Er verandert veel in de samenwerking tussen contractpartners in de infra. Hoe ziet uw ideale samenwerking in de infra er uit?

Er wordt naar gestreefd om een optimale mix van verantwoordelijkheden en uitvoeringsruimte bij marktpartijen neer te leggen, terwijl wij als opdrachtgever voldoende invloed houden op de kwaliteit van het eindproduct en de daarbij behorende financiële consequenties.

2. Welke rol ziet u voor burgerparticipatie in onderhoudsprojecten?

Bij onderhoudsprojecten is er veel contact met omwonenden, stakeholders, bedrijven en andere wegbeheerders. Doel is om tot een optimale planning en ontwerp te komen. Inbreng van de omgeving is hierbij onontbeerlijk. Ook tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijft er intensief contact met de omgeving om praktische informatie over werkzaamheden en eventuele omleidingen met elkaar te kunnen delen.

3. Optimaal beheer en onderhoud van infra wordt steeds belangrijker. Wordt optimaal beheer en onderhoud naar uw mening op dit moment voldoende meegewogen in nieuwbouwprojecten?

Hieraan wordt steeds meer aandacht besteed. Van oudsher wordt het technische aspect van toekomstig beheer en onderhoud van een nieuwbouwproject goed doordacht. Op dit moment is ook het financiële aspect sterk in ontwikkeling. Het is van belang dat naast de technische uitvoerbaarheid ook financiële gevolgen van het toekomstig beheer en onderhoud vooraf goed in beeld worden gebracht om afgewogen keuzes bij nieuwbouw te maken.

4. Planning van beheer en onderhoud van infra krijgt steeds meer aandacht. Op welke wijze kan deze planning kwaliteitsborging in het contract versterken?

Een planmatige aanpak van beheer en onderhoud leidt tot een betere controle over het proces. Hierdoor is er een beter zicht op de kwaliteit van de infrastructuur en een beter zicht op waar beheer een onderhoud noodzakelijk is.

Zeker in een drukke provincie als Zuid-Holland is planning van groot belang. Er zijn veel wegen, vaarwegen en bruggen en dagelijks veel mensen die er gebruik van maken. Dan moet je er alert op zijn dat werkzaamheden niet voor al te grote overlast zorgen. Dat betekent dat je goede afspraken moet maken met andere wegbeheerders en natuurlijk rekening moet houden met grote stromen forensen, reizigers met het OV en het vervoer van goederen rond bijvoorbeeld de Rotterdamse haven, de greenport Westland en de Duin- en Bollenstreek.

5. Kan Levensduur Verlengend Onderhoud (LVO) gezien worden als een vorm van duurzaamheid? Kunt u dat toelichten?

Als onderdeel van beheer en onderhoud kan ‘levensduur verlengend onderhoud’ er voor zorgen dat infrastructuur optimaal zijn functie blijft vervullen en eventuele risico’s beheerst zijn. Het grootschalig vervangen van infra gebeurt daarmee op een moment dat de technische of functionele levensduur volledig ten einde is. Hiermee wordt materiaal zo duurzaam mogelijk gebruikt en overlast beperkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite