Vanaf 31 mei: 130 km op A2 Everdingen–Deil en A16 Moerdijk-Breda

Met ingang van 31 mei mag er op de A2 (knooppunt Everdingen-knooppunt Deil) en de A16 (Moerdijk-Breda) met uitzondering van de drukke uren 130 kilometer per uur worden gereden. In de drukke uren gaat de maximumsnelheid afhankelijk van de verkeersdrukte omlaag. De geldende maximumsnelheid wordt dan met matrixborden aangegeven.

Dit zijn het derde en vierde traject van in totaal acht trajecten in Nederland waar de maximumsnelheid in het kader van een proef omhoog gaat. Sinds 1 maart mag op de A7 (Wognum-Afsluitdijk, Lorentzsluizen) 130 km/h worden gereden. En sinds 17 mei kunnen automobilisten in de avond en nacht harder rijden op de A6 (Almere Buiten Oost-Joure). In juli volgen de A17, A32, A37 en de A58. De exacte startdatum van deze trajecten wordt te zijner tijd met persberichten en op de website van Rijkswaterstaat bekend gemaakt.

Het derde en vierde 130-traject

Het traject A2 (knooppunt Everdingen-knooppunt Deil) heeft 2×4 rijstroken en is 15 km lang. Het traject A16 (Moerdijk-Breda) heeft 2×3 rijstroken en is 20 km lang. De maximumsnelheid wordt aangeduid door verkeersborden met een rode rand en 130 in de berm. In de drukke uren wordt de verlaagde maximumsnelheid op de matrixborden getoond. Het traject wordt aan het begin en eind gemarkeerd met informatieborden die aangeven dat er op het traject sprake is van een verhoogde snelheidslimiet.

Proeven met 130 km/h

Er worden drie verschillende methoden van snelheidsverhoging getest: 24 uur per dag een snelheidsverhoging, verkeersafhankelijk en met tijdvensters. Op de A7, en later dit jaar op de A17/A58, A32, A37 en A58, geldt 24 uur per dag een snelheidsverhoging. Op de A2 (Everdingen-Deil) en de A16 (Moerdijk-Breda) geldt een maximum van 130 km/h met uitzondering van de drukke uren (spits). Op de A6 mag in de avond en nacht (van 19.00 – 06.00 uur) 130 km/h worden gereden.

Effecten van de snelheidsverhoging

Op de verschillende trajecten onderzoekt Rijkswaterstaat de effecten van de snelheidsverhoging op de doorstroming, de omgeving en verkeersveiligheid. Ook wordt onderzoek gedaan naar gedragsaspecten van weggebruikers. Het onderzoek moet inzicht geven in de manier waarop en onder welke voorwaarden een dynamische verhoging van de maximumsnelheid verder toegepast kan worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Vanaf 31 mei: 130 km op A2 Everdingen–Deil en A16 Moerdijk-Breda | Infrasite

Vanaf 31 mei: 130 km op A2 Everdingen–Deil en A16 Moerdijk-Breda

Met ingang van 31 mei mag er op de A2 (knooppunt Everdingen-knooppunt Deil) en de A16 (Moerdijk-Breda) met uitzondering van de drukke uren 130 kilometer per uur worden gereden. In de drukke uren gaat de maximumsnelheid afhankelijk van de verkeersdrukte omlaag. De geldende maximumsnelheid wordt dan met matrixborden aangegeven.

Dit zijn het derde en vierde traject van in totaal acht trajecten in Nederland waar de maximumsnelheid in het kader van een proef omhoog gaat. Sinds 1 maart mag op de A7 (Wognum-Afsluitdijk, Lorentzsluizen) 130 km/h worden gereden. En sinds 17 mei kunnen automobilisten in de avond en nacht harder rijden op de A6 (Almere Buiten Oost-Joure). In juli volgen de A17, A32, A37 en de A58. De exacte startdatum van deze trajecten wordt te zijner tijd met persberichten en op de website van Rijkswaterstaat bekend gemaakt.

Het derde en vierde 130-traject

Het traject A2 (knooppunt Everdingen-knooppunt Deil) heeft 2×4 rijstroken en is 15 km lang. Het traject A16 (Moerdijk-Breda) heeft 2×3 rijstroken en is 20 km lang. De maximumsnelheid wordt aangeduid door verkeersborden met een rode rand en 130 in de berm. In de drukke uren wordt de verlaagde maximumsnelheid op de matrixborden getoond. Het traject wordt aan het begin en eind gemarkeerd met informatieborden die aangeven dat er op het traject sprake is van een verhoogde snelheidslimiet.

Proeven met 130 km/h

Er worden drie verschillende methoden van snelheidsverhoging getest: 24 uur per dag een snelheidsverhoging, verkeersafhankelijk en met tijdvensters. Op de A7, en later dit jaar op de A17/A58, A32, A37 en A58, geldt 24 uur per dag een snelheidsverhoging. Op de A2 (Everdingen-Deil) en de A16 (Moerdijk-Breda) geldt een maximum van 130 km/h met uitzondering van de drukke uren (spits). Op de A6 mag in de avond en nacht (van 19.00 – 06.00 uur) 130 km/h worden gereden.

Effecten van de snelheidsverhoging

Op de verschillende trajecten onderzoekt Rijkswaterstaat de effecten van de snelheidsverhoging op de doorstroming, de omgeving en verkeersveiligheid. Ook wordt onderzoek gedaan naar gedragsaspecten van weggebruikers. Het onderzoek moet inzicht geven in de manier waarop en onder welke voorwaarden een dynamische verhoging van de maximumsnelheid verder toegepast kan worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat