Nederlandse parkeergarages komen met dynamische parkeerinformatie

Parkeerlijn.nl gaat samenwerken met Navigon om dynamische parkeerinformatie beschikbaar te stellen aan Nederlandse automobilisten. Automobilisten verwachten in toenemende mate dat hun navigatiesysteem (traditioneel of smartphone) hen niet alleen de weg wijst maar ook actief adviseert over de beste parkeerplaats. Naar verwachting zal deze unieke dienst eind 2011 gelanceerd worden.

Het dagelijks gebruik van traditionele navigatiesystemen en smartphones neemt snel toe en automobilisten verwachten steeds meer actuele informatie over parkeermogelijkheden. Door de samenwerking tussen Parkeerlijn.nl en Navigon krijgen gebruikers direct de parkeertarieven en openingstijden te zien op hun navigatiesysteem en gebruikers van de Navigon Live Services krijgen dynamische parkeerinformatie over de beschikbare plekken op parkeerterreinen en in parkeergarages in de buurt van de bestemming. Deze dienst zal beschikbaar worden gemaakt voor zowel de Navigon PND’s (Personal Navigation Device) als de Navigon smartphonesoftware, zoals de populaire iPhone applicatie.

Parkeerlijn.nl heeft in haar database 2.700 parkeerlocaties in 324 Nederlandse gemeenten. Van alle parkeerlocaties is de tariefsinformatie bekend en, afhankelijk van het type parkeerlocatie, is er ook informatie over openingstijden, doorrijhoogte, betaalmoment en betaalmogelijkheden. Op dit moment is de dynamische informatie met beschikbare parkeerplekken beschikbaar van 10 parkeerlocaties in Amsterdam, Amstelveen, Den Haag, Hengelo, Hoorn, Dordrecht, Utrecht en Oud-Beijerland. Daarnaast is er een toezegging van 15 gemeenten om de parkeerinformatie te leveren zodra deze beschikbaar is. De verwachting is dat door de samenwerking met Navigon nog meer gemeenten versneld hun dynamische content zullen vrijgeven aan Parkeerlijn.nl. 

Onderzoek

Het snel vinden van een vrije plaats vermindert het zoekverkeer en daarmee de overlast in binnensteden. Ook gemeenten zijn dus gebaat bij een snelle invoer van mobiele, dynamische parkeerinformatie. Deze conclusies komen naar voren uit onderzoek van Parkeerlijn.nl. 49% van de ondervraagden geeft aan een navigatiesysteem te gebruiken op weg naar een gekozen parkeerplek. Dit betreft statische informatie. 84% wil via het navigatiesysteem ook advies ontvangen over de beste parkeerlocatie. Vijf minuten voor het bereiken van de eindbestemming verwacht de automobilist dan (dynamische) informatie over vrije capaciteit en een eventueel alternatief. Ook de behoefte aan het tevoren reserveren van een parkeerplaats is relatief groot. 58 procent van de ondervraagden heeft hiervoor belangstelling.

Dit is een uitgelezen kans voor gemeenten die vooral nog sturen door middel van verwijsborden en parkeerroutes. Een actueel onderzoek van Parkeerlijn.nl, de grootste online leverancier van dynamische parkeerinformatie in Nederland, leert dat gemeenten nog beter kunnen inspelen op deze behoeften van automobilisten. Zo zijn gemeenten in beperkte mate op de hoogte van het feit dat het gebruik van navigatieapparatuur de bereikbaarheid van (binnen)steden met 30 tot 40 procent kan vergroten.

Navigon biedt deze dienst in haar navigatiesystemen al aan in onder andere Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg en is een groot succes. Op dit moment dekt het systeem bijna 300 steden met meer dan 5.500 parkeerfaciliteiten voor statische informatie zoals openingstijden, prijzen, betalingsinformatie en bijna 1.000 parkeerfaciliteiten in 75 steden met het aantal beschikbare plekken.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: P1