Transport tunnelelementen Tweede Coentunnel door Rotterdamse haven

zondag 20 maart eerste tunnelelement Tweede Coentunnel in Amsterdam

De Tweede Coentunnel is in een bijzondere fase beland: het transport van de vier tunnelelementen vanuit het bouwdok Barendrecht naar de Coenhaven in Amsterdam gaat van start. Het vervoer vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. Zondag 20 maart 2011 arriveert het eerste tunnelelement in de Coenhaven na een vaartocht van ongeveer 130 kilometer in 41 uur.

Tunnelelementen Tweede Coentunnel
Of het transport doorgaat is afhankelijk van weersomstandigheden. Het transport wordt nauwlettend gevolgd. Er zijn twee uitwijklocaties voor het stoppen van het transport: bij het Calandkanaal (Rotterdam) en in IJmuiden voor het Noordzeesluizencomplex. Voor de andere drie elementen staat de start van het transport gepland voor 23 en 30 maart en voor 6 april. Het afzinken van de tunnelelementen naast de bestaande Coentunnel is gepland op 4, 11 en 25 april en 3 mei. Eventuele uitwijkdata zijn 18 april en 10, 16 en 24 mei. De elementen zijn elk 178 meter lang, 30 meter breed en 8,5 meter hoog.

Go/no go
Op basis van de actuele weersomstandigheden wordt zeven dagen van tevoren bepaald of het transport kan doorgaan. Vervolgens vindt ook nog eens 3 dagen, 48 uur, 24 uur en 12 uur van tevoren afstemming plaats. Drie uur voor het transport wordt een definitief go/no-gobesluit genomen. Dit is gebaseerd op een mix van factoren zoals temperatuur, zicht, windrichtingen en –snelheden, golfhoogten, deining, stroomsnelheden, waterstanden. Het transport kan worden uitgesteld, afhankelijk van de omstandigheden.

Planning transport
Zaterdag 19 maart rond 06.00 uur start het verslepen van het eerste element (TE4) naar Amsterdam. Het sleeptransport gaat via de Oude Maas, Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg en arriveert om 23.00 uur bij Hoek van Holland. Daarna gaat de vaartocht over de Noordzee richting IJmuiden.

Op zondag 20 maart om 13.00 uur komt het transport aan bij de pieren van IJmuiden. Rond 14.00 uur wordt het transport geschut door de Noordersluis. Het schutten neemt ongeveer 3 uur in beslag. De verwachting is dat het eerste element om 23.00 uur bij de Coenhaven in Amsterdam aankomt. Het indraaien en het afmeren van het eerste element duurt ongeveer 3 uur.

Dat betekent dat het element op maandag 21 maart omstreeks 02.00 uur op zijn plek ligt. De Coenhaven is de tijdelijke parkeerplaats voor de vier elementen. Tijdens het transport drijft het tunnelelement op of net boven de waterspiegel. Het transport van alle elementen gebeurt op dezelfde wijze.

Tweede Coentunnel
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open voor het verkeer.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Dienst Noord-Holland

Transport tunnelelementen Tweede Coentunnel door Rotterdamse haven | Infrasite

Transport tunnelelementen Tweede Coentunnel door Rotterdamse haven

zondag 20 maart eerste tunnelelement Tweede Coentunnel in Amsterdam

De Tweede Coentunnel is in een bijzondere fase beland: het transport van de vier tunnelelementen vanuit het bouwdok Barendrecht naar de Coenhaven in Amsterdam gaat van start. Het vervoer vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. Zondag 20 maart 2011 arriveert het eerste tunnelelement in de Coenhaven na een vaartocht van ongeveer 130 kilometer in 41 uur.

Tunnelelementen Tweede Coentunnel
Of het transport doorgaat is afhankelijk van weersomstandigheden. Het transport wordt nauwlettend gevolgd. Er zijn twee uitwijklocaties voor het stoppen van het transport: bij het Calandkanaal (Rotterdam) en in IJmuiden voor het Noordzeesluizencomplex. Voor de andere drie elementen staat de start van het transport gepland voor 23 en 30 maart en voor 6 april. Het afzinken van de tunnelelementen naast de bestaande Coentunnel is gepland op 4, 11 en 25 april en 3 mei. Eventuele uitwijkdata zijn 18 april en 10, 16 en 24 mei. De elementen zijn elk 178 meter lang, 30 meter breed en 8,5 meter hoog.

Go/no go
Op basis van de actuele weersomstandigheden wordt zeven dagen van tevoren bepaald of het transport kan doorgaan. Vervolgens vindt ook nog eens 3 dagen, 48 uur, 24 uur en 12 uur van tevoren afstemming plaats. Drie uur voor het transport wordt een definitief go/no-gobesluit genomen. Dit is gebaseerd op een mix van factoren zoals temperatuur, zicht, windrichtingen en –snelheden, golfhoogten, deining, stroomsnelheden, waterstanden. Het transport kan worden uitgesteld, afhankelijk van de omstandigheden.

Planning transport
Zaterdag 19 maart rond 06.00 uur start het verslepen van het eerste element (TE4) naar Amsterdam. Het sleeptransport gaat via de Oude Maas, Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg en arriveert om 23.00 uur bij Hoek van Holland. Daarna gaat de vaartocht over de Noordzee richting IJmuiden.

Op zondag 20 maart om 13.00 uur komt het transport aan bij de pieren van IJmuiden. Rond 14.00 uur wordt het transport geschut door de Noordersluis. Het schutten neemt ongeveer 3 uur in beslag. De verwachting is dat het eerste element om 23.00 uur bij de Coenhaven in Amsterdam aankomt. Het indraaien en het afmeren van het eerste element duurt ongeveer 3 uur.

Dat betekent dat het element op maandag 21 maart omstreeks 02.00 uur op zijn plek ligt. De Coenhaven is de tijdelijke parkeerplaats voor de vier elementen. Tijdens het transport drijft het tunnelelement op of net boven de waterspiegel. Het transport van alle elementen gebeurt op dezelfde wijze.

Tweede Coentunnel
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open voor het verkeer.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Dienst Noord-Holland