Minister Eurlings opent Randweg Eindhoven

bereikbaarheid regio Eindhoven en doorstroming A2 sterk verbeterd

Dinsdag 8 juni 2010 heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat de vernieuwde Randweg Eindhoven geopend. Op de Randweg Eindhoven is veel meer capaciteit voor het verkeer beschikbaar gekomen. De bereikbaarheid van de regio Eindhoven is hierdoor sterk verbeterd. Het verkeer richting het zuiden, de Randstad en Duitsland kan sneller doorstromen.

Mijlpaal voor de regio
Volgens minister Eurlings is de Randweg de investering van ruim 580 miljoen euro dubbel en dwars waard. “Een bereikbaar Eindhoven, de op vier na grootste stad van Nederland, is de sleutel tot een toekomst vol vernieuwing en vooruitgang. De weg geeft toegang tot toonaangevende bedrijven met miljardenomzetten als het gaat om kennis en technologie. Toegang tot vooruitgang die juist nu broodnodig is. Maar het belang reikt verder. Over de Randweg rijdt doorgaand verkeer vlot verder naar heel Zuidoost Nederland en daarbuiten.”

Lokaal en regionaal verkeer gescheiden
De Randweg is over 17 kilometer uitgebreid naar vier of vijf rijbanen per richting met daarbij een scheiding van het regionale en het doorgaande verkeer. Op de hoofdrijbaan kan het verkeer met maximaal 120 km/uur doorrijden. Op de parallelrijbanen bevinden zich de op- en afritten en rijdt het verkeer met maximaal 80 km/uur. De knooppunten Batadorp, De Hogt en Leenderheide hebben een metamorfose ondergaan. Knooppunt De Hogt heeft als enige in het zuiden van Nederland een drielaags flyover gekregen. Langs grote delen van het tracé zijn nieuwe geluidschermen gebouwd. Bij industrieterrein Ekkersrijt is een nieuwe aansluiting naar de A2 gemaakt. De laatste verkeerslichten zijn hier verdwenen waardoor het centrum van Eindhoven en bedrijventerrein Ekkersrijt veel beter bereikbaar zijn. De vernieuwing van de Randweg Eindhoven heeft vier jaar geduurd en ca 580 miljoen euro gekost.

Samenwerking cruciale succesfactor
Het succesvolle verloop van de projecten is mede te danken aan een intensieve samenwerking tussen Rijkswaterstaat, aannemers Heijmans en Mourik – Besix, gemeentelijke en provinciale wegbeheerders en hulpdiensten. De wegbeheerders vonden elkaar in 2006 in het samenwerkingsverband Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant (BBZOB) waardoor alle wegwerkzaamheden in de regio Zuidoost-Brabant goed elkaar werden afgestemd. De hinder voor de weggebruiker bleef tijdens de werkzaamheden tevens beperkt omdat de aannemers vele avonden, nachten en weekeinden hebben doorgewerkt.

Onderdeel van A2 Corridor
Rijkswaterstaat werkt op veel plaatsen aan de A2 om deze snelweg van Amsterdam tot Maastricht te verbreden en vernieuwen. Het gaat om grootschalige en langdurige projecten die grote fileknelpunten oplossen. Hiermee wordt de capaciteit op deze internationale route sterk vergroot. De A2 is 212 km lang en op zo’n 100 km daarvan wordt gewerkt. In januari is de Rondweg ’s-Hertogenbosch geopend en op 8 juni 2010 de Randweg Eindhoven.

infrasite_insert_image_1

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat