A12: minder files door spitsstrook Gouda – Zoetermeer

filezwaarte ruim gehalveerd

Een maand na de opening van de spitsstroken A12 tussen Gouda en Prins Clausplein is het aantal files op dit traject fors afgenomen. Dit blijkt uit onderzoek van het Expertisecentrum Verkeersmanagement. De files in de avondspits zijn nagenoeg verdwenen en de filezwaarte (lengte maal duur file) in de ochtendspits richting Den Haag is met 30 procent afgenomen.

Na de opening van de 11 km lange spitsstrook op 18 januari 2010 is de totale filezwaarte ruim gehalveerd vergeleken met de periode voor de opening. Terwijl het verkeer op dit traject na de opening van de spitsstrook met vijf procent is toegenomen. De gemiddelde reistijd is voor de individuele weggebruiker in de ochtendspits ongeveer 1 minuut korter geworden en in de avondspits zelfs 5 minuten. De spitsstrook levert hierdoor op jaarbasis een besparing op van 3,5 miljoen euro aan maatschappelijke kosten.

Expertisecentrum Verkeersmanagement
Het recent opgerichte Expertisecentrum Verkeersmanagement is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en TNO op het gebied van verkeersmanagement. Het expertisecentrum richt zich op de evaluatie van verkeersmanagementmaatregelen (zowel vanuit het maatschappelijk perspectief als het perspectief van weggebruikers), doet onderzoek naar de effecten en toepasbaarheid van verkeersmanagement en ontwikkelt verkeerskundige concepten op het gebied van netwerkmanagement.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees in Infrasite Nieuws Expertisecentrum voor Wegen en Constructies

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Zuid-Holland