Invloed van winterweer op infrastructuur veelbesproken tijdens InfraTech

30% groei in oppervlakte voor vakbeurs!

Van 9 tot en met 11 februari vond in Flanders expo te Gent de tweede editie plaats van InfraTech Belgium. De nationale vakbeurs voor grond-, water- en wegenbouw en de verkeersindustrie, die georganiseerd werd door Artexis in samenwerking met Ahoy Rotterdam, bood een compleet aanbod van de Belgische infrabranche. 112 standhouders presenteerden hun producten en diensten aan 2.845 bezoekers. Op de tweede beursdag werd het thema ‘Plannen voor morgen’ extra actueel door het winterweer. ’s Ochtends wisten maar weinigen via het Belgische wegennet Flanders expo te bereiken. Tijdens InfraTech Belgium was de aanpak van structurele plannen voor de Belgische infrastructuur onderwerp van gesprek, zowel op de beursvloer als in het seminarieprogramma.

‘Plannen voor morgen’ in praktijk gebracht
Het zeer toepasselijke thema ‘Plannen voor morgen’ kwam niet alleen op de beurs aan bod. Ook de media stonden bol van berichten over de Belgische wegeninfrastructuur. Door het gure winterweer hebben de Belgische wegen zwaar te lijden onder het zware verkeer. Veel wegdekken lopen schade op, wat de overheid dwingt om voor de toekomst extra budget vrij te maken voor de wegeninfrastructuur. Een inhaalbeweging zal bijgevolg niet op zich laten wachten.

Innovatietraject: And the winner is…Fibercore Europe bv
Het innovatietraject kon rekenen op veertien inzendingen. De bloeiende onderneming Fibercore Europe bv uit Rotterdam is de trotse en verdiende winnaar van de Innovatie Award InfraTech Belgium 2010. Dinsdagavond 9 februari werd Simon De Jong, tijdens de gezellige en drukbezochte exposantendrink, geprezen voor zijn hoogstaande innovatie. De Infracore® Inside technology is speciaal ontwikkeld voor zwaar te belasten composiet draagconstructies zoals bruggen. Het is als alternatief constructiemateriaal, voor beton en staal, een veel lichter materiaal wat het mogelijk maakt om veilig, snel, duurzaam, onderhoudsvrij en milieuvriendelijk te bouwen. De kosten voor transport, installatie en fundering blijven dus beperkt. Ook grotere constructies kunnen prefab geproduceerd worden waardoor bouwplaatskosten vermeden worden. Dit beaamde ook de jury: “De brug van Fibercore is de verdiende winnaar omdat het de mogelijkheid biedt om snel te werken. Het lichte materiaal zorgt voor een aardige downsizing van het benodigde materieel dat met staal of beton nodig is om een brug te bouwen en te plaatsen, zonder te moeten inboeten aan kwaliteit, draagkracht en levensduur.” InfraCore® Inside is geschikt voor de bouw van bruggen in alle verkeersklassen, maar ook voor sluisdeuren, industrievloeren en drijvende wegen.

Kwalitatief publiek
Dat InfraTech Belgium inspeelt op het dringende wegenprobleem blijkt duidelijk uit een unieke samenwerking met de Vlaamse overheid. 24% van de bezoekers kwamen uit de overheidssector. Een andere sterk vertegenwoordigde sector is de wegenbouw met 21%. Bezoekers zijn zeer te spreken over de mogelijkheid tot networking die de vakbeurs bood, ook de kans tot zaken doen lieten ze zich niet ontglippen. De uitstekende sfeer creëerde een perfecte gelegenheid tot het leggen van nieuwe duurzame contacten.

Seminaries
De nieuwste trends en ontwikkelingen werden duidelijk toegelicht tijdens het grote aantal kwaliteitsvolle seminaries die enthousiast onthaald werden door het talrijk aanwezige vakpubliek. Thema’s als het uitvoeren van grond- en rioleringswerken (planaanvragen, grondradargebruik, bestekken en grondverzet), tips voor gemeentelijke tijdelijke opslagplaatsen, waterbeheer en –beleid en verkeersleefbaarheid werden uitvoerig behandeld. Dit mede dankzij het Agentschap Wegen en Verkeer en de Confederatie Bouw. De seminaries vormden centra van goedgevulde informatieblokken, met name de sessie van Grondbank kon rekenen op een grote toeloop van aandachtige luisteraars.

De datum van de volgende editie in België wordt vastgelegd na overleg met de exposanten. InfraTech Rotterdam zal doorgaan van 18 tot 21 januari 2011.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Infratech Belgium