Meer tijd nodig voor testfase vernieuwde metro Amsterdam

Nog geen metro’s tussen CS en Amstel

De afgelopen zeven weken is dag en nacht gewerkt in het ondergrondse deel van de Amsterdamse metro tussen het Centraal Station en het Amstelstation. Het testen van de systemen in de vernieuwde metrotunnel duurt helaas iets langer dan gepland. Hierdoor zal de metro nog niet rijden op maandag 18 augustus 2008. De gemeente denkt dat de testen nog maximaal een week duren.

In zeven weken zijn de rails, de wissels, de bielzen, het grindbed, de stroomrail en de kabels en detectielussen in de baan vervangen, zodat deze weer 30 jaar meegaan. Deze werkzaamheden zijn inmiddels afgerond.

Veiligheidsmaatregelen

Naast het vervangen van de oude spoorconstructie is er ook op het gebied van tunnelveiligheid veel gebeurd. De bestaande vluchtpaden zijn verhoogd en sluiten nu beter aan op de deuropeningen van de metro. Dit zorgt er voor dat een eventuele ontruiming van een metro in de tunnel sneller verloopt.

Verder is er door de hele tunnel een blusleiding aangebracht zodat er nu op meerdere plekken in de tunnel aansluitpunten zijn voor de brandweer. En er is, over de hele lengte van de tunnel, ontsporingrails aangebracht . Deze ontsporingrails voorkomt dat een metro bij een ontsporing een zijwaartse beweging maakt en eventueel tegen de wand of een tegemoetkomende metro op het naastliggende spoor botst.

Tot slot zijn in de tunnel zogenaamde kortsluitschakelaars aangebracht. De spanning op de stroomrail wordt altijd op afstand uitgeschakeld. De kortsluitschakelaars zorgen ervoor dat er geen stroom meer op de stroomrail gezet kan worden. Ook kan de brandweer aan deze schakelaars zien, dat de stroom er echt af is, zodat ze meteen veilig aan het werk kunnen.

Testen van systemen

Op dit moment is de aannemer nog bezig met het opnieuw aansluiten van de toevoer van stroom op de stroomrail. Deze stroomrail loopt langs het spoor en voorziet de metrotrein van stroom. Technische installaties op meerdere punten langs het tracé leveren deze stroom. Een deel van deze installaties zijn tijdens de renovatie vervangen en testen aan het eind van de werkzaamheden moeten uitwijzen of de bestaande en de nieuwe installaties goed functioneren. De gemeente neemt in verband met de veiligheid van de reizigers het zekere voor het onzekere. Het zorgvuldig testen van de systemen kan hierdoor extra tijd kosten.

Vervangend vervoer

Dit betekent dat zolang als nodig er vervangend vervoer geboden wordt met bussen en treinen tussen het Centraal Station en het Amstelstation. De afgelopen weken is dit ook het geval geweest. Vanaf het Amstelstation rijden de metrolijnen 53 en 54 wel richting Gaasperplas en Gein. Metro 51 richting Westwijk rijdt vanaf Spaklerweg.

Tijdens de buitendienststelling van de metro tussen het Amstelstation en het Centraal Station, blijft het Centrum en het gebied rondom het Amstelstation op andere manieren bereikbaar, namelijk via:

* Metro 50 en NS station Sloterdijk;

* de treinroute Amstelstation -CS (de NS zet langere treinen in);

* tram 4 en 5 (via metro 50 en 51, overstappen op de stations Rai en/of Zuid);

* Pendelbus 59 (metrodienst) tussen het Amstelstation en CS.

GVB zet alles op alles om zijn reizigers te informeren over vervangend vervoer. Om zoveel mogelijk reizigers zo goed mogelijk te bereiken, wordt er geadverteerd, worden verwijzers ingezet en is alle informatie te vinden op de www.gvb.nl en AT5 TXT.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Zomer 2008: Afsluiting Pr Hendrikkade en IJtunnel, renovatie metro A’dam

Meerjarenanalyse Stadsregisseur Amsterdam (26-11-2007)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Gemeente Amsterdam

Meer tijd nodig voor testfase vernieuwde metro Amsterdam | Infrasite

Meer tijd nodig voor testfase vernieuwde metro Amsterdam

Nog geen metro’s tussen CS en Amstel

De afgelopen zeven weken is dag en nacht gewerkt in het ondergrondse deel van de Amsterdamse metro tussen het Centraal Station en het Amstelstation. Het testen van de systemen in de vernieuwde metrotunnel duurt helaas iets langer dan gepland. Hierdoor zal de metro nog niet rijden op maandag 18 augustus 2008. De gemeente denkt dat de testen nog maximaal een week duren.

In zeven weken zijn de rails, de wissels, de bielzen, het grindbed, de stroomrail en de kabels en detectielussen in de baan vervangen, zodat deze weer 30 jaar meegaan. Deze werkzaamheden zijn inmiddels afgerond.

Veiligheidsmaatregelen

Naast het vervangen van de oude spoorconstructie is er ook op het gebied van tunnelveiligheid veel gebeurd. De bestaande vluchtpaden zijn verhoogd en sluiten nu beter aan op de deuropeningen van de metro. Dit zorgt er voor dat een eventuele ontruiming van een metro in de tunnel sneller verloopt.

Verder is er door de hele tunnel een blusleiding aangebracht zodat er nu op meerdere plekken in de tunnel aansluitpunten zijn voor de brandweer. En er is, over de hele lengte van de tunnel, ontsporingrails aangebracht . Deze ontsporingrails voorkomt dat een metro bij een ontsporing een zijwaartse beweging maakt en eventueel tegen de wand of een tegemoetkomende metro op het naastliggende spoor botst.

Tot slot zijn in de tunnel zogenaamde kortsluitschakelaars aangebracht. De spanning op de stroomrail wordt altijd op afstand uitgeschakeld. De kortsluitschakelaars zorgen ervoor dat er geen stroom meer op de stroomrail gezet kan worden. Ook kan de brandweer aan deze schakelaars zien, dat de stroom er echt af is, zodat ze meteen veilig aan het werk kunnen.

Testen van systemen

Op dit moment is de aannemer nog bezig met het opnieuw aansluiten van de toevoer van stroom op de stroomrail. Deze stroomrail loopt langs het spoor en voorziet de metrotrein van stroom. Technische installaties op meerdere punten langs het tracé leveren deze stroom. Een deel van deze installaties zijn tijdens de renovatie vervangen en testen aan het eind van de werkzaamheden moeten uitwijzen of de bestaande en de nieuwe installaties goed functioneren. De gemeente neemt in verband met de veiligheid van de reizigers het zekere voor het onzekere. Het zorgvuldig testen van de systemen kan hierdoor extra tijd kosten.

Vervangend vervoer

Dit betekent dat zolang als nodig er vervangend vervoer geboden wordt met bussen en treinen tussen het Centraal Station en het Amstelstation. De afgelopen weken is dit ook het geval geweest. Vanaf het Amstelstation rijden de metrolijnen 53 en 54 wel richting Gaasperplas en Gein. Metro 51 richting Westwijk rijdt vanaf Spaklerweg.

Tijdens de buitendienststelling van de metro tussen het Amstelstation en het Centraal Station, blijft het Centrum en het gebied rondom het Amstelstation op andere manieren bereikbaar, namelijk via:

* Metro 50 en NS station Sloterdijk;

* de treinroute Amstelstation -CS (de NS zet langere treinen in);

* tram 4 en 5 (via metro 50 en 51, overstappen op de stations Rai en/of Zuid);

* Pendelbus 59 (metrodienst) tussen het Amstelstation en CS.

GVB zet alles op alles om zijn reizigers te informeren over vervangend vervoer. Om zoveel mogelijk reizigers zo goed mogelijk te bereiken, wordt er geadverteerd, worden verwijzers ingezet en is alle informatie te vinden op de www.gvb.nl en AT5 TXT.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Zomer 2008: Afsluiting Pr Hendrikkade en IJtunnel, renovatie metro A’dam

Meerjarenanalyse Stadsregisseur Amsterdam (26-11-2007)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Gemeente Amsterdam