Start werkzaamheden kruising Hanzelijn – N50

Utrecht – In opdracht van ProRail start aannemer Dura Vermeer in mei 2008 met voorbereidende werkzaamheden voor de kruising Hanzelijn – N50 bij Kampen. Om deze werkzaamheden veilig en snel te kunnen uitvoeren zal de N50 tussen knooppunt Hattemerbroek en de aansluiting Kampen Zuid in beide richtingen worden afgesloten tussen vrijdag 16 mei, 22:00 uur en maandag 19 mei, 05:00 uur. Voor het verkeer wordt in beide richtingen een omleiding ingesteld via de A50/A28 (knooppunt Hattemerbroek), de A28 (aansluiting Wezep, 17) en de Kamperstraatweg (N763).

De eerste fase van de werkzaamheden aan de N50 vindt plaats tussen de viaducten Jules van Hasseltweg en Slaper. De aannemer gebruikt de ‘autovrije periode’ om ter plaatse een gedeelte van de betonnen middengeleider (barrier) te verwijderen. Daarna wordt de huidige rijbaan over een lengte van circa 1500 meter deels verlegt in de richting van De Chalmotweg. Om die verlegging mogelijk te maken, brengt de aannemer in de week voorafgaand aan de afsluiting een extra strook nieuw asfalt aan naast de bestaande rijbaan. Tijdens deze werkzaamheden kan het wegverkeer normaal doorrijden.

Tweede afsluiting

In het weekeinde van 5 en 6 juli zal de N50 opnieuw worden afgesloten voor wegverkeer. Ook deze tweede fase is nodig om werkruimte te creëren voor het bouwen van de kruising N50 en Hanzelijn nabij Kampen Zuid.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail