Maximumsnelheid A73-Zuid verhoogd

Rijkswaterstaat verhoogt vanaf vrijdag 4 april 2008 de snelheid op de A73-Zuid van 90 km per uur naar 120 km per uur in beide richtingen tussen knooppunt het Vonderen (splitsing met de A2 en A73) tot vlak voor de Roertunnel. Testen tonen aan dat de stroefheid voldoende is om met een hogere snelheid over het nieuwe asfalt te rijden.

Voorzichtigheid geboden

Voorzichtigheid blijft geboden omdat de weg nog niet optimaal stroef is. Op het noordelijke gedeelte van de A73 vanaf de verdiepte ligging in Tegelen tot vlak voor de tunnel Swalmen worden nog de laatste testen uitgevoerd. Rijkswaterstaat verwacht ook hier binnen afzienbare tijd de maximumsnelheid van 120 km per uur in te kunnen stellen. De snelheid in en tussen de tunnels blijft 70 km per uur vanwege de afgesproken veiligheidsmaatregelen gedurende de beperkte openstelling.

De testen om de remvertraging en de stroefheid te meten hebben begin vorige week plaatsgevonden. De analyse van de resultaten gaven maandag 31 maart 2008 aan dat het nieuwe asfalt voldoende stroef is om de snelheid op de A73 te verhogen. De borden van 90 km per uur worden weggehaald waardoor automatisch de snelheid van 120 km per uur geldt omdat de A73-Zuid een snelweg is. Wel blijven de waarschuwingsborden ‘nieuw wegdek langere remweg’ nog een tijd staan totdat de stroefheid nog verder is toegenomen. Momenteel worden voorbereidingen getroffen om de verkeersmaatregelen op de A73 aan te passen zodat de weggebruiker zijn snelheid geleidelijk moet aanpassen van 120 km per uur naar 70 km per uur bij de rijbaanversmalling voor de tunnels.

Stroef

De A-73 Zuid is uniek in zijn soort in Limburg, omdat over de gehele 42 kilometer tweelaags zeer open asfaltbeton (2-zoab), is aangelegd. Behalve de geluidsarme en waterafvoerende eigenschap heeft dit asfalt ook de eigenschap dat het na aanbrengen minder stroef is. Dit komt door het bitumenlaagje bovenop het asfalt waardoor de remweg langer is. Vanwege de veiligheid geldt er daarom een snelheidsbeperking. Het berijden van de weg veroorzaakt slijtage van het bitumenlaagje waardoor de weg stroever wordt en de snelheidsbeperking op den duur niet meer nodig is. Tevens bepaald de ruwheid van de toegepaste steen in het asfalt de stroefheid. De tijd dat een snelheidsbeperking nodig is, hangt samen met de verkeersintensiteit. Hoe meer auto’s er overheen rijden, hoe sneller een weg voldoende stroef is gereden.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Limburg