EVO: zet vaart achter spitsstroken ’t Gooi – Diemen

Zoetermeer – EVO pleit voor haast bij de aanleg en ingebruikname van spitsstroken om de filedruk tijdens de spits op rijkswegen af te laten nemen. Uit een evaluatie blijkt dat de spitsstrook op de A7 voor een betere doorstroming zorgt. Volgens EVO moeten deze resultaten reden zijn voor de overheid om vaart te zetten achter de aanleg van de overige geplande spitsstroken, zoals op de A1 ‘t Gooi en de A1 Watergraafsmeer – Diemen.

Dat het gebruik van de spitsstrook succesvol is, blijkt wel uit de eerste evaluatie en reacties van de weggebruikers van de spitsstrook op de A7. De file in de avondspits op de A7 richting Purmerend is verdwenen. Het verkeer stroomt beter door. Dit levert de weggebruikers een tijdwinst van gemiddeld twintig minuten op. Bijkomend voordeel is dat er ook minder files zijn op de A8 en de A10.

EVO benadrukt dan ook dat het procedurele oponthoud bij de aanleg van de overige geplande spitsstroken, zoals bijvoorbeeld op de A1 ’t Gooi en de A1 Watergraafsmeer- Diemen, zo snel mogelijk opgelost moet worden. Want een snelle opening van de spitsstroken betekent minder schade voor de economie.

EVO is de belangenbehartiger van 30.000 bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben. Dat doen zij met eigen voertuigen of besteden ze uit aan een transportonderneming. Bij elkaar genereren de EVO-leden, die werk bieden aan 1,3 miljoen mensen, 70 procent van alle lading van, naar en binnen Nederland.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
De overheid wil de capaciteit op de bekende bereikbaarheidsknelpunten vergroten en de doorstroming bevorderen door het nemen van benuttingsmaatregelen. Het gaat om het aanleggen van spitsstroken, plusstroken, bufferstroken en en sobere verbredingen. De maatregelen zijn bijeengebracht in het pakket Spoedwet wegverbreding (ZSM 1) en in het het benuttingsprogramma ZSM 2. Als gevolg van de problematiek rond de luchtkwaliteit komt de uitvoering van dit programma onder druk te staan. Meer informatie over Spoedwetprojecten ZSM 1 en Benuttingsprogramma ZSM 2 vindt u in Infrasite Projecten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO

EVO: zet vaart achter spitsstroken ’t Gooi – Diemen | Infrasite

EVO: zet vaart achter spitsstroken ’t Gooi – Diemen

Zoetermeer – EVO pleit voor haast bij de aanleg en ingebruikname van spitsstroken om de filedruk tijdens de spits op rijkswegen af te laten nemen. Uit een evaluatie blijkt dat de spitsstrook op de A7 voor een betere doorstroming zorgt. Volgens EVO moeten deze resultaten reden zijn voor de overheid om vaart te zetten achter de aanleg van de overige geplande spitsstroken, zoals op de A1 ‘t Gooi en de A1 Watergraafsmeer – Diemen.

Dat het gebruik van de spitsstrook succesvol is, blijkt wel uit de eerste evaluatie en reacties van de weggebruikers van de spitsstrook op de A7. De file in de avondspits op de A7 richting Purmerend is verdwenen. Het verkeer stroomt beter door. Dit levert de weggebruikers een tijdwinst van gemiddeld twintig minuten op. Bijkomend voordeel is dat er ook minder files zijn op de A8 en de A10.

EVO benadrukt dan ook dat het procedurele oponthoud bij de aanleg van de overige geplande spitsstroken, zoals bijvoorbeeld op de A1 ’t Gooi en de A1 Watergraafsmeer- Diemen, zo snel mogelijk opgelost moet worden. Want een snelle opening van de spitsstroken betekent minder schade voor de economie.

EVO is de belangenbehartiger van 30.000 bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben. Dat doen zij met eigen voertuigen of besteden ze uit aan een transportonderneming. Bij elkaar genereren de EVO-leden, die werk bieden aan 1,3 miljoen mensen, 70 procent van alle lading van, naar en binnen Nederland.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
De overheid wil de capaciteit op de bekende bereikbaarheidsknelpunten vergroten en de doorstroming bevorderen door het nemen van benuttingsmaatregelen. Het gaat om het aanleggen van spitsstroken, plusstroken, bufferstroken en en sobere verbredingen. De maatregelen zijn bijeengebracht in het pakket Spoedwet wegverbreding (ZSM 1) en in het het benuttingsprogramma ZSM 2. Als gevolg van de problematiek rond de luchtkwaliteit komt de uitvoering van dit programma onder druk te staan. Meer informatie over Spoedwetprojecten ZSM 1 en Benuttingsprogramma ZSM 2 vindt u in Infrasite Projecten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO