EVO: bouw aparte bruggen voor vrachtverkeer

Zoetermeer – Rijkswaterstaat heeft deze week bekend gemaakt gedurende bijna een jaar onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan de Moerdijkbrug. EVO prijst de snelle actie van Rijkswaterstaat, omdat hiermee een volledige afsluiting voor het vrachtverkeer zoals bij de Hollandse Brug tijdig is voorkomen. Tegelijkertijd pleit EVO voor een structurele oplossing. EVO wil dat er op de belangrijke doorgaande routes langs de grote ‘probleembruggen’ een aparte brug voor het vrachtverkeer komt. Dit is volgens EVO goedkoper dan het herhaaldelijk uitvoeren van groot onderhoud, dat erop gericht is de bestaande bruggen begaanbaar te houden voor het vrachtverkeer.

Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur EVO: “Meer dan een halve eeuw geleden zijn er bruggen neergezet die geen rekening hielden met de verkeersstromen van vandaag. Gevolg is dat de bestaande bruggen regelmatig moeten worden versterkt, en dat zij in de volledige lengte en breedte geschikt gemaakt moeten worden voor het zwaardere verkeer. De renovatiekosten zijn zo hoog dat het waarschijnlijk veel goedkoper is om op strategische routes een aparte brug neer te zetten voor het vrachtverkeer direct naast de al bestaande infrastructuur.

Als je de oude brug alleen nog maar voor het lichtere personenverkeer hoeft in te richten, kun je volstaan met een goede opknapbeurt. Dit leidt tot lagere onderhoudskosten en het personenverkeer kan dan tijdens de werkzaamheden zonder vertraging doorrijden. Beter nu door de zure appel heen bijten en de problemen voor eens en altijd oplossen, dan om de zoveel jaar files en hoge renovatiekosten door onderhoud.”

Ook verbetert de doorstroming aanzienlijk door aparte bruggen voor vrachtverkeer, zeker wanneer er ook op de wegtrajecten voor en na de brug een aparte rijstrook voor het vrachtverkeer komt. Eerder is dit bewezen bij de doelgroepstroken rondom Rotterdam en in Frankrijk. Doelgroepstroken voor vrachtauto’s scheiden het lichte van het zware verkeer. Daardoor verbetert de doorstroming en verkleint de kans op ongevallen. Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit aantoonbaar meerwaarde.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO

EVO: bouw aparte bruggen voor vrachtverkeer | Infrasite

EVO: bouw aparte bruggen voor vrachtverkeer

Zoetermeer – Rijkswaterstaat heeft deze week bekend gemaakt gedurende bijna een jaar onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan de Moerdijkbrug. EVO prijst de snelle actie van Rijkswaterstaat, omdat hiermee een volledige afsluiting voor het vrachtverkeer zoals bij de Hollandse Brug tijdig is voorkomen. Tegelijkertijd pleit EVO voor een structurele oplossing. EVO wil dat er op de belangrijke doorgaande routes langs de grote ‘probleembruggen’ een aparte brug voor het vrachtverkeer komt. Dit is volgens EVO goedkoper dan het herhaaldelijk uitvoeren van groot onderhoud, dat erop gericht is de bestaande bruggen begaanbaar te houden voor het vrachtverkeer.

Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur EVO: “Meer dan een halve eeuw geleden zijn er bruggen neergezet die geen rekening hielden met de verkeersstromen van vandaag. Gevolg is dat de bestaande bruggen regelmatig moeten worden versterkt, en dat zij in de volledige lengte en breedte geschikt gemaakt moeten worden voor het zwaardere verkeer. De renovatiekosten zijn zo hoog dat het waarschijnlijk veel goedkoper is om op strategische routes een aparte brug neer te zetten voor het vrachtverkeer direct naast de al bestaande infrastructuur.

Als je de oude brug alleen nog maar voor het lichtere personenverkeer hoeft in te richten, kun je volstaan met een goede opknapbeurt. Dit leidt tot lagere onderhoudskosten en het personenverkeer kan dan tijdens de werkzaamheden zonder vertraging doorrijden. Beter nu door de zure appel heen bijten en de problemen voor eens en altijd oplossen, dan om de zoveel jaar files en hoge renovatiekosten door onderhoud.”

Ook verbetert de doorstroming aanzienlijk door aparte bruggen voor vrachtverkeer, zeker wanneer er ook op de wegtrajecten voor en na de brug een aparte rijstrook voor het vrachtverkeer komt. Eerder is dit bewezen bij de doelgroepstroken rondom Rotterdam en in Frankrijk. Doelgroepstroken voor vrachtauto’s scheiden het lichte van het zware verkeer. Daardoor verbetert de doorstroming en verkleint de kans op ongevallen. Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit aantoonbaar meerwaarde.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO