Venlo wil Poort van Nederland over de A67

Venlo – Waar de A67 Nederland binnenkomt, wil de gemeente Venlo een breed ecoduct aanleggen om het wild vrije doorgang te geven óver de snelweg en de grens heen. Tegelijkertijd kunnen de problemen op het grensemplacement en met name de parkeerplaatsen voor vrachtwagens aan weerszijden van de grens worden aangepakt.

“Wat wij voor ogen hebben, is een groen-grijs kruispunt, waar ecologische ontwikkelingen en economische ontwikkelingen hand in hand gaan en elkaar versterken,” aldus een trotse wethouder Twan Beurskens. “De regie van dit project ligt in handen van de provincie, en er zal een intensieve samenwerking plaatsvinden tussen alle partners, waaronder de Duitse overheid. Venlo zal hier graag zijn steentje aan bijdragen.”

De ontwikkeling van de Poort van Nederland is in eerste instantie ingegeven door het rijks- en provinciaal beleid. De oostflank van Venlo is aangeduid als onderdeel van één van de zogeheten ‘robuuste verbindingen’, lopend van Schinveld naar Mook. Deze verbinding moet de nationale parken Meinweg en Maasduinen en de natuurgebieden op de Duitse zijde (Brachterwald/Grenzwald en Krickenbecker Seen) met elkaar verbinden. Al deze gebieden kennen een Europese bescherming (Natura 2000).

Ter hoogte van Venlo kruist de economische as (Eindhoven – Venlo – Duisburg) de ecologische as (Schinveld – Mook). Deze economische as vormt momenteel nog een onoverbrugbare barrière voor het wild. Het ecoduct brengt uitkomst; het wild (onder meer reeën en wilde zwijnen) kan van de ene kant van de autosnelweg naar de andere kant komen zonder dat het verkeer of het wild zelf in gevaar gebracht wordt.

De gemeente Venlo wil tegelijkertijd ook de problemen op het naastliggende grensemplacement aanpakken. Het terrein is te klein voor het aantal vrachtwagens dat daar aanlegt. Zeker in de avonduren staan de vrachtwagens vaak tot op de inrit geparkeerd, wat tot zeer verkeersonveilige situaties leidt. Ook de voorzieningen zijn verouderd en niet toereikend, terwijl chauffeurs vaak langdurig op de parkeerplaats moeten verblijven in verband met de rijtijdenwet. De sociale veiligheid komt daardoor in het geding.

Verder bestaat er in de regio een zeer nadrukkelijke wens om te komen tot een beveiligde parkeerplaats. Beurskens: “Venlo is een logistiek knooppunt van formaat. We zijn onlangs voor de derde keer op rij uitgeroepen tot logistieke hotspot nr 1 in Nederland. Dat vraagt om passende faciliteiten voor een goede afwikkeling van alle logistieke wensen en behoeften. Noblesse oblige, nietwaar.”

De Poort van Nederland zou in 2012 klaar moeten zijn, voordat de Floriade van start gaat. Als entree van Nederland en visitekaartje van de gemeente, maar ook voor een veilige en soepele afhandeling van het verkeersaanbod. “Naar verwachting zal 50% van de bezoekers van de Floriade via deze grensovergang komen. Nog een extra reden om daar te investeren dus”, aldus wethouder Beurskens.

De eerste contacten met de Duitse partners zijn reeds gelegd, waaronder Straßen.NRW, gemeente Straelen en Kreis Kleve. Aan Nederlandse zijde werken samen de gemeente Venlo, de provincie Limburg, Rijkswaterstaat en het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing (RPC).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Venlo

Venlo wil Poort van Nederland over de A67 | Infrasite

Venlo wil Poort van Nederland over de A67

Venlo – Waar de A67 Nederland binnenkomt, wil de gemeente Venlo een breed ecoduct aanleggen om het wild vrije doorgang te geven óver de snelweg en de grens heen. Tegelijkertijd kunnen de problemen op het grensemplacement en met name de parkeerplaatsen voor vrachtwagens aan weerszijden van de grens worden aangepakt.

“Wat wij voor ogen hebben, is een groen-grijs kruispunt, waar ecologische ontwikkelingen en economische ontwikkelingen hand in hand gaan en elkaar versterken,” aldus een trotse wethouder Twan Beurskens. “De regie van dit project ligt in handen van de provincie, en er zal een intensieve samenwerking plaatsvinden tussen alle partners, waaronder de Duitse overheid. Venlo zal hier graag zijn steentje aan bijdragen.”

De ontwikkeling van de Poort van Nederland is in eerste instantie ingegeven door het rijks- en provinciaal beleid. De oostflank van Venlo is aangeduid als onderdeel van één van de zogeheten ‘robuuste verbindingen’, lopend van Schinveld naar Mook. Deze verbinding moet de nationale parken Meinweg en Maasduinen en de natuurgebieden op de Duitse zijde (Brachterwald/Grenzwald en Krickenbecker Seen) met elkaar verbinden. Al deze gebieden kennen een Europese bescherming (Natura 2000).

Ter hoogte van Venlo kruist de economische as (Eindhoven – Venlo – Duisburg) de ecologische as (Schinveld – Mook). Deze economische as vormt momenteel nog een onoverbrugbare barrière voor het wild. Het ecoduct brengt uitkomst; het wild (onder meer reeën en wilde zwijnen) kan van de ene kant van de autosnelweg naar de andere kant komen zonder dat het verkeer of het wild zelf in gevaar gebracht wordt.

De gemeente Venlo wil tegelijkertijd ook de problemen op het naastliggende grensemplacement aanpakken. Het terrein is te klein voor het aantal vrachtwagens dat daar aanlegt. Zeker in de avonduren staan de vrachtwagens vaak tot op de inrit geparkeerd, wat tot zeer verkeersonveilige situaties leidt. Ook de voorzieningen zijn verouderd en niet toereikend, terwijl chauffeurs vaak langdurig op de parkeerplaats moeten verblijven in verband met de rijtijdenwet. De sociale veiligheid komt daardoor in het geding.

Verder bestaat er in de regio een zeer nadrukkelijke wens om te komen tot een beveiligde parkeerplaats. Beurskens: “Venlo is een logistiek knooppunt van formaat. We zijn onlangs voor de derde keer op rij uitgeroepen tot logistieke hotspot nr 1 in Nederland. Dat vraagt om passende faciliteiten voor een goede afwikkeling van alle logistieke wensen en behoeften. Noblesse oblige, nietwaar.”

De Poort van Nederland zou in 2012 klaar moeten zijn, voordat de Floriade van start gaat. Als entree van Nederland en visitekaartje van de gemeente, maar ook voor een veilige en soepele afhandeling van het verkeersaanbod. “Naar verwachting zal 50% van de bezoekers van de Floriade via deze grensovergang komen. Nog een extra reden om daar te investeren dus”, aldus wethouder Beurskens.

De eerste contacten met de Duitse partners zijn reeds gelegd, waaronder Straßen.NRW, gemeente Straelen en Kreis Kleve. Aan Nederlandse zijde werken samen de gemeente Venlo, de provincie Limburg, Rijkswaterstaat en het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing (RPC).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Venlo