Proefbelasten viaduct Heidijk A59 ter hoogte van Vlijmen

Nachtelijke afsluitingen A59 ter hoogte van Vlijmen van donderdag 18 tot zaterdag 20 oktober 2007

‘s-Hertogenbosch – In drie nachten, tussen 00.00 uur en 04.00 uur wordt er onderzoek uitgevoerd op viaduct Heidijk over de A59 tussen aansluiting 44 Vlijmen en 43 Nieuwkuijk. Om dit werk uit te voeren wordt de rijbaan voor het verkeer richting Waalwijk geheel afgesloten. Verkeer krijgt te maken met omleidingsroutes en moet rekening houden met een langere reistijd.

Data van de werkzaamheden:

  • Donderdag 18-10-2007 tussen 00.00 uur en 04.00 uur;
  • Vrijdag 19-10-2007 tussen 00.00 uur en 04.00 uur;
  • Zaterdag 20 oktober tussen 00.00 uur en 04.00 uur.

Omleidingsroutes:

  • Verkeer vanuit Utrecht (A2) richting Waalwijk:

    Verkeer rijdt door tot knooppunt Vught en neemt de N65 richting Tilburg en Waalwijk;

  • Verkeer vanuit Nijmegen/Oss (A58) richting Waalwijk:

    Verkeer rijdt richting Eindhoven tot knooppunt Vught en neemt de N65 richting Tilburg en Waalwijk;

  • Verkeer vanuit Eindhoven (A2) richting Waalwijk:

    Verkeer neemt bij knooppunt Vught de N65 richting Tilburg en Waalwijk;

  • Verkeer vanuit Den-Bosch richting Rotterdam:

    Verkeer rijdt via de A2 richting Utrecht en neemt bij knooppunt Deil de A15 richting Rotterdam.

Lokaal verkeer wordt door middel van gele borden langs de weg plaatselijk omgeleid.

ASR

Viaduct Heidijk heeft ASR, ook wel betonrot genoemd. Het ASR beschadigt het beton zodanig dat de constructie van het viaduct geleidelijk verzwakt en de draagkracht verminderd. Om te bepalen wanneer Rijkswaterstaat het viaduct moet onderhouden of vervangen, wordt er sinds enkele jaren gebruik gemaakt van systeem op basis waarvan theoretische berekeningen worden gemaakt over het draagkracht.

Nieuwe techniek

In Duitsland is echter een nieuwe techniek ontwikkeld om de kwaliteit van de constructie van viaducten en bruggen met ASR te bepalen. De meetgegevens geven een nauwkeuriger beeld van de draagkracht, waardoor onderhoudsmaatregelen zorgvuldiger zijn in te zetten en kosten kunnen worden bespaart. Om te bepalen of Rijkswaterstaat met deze nieuwe techniek kan werken, worden er eerst testmetingen verricht op viaduct Heidijk. Wanneer de ervaring met deze test positief is, zal deze nieuwe techniek landelijk worden toegepast.

Nadere informatie
Weggebruikers worden zo goed mogelijk geïnformeerd over de werkzaamheden en de omleidingroutes. Rijkswaterstaat verspreidt hiertoe een persbericht en verstrekt informatie via de reguliere kanalen:

  • het gratis telefoonnummer 0800-8002 (Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat);
  • teletekst pagina’s 730, 731 en 732;
  • op de website: www.vananaarbeter.nl

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant

Proefbelasten viaduct Heidijk A59 ter hoogte van Vlijmen | Infrasite

Proefbelasten viaduct Heidijk A59 ter hoogte van Vlijmen

Nachtelijke afsluitingen A59 ter hoogte van Vlijmen van donderdag 18 tot zaterdag 20 oktober 2007

‘s-Hertogenbosch – In drie nachten, tussen 00.00 uur en 04.00 uur wordt er onderzoek uitgevoerd op viaduct Heidijk over de A59 tussen aansluiting 44 Vlijmen en 43 Nieuwkuijk. Om dit werk uit te voeren wordt de rijbaan voor het verkeer richting Waalwijk geheel afgesloten. Verkeer krijgt te maken met omleidingsroutes en moet rekening houden met een langere reistijd.

Data van de werkzaamheden:

  • Donderdag 18-10-2007 tussen 00.00 uur en 04.00 uur;
  • Vrijdag 19-10-2007 tussen 00.00 uur en 04.00 uur;
  • Zaterdag 20 oktober tussen 00.00 uur en 04.00 uur.

Omleidingsroutes:

  • Verkeer vanuit Utrecht (A2) richting Waalwijk:

    Verkeer rijdt door tot knooppunt Vught en neemt de N65 richting Tilburg en Waalwijk;

  • Verkeer vanuit Nijmegen/Oss (A58) richting Waalwijk:

    Verkeer rijdt richting Eindhoven tot knooppunt Vught en neemt de N65 richting Tilburg en Waalwijk;

  • Verkeer vanuit Eindhoven (A2) richting Waalwijk:

    Verkeer neemt bij knooppunt Vught de N65 richting Tilburg en Waalwijk;

  • Verkeer vanuit Den-Bosch richting Rotterdam:

    Verkeer rijdt via de A2 richting Utrecht en neemt bij knooppunt Deil de A15 richting Rotterdam.

Lokaal verkeer wordt door middel van gele borden langs de weg plaatselijk omgeleid.

ASR

Viaduct Heidijk heeft ASR, ook wel betonrot genoemd. Het ASR beschadigt het beton zodanig dat de constructie van het viaduct geleidelijk verzwakt en de draagkracht verminderd. Om te bepalen wanneer Rijkswaterstaat het viaduct moet onderhouden of vervangen, wordt er sinds enkele jaren gebruik gemaakt van systeem op basis waarvan theoretische berekeningen worden gemaakt over het draagkracht.

Nieuwe techniek

In Duitsland is echter een nieuwe techniek ontwikkeld om de kwaliteit van de constructie van viaducten en bruggen met ASR te bepalen. De meetgegevens geven een nauwkeuriger beeld van de draagkracht, waardoor onderhoudsmaatregelen zorgvuldiger zijn in te zetten en kosten kunnen worden bespaart. Om te bepalen of Rijkswaterstaat met deze nieuwe techniek kan werken, worden er eerst testmetingen verricht op viaduct Heidijk. Wanneer de ervaring met deze test positief is, zal deze nieuwe techniek landelijk worden toegepast.

Nadere informatie
Weggebruikers worden zo goed mogelijk geïnformeerd over de werkzaamheden en de omleidingroutes. Rijkswaterstaat verspreidt hiertoe een persbericht en verstrekt informatie via de reguliere kanalen:

  • het gratis telefoonnummer 0800-8002 (Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat);
  • teletekst pagina’s 730, 731 en 732;
  • op de website: www.vananaarbeter.nl

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant