Grote havenopdracht Suezkanaal voor DHV

€ 100 mrd investering in havenontwikkeling langs Suezkanaal in komende 20 jaar

Amersfoort – De Port Said Port Authority (PSPA) en General Authority for Industrial Development hebben het Nederlandse advies- en ingenieursbureau DHV opdracht gegeven voor het opstellen van een masterplan voor het nieuw te ontwikkelen haven- en industriecomplex ten oosten van Port Said. Partners in het project zijn het Nederlandse ECORYS en Nile Consultants uit Egypte. Port Said is gelegen aan de Middellandse Zeezijde van het Suezkanaal waardoor 30% van het wereldwijde containertransport passeert en 13% van de totale wereldhandel.

DHV is verantwoordelijk voor de studie naar de gewenste ontwikkeling van het haven- en industriecomplex ter stimulering van de economische groei van Egypte. Verder ontwerpt DHV de basisvoorzieningen zoals havenbekkens, kades, (spoor)wegen alsmede elektriciteits- en (afval)watervoorzieningen. Naast de harde infrastructuur worden ook management- en logistieke concepten, veiligheid en douanefaciliteiten geïntegreerd in de plannen. Tenslotte zal het plan woon- en recreatieontwikkeling bevatten.

‘Dit is één van de meest veelbelovende havenprojecten ter wereld en moet de spil gaan vormen voor de economische ontwikkeling van Egypte’, verklaart projectmanager Wim Klomp van DHV. Door de unieke locatie aan de monding van het Suezkanaal en de grote hoeveelheid beschikbare bouwgrond staat dit project in de aandacht van alle grote vervoerders en terminaloperators. De gebiedsontwikkeling bevat in totaal zo’n 120 km2, twintig procent meer oppervlakte dan het hele Rotterdamse havengebied. Bedrijven staan te trappelen om te investeren in het gebied en wachten met smart op deze ontwikkelingsvisie. DHV zal met zijn uitgebreide kennis van de waterbouw, havenoperaties en ontwikkeling van industriecomplexen een strategische en duurzame visie ontwikkelen en de Egyptenaren adviseren bij de implementatie ervan. De verwachte investering in het haven- en industriecomplex door de Egyptische overheid en het bedrijfsleven bedraagt circa € 100 miljard over de komende 20 jaar.

Afgelopen jaar was Port Said de grootste stijger op de wereldranglijst van containerhavens. Momenteel staat de haven op de 35ste plaats (afkomstig van plaats 67). De bedoeling is om in de top-tien van containerhavens te komen. ‘Het masterplan is de eerste aanzet om deze doelstelling te verwezenlijken’, verklaart Klomp.

Na het recentelijk succes van het consortium CH2M HILL, DHV en TYPSA bij het Panamakanaal, herbevestigt dit project aan het Suezkanaal DHV’s topexpertise op het gebied van havens, scheepvaartwegen en kustontwikkeling.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV Holding BV

Grote havenopdracht Suezkanaal voor DHV | Infrasite

Grote havenopdracht Suezkanaal voor DHV

€ 100 mrd investering in havenontwikkeling langs Suezkanaal in komende 20 jaar

Amersfoort – De Port Said Port Authority (PSPA) en General Authority for Industrial Development hebben het Nederlandse advies- en ingenieursbureau DHV opdracht gegeven voor het opstellen van een masterplan voor het nieuw te ontwikkelen haven- en industriecomplex ten oosten van Port Said. Partners in het project zijn het Nederlandse ECORYS en Nile Consultants uit Egypte. Port Said is gelegen aan de Middellandse Zeezijde van het Suezkanaal waardoor 30% van het wereldwijde containertransport passeert en 13% van de totale wereldhandel.

DHV is verantwoordelijk voor de studie naar de gewenste ontwikkeling van het haven- en industriecomplex ter stimulering van de economische groei van Egypte. Verder ontwerpt DHV de basisvoorzieningen zoals havenbekkens, kades, (spoor)wegen alsmede elektriciteits- en (afval)watervoorzieningen. Naast de harde infrastructuur worden ook management- en logistieke concepten, veiligheid en douanefaciliteiten geïntegreerd in de plannen. Tenslotte zal het plan woon- en recreatieontwikkeling bevatten.

‘Dit is één van de meest veelbelovende havenprojecten ter wereld en moet de spil gaan vormen voor de economische ontwikkeling van Egypte’, verklaart projectmanager Wim Klomp van DHV. Door de unieke locatie aan de monding van het Suezkanaal en de grote hoeveelheid beschikbare bouwgrond staat dit project in de aandacht van alle grote vervoerders en terminaloperators. De gebiedsontwikkeling bevat in totaal zo’n 120 km2, twintig procent meer oppervlakte dan het hele Rotterdamse havengebied. Bedrijven staan te trappelen om te investeren in het gebied en wachten met smart op deze ontwikkelingsvisie. DHV zal met zijn uitgebreide kennis van de waterbouw, havenoperaties en ontwikkeling van industriecomplexen een strategische en duurzame visie ontwikkelen en de Egyptenaren adviseren bij de implementatie ervan. De verwachte investering in het haven- en industriecomplex door de Egyptische overheid en het bedrijfsleven bedraagt circa € 100 miljard over de komende 20 jaar.

Afgelopen jaar was Port Said de grootste stijger op de wereldranglijst van containerhavens. Momenteel staat de haven op de 35ste plaats (afkomstig van plaats 67). De bedoeling is om in de top-tien van containerhavens te komen. ‘Het masterplan is de eerste aanzet om deze doelstelling te verwezenlijken’, verklaart Klomp.

Na het recentelijk succes van het consortium CH2M HILL, DHV en TYPSA bij het Panamakanaal, herbevestigt dit project aan het Suezkanaal DHV’s topexpertise op het gebied van havens, scheepvaartwegen en kustontwikkeling.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV Holding BV