Tovergroen langs provinciale wegen in Brabant

Verbetering doorstroming vrachtverkeer

‘s-Hertogenbosch – Met Tovergroen zorgt de provincie ervoor dat het licht iets langer op groen staat als vrachtverkeer het verkeerslicht nadert. In 2007 installeert de provincie Noord-Brabant dit Tovergroen op tien locaties langs provinciale wegen. Hiermee wil de provincie de doorstroming op de wegen verbeteren.

Tovergroen is een zogenaamde dynamisch verkeersmanagement maatregel. Op een elektronisch bord langs de weg ziet de vrachtwagenchauffeur een groene golf en een vrachtwagen oplichten zodra hij een verkeerslicht nadert. De chauffeur weet dan dat hij zijn voet op het gaspedaal kan houden. Het is zeker dat het verkeerslicht driehonderd meter verderop nog op groen staat.

De provincie realiseert in de komende maanden het tovergroen op de volgende locaties:

  • 1.Berlicum N279/kruispunt Kapelstraat (mei 2007);
  • 2. Den Dungen N279/kruispunt Poeldonk (mei 2007);
  • 3. Heeswijk Dinther N279/kruispunt Heeswijkseweg (mei 2007);
  • 4.Zevenbergen N285/kruispunt Westrandweg (mei 2007);
  • 5.Zevenbergen N285/kruispunt Oranjelaan (mei 2007);
  • 6.Terheijden N285/kruispunt Bredaseweg (gereed);
  • 7.Terheijden N285/kruispunt Zeggelaan (gereed);
  • 8.Deurne N270/kruispunt Binderendreef (gereed);
  • 9.Erp N279/kruispunt Morgenstraat (mei 2007);
  • 10. Bladel N284/kruispunt Europalaan (gereed);

Van proef naar standaard maatregel
Uit de proefprojecten met Tovergroen op de N261 bij de Efteling en N629 tussen Oosterhout en Dongen blijkt dat het vrachtverkeer (en daarmee het meerijdende overige verkeer) beter kan doorrijden en dat de wachttijden per kruising verminderen. Daarnaast wordt de verkeersveiligheid bevorderd doordat deze weggebruikers minder door rood licht rijden. Het vrachtverkeer staat minder stil en trekt minder op en dat heeft een gunstig effect op het milieu. Uit de evaluatie blijkt dat de gebruikers tevreden zijn over de maatregel Tovergroen. Provincie Noord-Brabant past na de twee succesvolle proeven met Tovergroen de maatregel toe op tien locaties op het provinciale wegennet. De maatregel wordt door de positieve effecten een reguliere oplossing voor problemen op onze wegen.

Tovergroen in een notendop
Provincie Noord-Brabant ziet dynamisch verkeesmanagement (DVM) als een belangrijk middel om de provincie bereikbaar te houden en de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Tovergroen is één van de dynamische verkeersprojecten die zijn bedacht. Het voorkomt dat vrachtwagens en bussen op het laatste moment moeten afremmen omdat het verkeerslicht net voor hun neus op rood springt. Als het mogelijk is, krijgt een vrachtwagen net iets langer groen, zodat hij kan doorrijden.

Tovergroen bestaat uit een detectiesysteem, een informatiepaneel en de beïnvloeding van een verkeersregelinstallatie. Aanpassingen in de programmering van de verkeersregelinstallatie maken het mogelijk om groen licht voor vrachtverkeer te verlengen waardoor de doorstroming en verkeersveiligheid verbeteren. Op driehonderd meter voor de stopstreep wordt het vrachtverkeer gedetecteerd en de programmering van de verkeerslichten aangepast. Dit gebeurt alleen als het licht al groen is. Vervolgens licht een dynamisch informatiebord op dat de chauffeur vertelt dat hij is opgemerkt en dus groen zal krijgen.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Infrasite Special Innovatie Provincie Noord-Brabant Tovergroen goed voor doorstroming, veiligheid en milieu

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Noord-Brabant

Tovergroen langs provinciale wegen in Brabant | Infrasite

Tovergroen langs provinciale wegen in Brabant

Verbetering doorstroming vrachtverkeer

‘s-Hertogenbosch – Met Tovergroen zorgt de provincie ervoor dat het licht iets langer op groen staat als vrachtverkeer het verkeerslicht nadert. In 2007 installeert de provincie Noord-Brabant dit Tovergroen op tien locaties langs provinciale wegen. Hiermee wil de provincie de doorstroming op de wegen verbeteren.

Tovergroen is een zogenaamde dynamisch verkeersmanagement maatregel. Op een elektronisch bord langs de weg ziet de vrachtwagenchauffeur een groene golf en een vrachtwagen oplichten zodra hij een verkeerslicht nadert. De chauffeur weet dan dat hij zijn voet op het gaspedaal kan houden. Het is zeker dat het verkeerslicht driehonderd meter verderop nog op groen staat.

De provincie realiseert in de komende maanden het tovergroen op de volgende locaties:

  • 1.Berlicum N279/kruispunt Kapelstraat (mei 2007);
  • 2. Den Dungen N279/kruispunt Poeldonk (mei 2007);
  • 3. Heeswijk Dinther N279/kruispunt Heeswijkseweg (mei 2007);
  • 4.Zevenbergen N285/kruispunt Westrandweg (mei 2007);
  • 5.Zevenbergen N285/kruispunt Oranjelaan (mei 2007);
  • 6.Terheijden N285/kruispunt Bredaseweg (gereed);
  • 7.Terheijden N285/kruispunt Zeggelaan (gereed);
  • 8.Deurne N270/kruispunt Binderendreef (gereed);
  • 9.Erp N279/kruispunt Morgenstraat (mei 2007);
  • 10. Bladel N284/kruispunt Europalaan (gereed);

Van proef naar standaard maatregel
Uit de proefprojecten met Tovergroen op de N261 bij de Efteling en N629 tussen Oosterhout en Dongen blijkt dat het vrachtverkeer (en daarmee het meerijdende overige verkeer) beter kan doorrijden en dat de wachttijden per kruising verminderen. Daarnaast wordt de verkeersveiligheid bevorderd doordat deze weggebruikers minder door rood licht rijden. Het vrachtverkeer staat minder stil en trekt minder op en dat heeft een gunstig effect op het milieu. Uit de evaluatie blijkt dat de gebruikers tevreden zijn over de maatregel Tovergroen. Provincie Noord-Brabant past na de twee succesvolle proeven met Tovergroen de maatregel toe op tien locaties op het provinciale wegennet. De maatregel wordt door de positieve effecten een reguliere oplossing voor problemen op onze wegen.

Tovergroen in een notendop
Provincie Noord-Brabant ziet dynamisch verkeesmanagement (DVM) als een belangrijk middel om de provincie bereikbaar te houden en de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Tovergroen is één van de dynamische verkeersprojecten die zijn bedacht. Het voorkomt dat vrachtwagens en bussen op het laatste moment moeten afremmen omdat het verkeerslicht net voor hun neus op rood springt. Als het mogelijk is, krijgt een vrachtwagen net iets langer groen, zodat hij kan doorrijden.

Tovergroen bestaat uit een detectiesysteem, een informatiepaneel en de beïnvloeding van een verkeersregelinstallatie. Aanpassingen in de programmering van de verkeersregelinstallatie maken het mogelijk om groen licht voor vrachtverkeer te verlengen waardoor de doorstroming en verkeersveiligheid verbeteren. Op driehonderd meter voor de stopstreep wordt het vrachtverkeer gedetecteerd en de programmering van de verkeerslichten aangepast. Dit gebeurt alleen als het licht al groen is. Vervolgens licht een dynamisch informatiebord op dat de chauffeur vertelt dat hij is opgemerkt en dus groen zal krijgen.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Infrasite Special Innovatie Provincie Noord-Brabant Tovergroen goed voor doorstroming, veiligheid en milieu

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Noord-Brabant