Heijmans verbreedt A2 bij Deil

’s-Hertogenbosch – Heijmans Infra gaat in opdracht van Rijkswaterstaat de snelweg A2 tussen Culemborg en Deil verbreden over een lengte van 12 kilometer. Het gaat om een uitbreiding van het aantal rijstroken in beide richtingen van twee naar voorlopig drie. De opdracht omvat ook het ontwerp en de aanleg van acht kunstwerken, geluidsschermen, markeringen, digitaal verkeersmanagement, bebordingen, geleiderails en verlichting. De totale aanneemsom bedraagt ruim € 85 miljoen.

De verbreding van de A2 Culemborg-Deil start in februari 2007. Het beperken van de verkeershinder en het bevorderen van een goede doorstroming van het verkeer spelen een belangrijke rol tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Een aanpak die ook bij de aanleg A2 Randweg Eindhoven door Heijmans wordt toegepast. Heijmans verwacht het project A2 bij Deil in augustus 2010 op te leveren; ruim vier maanden eerder dan de uiterste opleverdatum.

Doorstroming
De verbreding van de A2 Culemborg-Deil is één van de drie deelprojecten waarmee Rijkswaterstaat de doorstroming op de A2 tussen Deil en Everdingen wil verbeteren. Het contract omvat een uitbreiding naar 2 x 4 rijstroken in beide richtingen waarvan de uitbreiding van 3 naar 4 rijstroken nog een optie is. De procedure voor de realisatie van deze optie is nog niet afgerond. Uiteindelijk moet de snelweg worden verbreed naar 2 x 5 rijstroken. Hiervoor wordt in de middenberm in beide richtingen nu ruimte gecreëerd.

Omvang van het werk
Vanwege deze verbreding moeten er drie bestaande viaducten worden gesloopt en opnieuw worden aangelegd: bij Geldermalsen, Beesd en Culemborg. Ook de brug over de Linge wordt gesloopt en opnieuw aangelegd. De tunnel onder de N327 bij Geldermalsen wordt verlengd. Op het knooppunt Deil (A15/A2) komen een nieuwe onderdoorgang en een fly-over voor de afwikkeling van het verkeer vanaf de A2 richting Tiel / Nijmegen. Bij Beesdsche Veld wordt een nieuw ecoduct met fietspad aangelegd. De verzorgingsplaatsen Bisde en Lingehorst moeten worden aangepast. En er komen op een aantal locaties nieuwe geluidsschermen. Over de totale lengte van het wegvak (12km) legt Heijmans verlichting en geleiderails aan. Nabij knooppunt Deil komen camera’s en verder zorgt Heijmans voor verkeerssignalering, toeritdosering en bewegwijzering.

Vanuit Heijmans Infra wordt dit project aangestuurd door de nieuwe groep Heijmans Infra Geïntegreerde Projecten (HIGP), die verantwoordelijk is voor ontwerp, aanbieding, voorbereiding en uitvoering van integrale contracten in de infrastructuur. Verder zijn betrokken de in Heijmans Infra opererende groepen: Wegenbouw, Beton- en Waterbouw, Techniek & Mobiliteit en Infra Techniek. Deze samenwerking maakt een efficiëntere aanpak en logistiek mogelijk; dankzij de centrale sturing vanuit HIGP neemt Heijmans de opdrachtgever de zorg voor de coördinatie van werkzaamheden uit handen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Heijmans NV