Watermistsysteem in tunnels A73

Maastricht – In de tunnels van Rijksweg 73-Zuid in Roermond en Swalmen wordt een blussysteem aangelegd met een op afstand bedienbare sproei-installatie met watermist. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat kiest hiervoor in plaats van een eerder gepland op afstand bedienbaar systeem met drukluchtschuim.

Met dit besluit is een op afstand bedienbaar drukluchtschuimsysteem (DLS) voor beide tunnels van de baan. Reden om te kiezen voor en automatisch watermistsysteem in plaats van DLS is de twijfel aan de betrouwbaarheid van DLS en de hoge kosten hiervan. Het budget voor het watermistsysteem is maximaal 25 miljoen euro. Het systeem is een bewezen en in het buitenland toegepaste techniek, terwijl DLS een nog nieuwe, kwetsbare en dure techniek is (de kosten voor DLS worden geraamd op 40 miljoen euro). Ook de betrouwbaarheid van DLS staat niet vast.

De tunnels voldoen ook zonder watermistsysteem aan de Europese en Nederlandse veiligheidseisen. Met een watermistsysteem worden ze extra veilig. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft voor dit veiligheidssysteem gekozen na overleg met de gemeentebesturen van Roermond, Ambt Montfort en Swalmen, het provinciebestuur van Limburg, de regionale brandweer en het Steunpunt Tunnelveiligheid van Rijkswaterstaat.

De geplande openstelling van de tunnels op 1 januari 2008 voor het verkeer komt met dit besluit niet in gevaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Via Limburg

Watermistsysteem in tunnels A73 | Infrasite

Watermistsysteem in tunnels A73

Maastricht – In de tunnels van Rijksweg 73-Zuid in Roermond en Swalmen wordt een blussysteem aangelegd met een op afstand bedienbare sproei-installatie met watermist. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat kiest hiervoor in plaats van een eerder gepland op afstand bedienbaar systeem met drukluchtschuim.

Met dit besluit is een op afstand bedienbaar drukluchtschuimsysteem (DLS) voor beide tunnels van de baan. Reden om te kiezen voor en automatisch watermistsysteem in plaats van DLS is de twijfel aan de betrouwbaarheid van DLS en de hoge kosten hiervan. Het budget voor het watermistsysteem is maximaal 25 miljoen euro. Het systeem is een bewezen en in het buitenland toegepaste techniek, terwijl DLS een nog nieuwe, kwetsbare en dure techniek is (de kosten voor DLS worden geraamd op 40 miljoen euro). Ook de betrouwbaarheid van DLS staat niet vast.

De tunnels voldoen ook zonder watermistsysteem aan de Europese en Nederlandse veiligheidseisen. Met een watermistsysteem worden ze extra veilig. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft voor dit veiligheidssysteem gekozen na overleg met de gemeentebesturen van Roermond, Ambt Montfort en Swalmen, het provinciebestuur van Limburg, de regionale brandweer en het Steunpunt Tunnelveiligheid van Rijkswaterstaat.

De geplande openstelling van de tunnels op 1 januari 2008 voor het verkeer komt met dit besluit niet in gevaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Via Limburg