Weinig extra files in eerste kwartaal 2006

Den Haag – In het eerste kwartaal van 2006 hebben de wegwerkzaamheden in het kader van Groot Onderhoud één procent extra filezwaarte(*) opgeleverd. Dit schrijft minister Peijs aan de Tweede Kamer in haar voortgangsrapportage over het Groot Onderhoud aan het hoofdwegennet. Het gaat om wegwerkzaam­heden in het kader van Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT), project ZSM (plus- en spitsstroken) en Variabel Onderhoud. Er is nog geen goed beeld te geven van de effecten in de komende kwartalen, omdat het merendeel van de werken nog in de aanbestedingsfase zit en pas in april echt van start ging. Daarnaast waren de weersomstandigheden in januari en februari ongunstig voor veel werkzaamheden, waardoor een deel is doorgeschoven. Deze doorgeschoven werkzaamheden zijn in maart en april uitgevoerd.

Op basis van de huidige gegevens verwacht de minister dat de totale fileoverlast als gevolg van werkzaamheden in 2006 onder de tien procent blijft (dit valt binnen de afspraak met de Tweede Kamer dat de extra jaarlijkse fileoverlast van normaal vijf procent beperkt moet blijven tot maximaal een verdubbeling). In de maanden mei en juni en vooral in het najaar is er een piek in de planning voor de werkzaamheden. Enkele grote projecten die in het tweede kwartaal worden uitgevoerd zijn de A12 (Utrecht – De Meern), A4/A12 (Prins Clausplein), A27 (Keizersveerbrug), A1 (Deventer), A2 (Weert) en A6 (Lelystad).

De uitgangspunten bij de werkzaamheden zijn: niet werken op omleidingroutes, zoveel mogelijk hindervrije uitvoeringsmethodes kiezen, verkeersluwe uren benutten (nacht/weekenden), kosteneffectieve combinaties zoeken, optimaal afstemmen met het onderliggend wegennet, rekening houden met evenementen en vakantieverkeer, mogelijkheden scheppen en gebruiken van alternatief (openbaar) vervoer waar dit effectief is. Daarnaast wil minister Peijs ook de onlangs voorgestelde maatregelen voor de fileaanpak op de korte termijn zo snel mogelijk doorvoeren.

(*) Filezwaarte wordt uitgedrukt in de eenheid kilometer minuten, dat wil zeggen de optelling van het aantal minuten dat er file van een bepaalde lengte staat. Een file van 5 kilometer gedurende één uur betekent een filezwaarte van 60 minuten maal 5 kilometer is 300 kilometerminuten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Weinig extra files in eerste kwartaal 2006 | Infrasite

Weinig extra files in eerste kwartaal 2006

Den Haag – In het eerste kwartaal van 2006 hebben de wegwerkzaamheden in het kader van Groot Onderhoud één procent extra filezwaarte(*) opgeleverd. Dit schrijft minister Peijs aan de Tweede Kamer in haar voortgangsrapportage over het Groot Onderhoud aan het hoofdwegennet. Het gaat om wegwerkzaam­heden in het kader van Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT), project ZSM (plus- en spitsstroken) en Variabel Onderhoud. Er is nog geen goed beeld te geven van de effecten in de komende kwartalen, omdat het merendeel van de werken nog in de aanbestedingsfase zit en pas in april echt van start ging. Daarnaast waren de weersomstandigheden in januari en februari ongunstig voor veel werkzaamheden, waardoor een deel is doorgeschoven. Deze doorgeschoven werkzaamheden zijn in maart en april uitgevoerd.

Op basis van de huidige gegevens verwacht de minister dat de totale fileoverlast als gevolg van werkzaamheden in 2006 onder de tien procent blijft (dit valt binnen de afspraak met de Tweede Kamer dat de extra jaarlijkse fileoverlast van normaal vijf procent beperkt moet blijven tot maximaal een verdubbeling). In de maanden mei en juni en vooral in het najaar is er een piek in de planning voor de werkzaamheden. Enkele grote projecten die in het tweede kwartaal worden uitgevoerd zijn de A12 (Utrecht – De Meern), A4/A12 (Prins Clausplein), A27 (Keizersveerbrug), A1 (Deventer), A2 (Weert) en A6 (Lelystad).

De uitgangspunten bij de werkzaamheden zijn: niet werken op omleidingroutes, zoveel mogelijk hindervrije uitvoeringsmethodes kiezen, verkeersluwe uren benutten (nacht/weekenden), kosteneffectieve combinaties zoeken, optimaal afstemmen met het onderliggend wegennet, rekening houden met evenementen en vakantieverkeer, mogelijkheden scheppen en gebruiken van alternatief (openbaar) vervoer waar dit effectief is. Daarnaast wil minister Peijs ook de onlangs voorgestelde maatregelen voor de fileaanpak op de korte termijn zo snel mogelijk doorvoeren.

(*) Filezwaarte wordt uitgedrukt in de eenheid kilometer minuten, dat wil zeggen de optelling van het aantal minuten dat er file van een bepaalde lengte staat. Een file van 5 kilometer gedurende één uur betekent een filezwaarte van 60 minuten maal 5 kilometer is 300 kilometerminuten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat