Winteronderhoud Moerdijkbrug in A16

‘s-Hertogenbosch – Rijkswaterstaat is op 3 november 2005 gestart met aanvullende werkzaamheden op de Moerdijkbrug om de brug ‘winterklaar’ te maken. Deze maatregelen lopen vooruit op een definitieve oplossing voor de ‘hobbeligheid’ van het nieuwe wegdek dat door weggebruikers als oncomfortabel wordt ervaren. De oplossing hiervoor is een extra deklaag, maar die wordt om technische redenen volgend jaar aangebracht.

Begin dit jaar is Rijkswaterstaat begonnen met het vervangen van het wegdek van de Moerdijkbrug. Gemiddeld 100.000 voertuigen maken dagelijks gebruik van deze schakel in de A16. Het asfalt bleek niet langer opgewassen tegen met name de toename van het vrachtverkeer en daardoor dreigde de brug te beschadigen. Rijkswaterstaat heeft voor de renovatie van de brug gekozen voor zogenoemd hoge sterkte beton. Dit betonnen wegdek is beter bestand tegen de druk en de trillingen van het verkeer. Het is de eerste keer dat hoge sterkte beton in een project van deze omvang in Nederland wordt toegepast.

Twee fasen
De renovatie van de brug gebeurt in twee fasen. Dit jaar wordt gewerkt in de richting Rotterdam, volgend jaar in zuidelijke richting. Het hoge sterkte beton levert de gewenste draagkracht op. Onvoorzien was dat het wegdek niet geheel vlak werd. De beste oplossing hiervoor is een extra deklaag op het beton. Voor een goede gewichtsverdeling op de brug moet deze deklaag echter op beide kanten van de brug tegelijkertijd worden gelegd. Dat kan pas volgend jaar, als de brug in zuidelijke richting van een betonlaag wordt voorzien.

Omdat Rijkswaterstaat dit jaar geen extra deklaag aanbrengt, wordt het ‘kale’ beton winterklaar gemaakt de komende week. Om een veilige stroefheid van het wegdek te kunnen garanderen wordt het nieuwe wegdek gestraald, ofwel opgeruwd. Deze werkzaamheden vinden in week 45 in de nachten en tijdens een deel van de zaterdagochtend. Daarbij zal steeds één rijstrook beschikbaar zijn in de richting Rotterdam.

De planning van de totale renovatiewerkzaamheden is verschoven. Uiterlijk eind december 2005 is de Moerdijkbrug in noordelijk rijrichting weer geheel open voor de weggebruikers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant

Winteronderhoud Moerdijkbrug in A16 | Infrasite

Winteronderhoud Moerdijkbrug in A16

‘s-Hertogenbosch – Rijkswaterstaat is op 3 november 2005 gestart met aanvullende werkzaamheden op de Moerdijkbrug om de brug ‘winterklaar’ te maken. Deze maatregelen lopen vooruit op een definitieve oplossing voor de ‘hobbeligheid’ van het nieuwe wegdek dat door weggebruikers als oncomfortabel wordt ervaren. De oplossing hiervoor is een extra deklaag, maar die wordt om technische redenen volgend jaar aangebracht.

Begin dit jaar is Rijkswaterstaat begonnen met het vervangen van het wegdek van de Moerdijkbrug. Gemiddeld 100.000 voertuigen maken dagelijks gebruik van deze schakel in de A16. Het asfalt bleek niet langer opgewassen tegen met name de toename van het vrachtverkeer en daardoor dreigde de brug te beschadigen. Rijkswaterstaat heeft voor de renovatie van de brug gekozen voor zogenoemd hoge sterkte beton. Dit betonnen wegdek is beter bestand tegen de druk en de trillingen van het verkeer. Het is de eerste keer dat hoge sterkte beton in een project van deze omvang in Nederland wordt toegepast.

Twee fasen
De renovatie van de brug gebeurt in twee fasen. Dit jaar wordt gewerkt in de richting Rotterdam, volgend jaar in zuidelijke richting. Het hoge sterkte beton levert de gewenste draagkracht op. Onvoorzien was dat het wegdek niet geheel vlak werd. De beste oplossing hiervoor is een extra deklaag op het beton. Voor een goede gewichtsverdeling op de brug moet deze deklaag echter op beide kanten van de brug tegelijkertijd worden gelegd. Dat kan pas volgend jaar, als de brug in zuidelijke richting van een betonlaag wordt voorzien.

Omdat Rijkswaterstaat dit jaar geen extra deklaag aanbrengt, wordt het ‘kale’ beton winterklaar gemaakt de komende week. Om een veilige stroefheid van het wegdek te kunnen garanderen wordt het nieuwe wegdek gestraald, ofwel opgeruwd. Deze werkzaamheden vinden in week 45 in de nachten en tijdens een deel van de zaterdagochtend. Daarbij zal steeds één rijstrook beschikbaar zijn in de richting Rotterdam.

De planning van de totale renovatiewerkzaamheden is verschoven. Uiterlijk eind december 2005 is de Moerdijkbrug in noordelijk rijrichting weer geheel open voor de weggebruikers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant